Door werkzaamheden aan de Schipholtunnel is er op treinstation Schiphol van 13 november tot 4 december een aangepaste dienstregeling. De spoortunnels en de (rol)trappen van en naar de treinperrons worden vernieuwd. Tijdens deze 21-daagse periode worden onder andere delen van het spoor verwijderd.
De werkzaamheden kunnen ook hinder geven. Reizigers die hinder willen melden kunnen dat doen via de QR-code die te vinden is op de wanden van de boxen (rookcompartimenten) die om de roltrappen zijn geplaatst om de werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren.
“We gaan verder waar we eerder deze herfst gebleven zijn,” aldus Johan van der Velden, bouwmanager ProRail. “We zijn bezig het hele spoor in de Schipholtunnel te vervangen, en nu komen we aan bij de perrons. Daarbij vervangen we ook delen van de bovenleiding. We hangen een zogenoemde ‘stroomrail’ op. Hierdoor kunnen we het spoor een beetje verhogen zodat een gelijkvloerse instap tussen trein en perron ontstaat. Belangrijk voor het toegankelijker maken van de trein ook voor mensen die niet goed ter been zijn.”
Omdat we sporen gaan weghalen ter hoogte van het perron gaat dat meer overlast geven dan eerder. Johan: “Het slopen van het beton waar de sporen nu op liggen gaat niet geluidsloos, zullen we maar zeggen. Wel doen we het maximale om de geluidsoverlast te beperken. We hangen geluidswerende doeken op, gebruiken speciaal uitgekozen machines die minder geluid produceren. We hebben daar ook testen mee uitgevoerd waaruit blijkt dat het geluid binnen allerlei normen blijft.” Het slopen van het beton vindt plaats op 14 tot 17 en van 21 tot 24 november.
Ondertussen wordt er binnen het project Multimodale Knoop Schiphol verder gewerkt aan het verbeteren van de perrons. “Erwin de Boer: “We werken daar continu aan, maar tijdens deze werkzaamheden kunnen we grote materialen aan- en afvoeren. Dat gaan we ook nu weer doen. In de eerste week van de buitendienststelling gaan wij een betonnen stijgpunt slopen alsmede een hellingbaan demonteren en uithijsen. Alle materialen worden vervolgens per trein afgevoerd. In de week daarop leggen wij nieuwe vloeren en starten we met de opbouw van diezelfde stijgpunten. Bij de overige stijgpunten wordt verder gewerkt aan de cosmetische afbouw met gevelplaten en glas.
Het treinstation Schiphol Airport is een van de vijf grootste stations van Nederland. Om voldoende capaciteit te creëren en de veiligheid te borgen voor het groeiende aantal OV-reizigers zijn er aanpassingen nodig. Daarom moet het spoor rondom Schiphol goed onderhouden worden. Dat doen we nu met het project Groot Onderhoud Schiphol zodat het spoor en de tunnels weer 40 jaar mee kunnen. Met het project Multimodale Knoop Schiphol zorgen we onder meer voor meer ruimte op de perrons. Dit doen we door bijvoorbeeld hellingbanen weg te halen en te vervangen voor roltrappen. Deze projecten lopen gelijk op zodat we de hinder voor reizigers zo kort mogelijk houden. De vervanging van de hellingbanen en roltrappen is alleen komend voorjaar gereed. De andere werkzaamheden lopen nog door tot 2028.
Reis je dit najaar van of naar Schiphol? Plan dan van tevoren je reis via de NS-reisplanner.