Interview Laura Mayoral: Blij in de vernieuwde vertrekhal

Iedereen heeft wensen als het gaat om de herinrichting van Vertrek en Lounge 1. Maar wat Schiphol wil, komt niet altijd overeen met wat een airline wil. Of wat collega’s van operations willen. Laura Mayoral is developer bij Schiphol Asset Management (ASM) en doet haar best om alle stakeholders blij te maken. ‘Niet alle wensen zijn haalbaar, maar met een beetje creativiteit een heleboel wél.’

Tussen wensen en mogelijkheden

Wat kan wel? Wat kan niet? Elke dag weer staan deze vragen centraal in het contact tussen Laura en haar collega’s. ‘Als developers hebben we onze handen eraan vol. De herinrichting van Vertrek & Lounge 1 is geen nieuw bouwproject zoals de nieuwe pier of de tijdelijke vertrekhal. Het is een verbouwing van een bestaande locatie – en een drukke ook. Daardoor moeten we steeds zoeken naar een balans tussen de wensen en mogelijkheden die er zijn.’

Dagelijkse operatie gaat door

De verbeterde vertrekhal is heel belangrijk om het groeiende aantal passagiers op te vangen tot de nieuwe terminal klaar is. Maar de bestaande operatie is nog veel belangrijker voor Schiphol. We willen zo min mogelijk overlast voor passagiers en airlines’, zegt Laura. ‘De winkel blijft open. En ondertussen moet de verbouwing toch zo snel mogelijk door.’

Veel vraagstukken

Tot nu toe liggen de developers en de teams van de verschillende werkpakketten mooi op schema. ‘We hebben een strakke planning liggen’, zegt Laura. ‘Daar proberen we zo min mogelijk vanaf te wijken.’ Al geeft ze ook toe dat dat nog weleens lastig is. ‘Laatst kwam er bijvoorbeeld een nieuwe aannemer bij het project. Die kwam met allerlei frisse ideeën om met minder overlast hetzelfde werk te verrichten. Een initiatief naar ons hart, maar het vroeg wel om een aangepaste planning. Wat doe je dan? Het zijn zulke vraagstukken waar we steeds tegenaan lopen.’

Gigantisch project, gigantisch securityfilter

Waar de collega’s van PLuS (Projectenbureau Luchthaven Schiphol) zich vooral richten op planning en budgetten, is ASM er voor de kwaliteit. ‘Samen zorgen we dat de vernieuwde terminal straks aan de wensen van zoveel mogelijk mensen en stakeholders voldoet. Betere voorzieningen voor horeca en retail, meer ruimte voor reizigers, meer plek voor check-in en security. Met dat laatste punt zit het volgens Laura wel goed: ‘Het securityfilter op de nieuwe mezzanine in Vertrek 1 wordt met een loopbrug gekoppeld aan de bestaande mezzanine in Vertrek 2. Daarmee hebben we straks meer speling om reizigerspieken op te vangen. En hebben we het twee-na-grootste securityfilter ter wereld. Hoe complex dit project ook is, ik ben supertrots om erbij betrokken te zijn.’