Vanaf volgend jaar is het gebruik van vliegtuigen die meer geluid maken een stuk duurder op Schiphol. De luchthaven heeft nieuwe luchthaventarieven vastgesteld, waarbij ook vliegtuiggeluid een rol speelt. Hoe meer geluid vliegtuigen maken, hoe meer de luchtvaartmaatschappijen betalen. Hiermee wil Schiphol het vliegen met stillere vliegtuigen aantrekkelijker maken. Hoe dit precies zit, lees je in dit blog.
Voor ieder vliegtuig dat op Schiphol komt, betaalt een luchtvaartmaatschappij havengelden. Daarvoor mogen airlines en hun passagiers gebruik maken van de faciliteiten in en rond de terminal. Je kan het vergelijken met het liggeld dat je betaalt voor je boot in de haven. Met de inkomsten uit de havengelden betaalt Schiphol de dienstverlening en services, zoals security, assistentie en schoonmaak. En zorgt Schiphol voor onderhoud en verbeteringen aan de terminal. Het luchthaventarief is het bedrag dat per vlucht betaald wordt. Dit bestaat uit een tarief per vliegtuig (start en landing) en een vast bedrag per passagier. Het tarief per vliegtuig is afhankelijk van de geluidscategorie waarin het vliegtuig is ingedeeld.
Welk tarief een luchtvaartmaatschappij betaalt, hangt dus onder andere af van het vliegtuigtype. En dat is goed nieuws voor de omgeving van Schiphol. Want daarmee kan de luchthaven stimuleren dat airlines steeds stillere vliegtuigen inzetten. Nieuwere en stillere vliegtuigen betalen flink minder, terwijl oudere lawaaiige vliegtuigen veel meer moeten betalen. Zo stimuleert Schiphol vlootvernieuwing via de havengelden. En is het dus financieel aantrekkelijker om met een stiller vliegtuig naar Schiphol te komen in de komende jaren. Sterker nog, vanaf 2025 worden de meest lawaaiige, oude vliegtuigen die nu af en toe op Schiphol komen geweerd.
In de nacht is het verschil in havengelden nog groter. Een vliegtuig dat ‘s nachts opstijgt of landt betaalt 3 tot 6 keer zoveel als dezelfde vlucht overdag. Welk tarief precies betaald wordt, is afhankelijk van het vliegtuigtype. In de onderstaande illustratie kan je precies zien hoe dit zit:
Ieder vliegtuigtype is ingedeeld in een geluidscategorie, waarin categorie 1 staat voor de meest lawaaiige vliegtuigen en categorie 7 voor de meest stille vliegtuigen. Een oudere A320 (categorie 3) betaalt bijvoorbeeld in 2027 overdag bijna 3,5 keer zoveel als de stillere A320NEO (categorie 7).