Interview Martijn Hoogenboezem: Opgeruimde look voor Schiphol

Zitplaatsen, vloeren, planten: projectmanager Martijn Hoogenboezem houdt zich bezig met de nieuwe inrichting en aankleding van de pieren D t/m G op Schiphol. In totaal gaat het om 4 pieren en 81 gates die een ander uiterlijk krijgen. ‘Schiphol wordt lichter en moderner. Opgeruimd.’

Projectmanager Martijn Hoogenboezem

Look & feel

Al 16 jaar werkt Martijn Hoogenboezem op Schiphol. In die tijd rondde hij verschillende projecten af, van bagagehal tot securityfilters. ‘Toch is dit een heel ander project’, vertelt hij. ‘Het is namelijk de eerste keer dat ik me vooral bezig hou met de look en feel van ruimtes. Met kleuren, materialen en licht. Ik vind dat ontzettend interessant, omdat de sfeer op de gates bepalend is voor de beleving van reizigers. Maar het maakt ook dat ik rekening moet houden met veel meningen. Heel veel meningen.’

Eerste contouren zichtbaar

Begin 2018 is een deel van de pieren vernieuwd. Op dit moment worden de eerste contouren zichtbaar. Martijn: ‘We hebben bijvoorbeeld talloze hoge wanden rond de gate boardinggebieden verwijderd en vervangen voor lage, glazen omheiningen. Dat maakt de pieren al veel lichter en ruimtelijker. En dan komt daar straks de nieuwe aankleding bij. Met prachtige zit- en werkplekken, mooie vloeren en natuurstenen wanden. Samen moet dat zorgen voor een strak, licht en sfeervol plaatje. Opgeruimd, noem ik het zelf.’

Ontspannen het vliegtuig in

Martijn kijkt uit naar het moment waarop de eerste pier klaar is, maar tot die tijd is het flink aanpoten. ‘We tekenen binnenkort de contracten met de aannemers om ons heen en werken allerlei ideeën uit’, zegt hij. ‘Vanaf nu tot 2021 pakken we de pieren één voor één aan. We zijn nu gestart op het begin van de G-pier, maar dan kunnen we écht aan de slag. Met meer winkels, luxe sanitair, open gevels, et cetera. Ik ben zo benieuwd hoe mensen erop reageren. Zijn ze blij? Voelen ze zich comfortabel? Dat is natuurlijk ons doel. Zorgen dat onze miljoenen passagiers zo ontspannen mogelijk het vliegtuig instappen.’