Nieuws: “Straks is iedereen weer even nieuw op Schiphol”

Al dertig jaar lang helpen ze mensen over de hele wereld hun weg te vinden: de ontwerpers en bewegwijzerings-experts van Mijksenaar. Ook op Schiphol zorgt het bedrijf dat iedereen snel bij de juiste parkeerplaats, bushalte of vertrekhal is. Jiska van Veen en Meijer Mijksenaar vertellen. “Alle bouwprojecten die nu gaande zijn, hebben grote invloed op de wayfinding op Schiphol.”

Gepubliceerd op: 27 september 2017

Vrijwel alles verandert

Op een grote kaart in hun Amsterdamse kantoor tonen Project manager Jiska van Veen en Senior information designer Meijer Mijksenaar wat zij doen om het verkeer op Schiphol in goede banen te leiden. En dan met name per 1 oktober als veel routes op de luchthaven wijzigen. “Het sluiten van parkeergarage P2 verandert vrijwel alles”, zegt Meijer. “Wegen, parkeergarages, looproutes, borden… Straks is iedereen weer even helemaal nieuw op Schiphol.”

Van website tot gate

De weg vinden op Schiphol begint al voordat mensen op de luchthaven arriveren. Jiska legt uit: “Een reis start thuis op de bank. Mensen zoeken of reserveren online een parkeerplaats en bekijken de routes daarheen. Vervolgens stappen zij in de auto of trein, waar ze met bewegwijzering te maken krijgen. En bij aankomst helpen borden, pictogrammen en andere informatiedragers om makkelijk de juiste vertrekhal, balie of gate te vinden.”

Met de auto

Mensen die met de auto naar Schiphol komen, worden vanaf 1 oktober geconfronteerd met een nieuwe situatie. Meijer: “In parkeergarage P2 kon je voorheen een kwartier gratis staan, maar die verdwijnt. Iedereen die na 1 oktober iemand komt ophalen, moet dan gebruikmaken van parkeergarage P1 om kort te parkeren. De term ‘Aankomst’ wordt daardoor niet meer gebruikt op de voorrijwegen. We trekken alles uit de kast om dit goed te communiceren en verwarring te voorkomen.”

Logisch en veilig

Veel knappe koppen zijn bij elkaar gestoken om de nieuwe situatie op Schiphol uit te werken. Jiska: “We hebben voor de nieuwe designs bijvoorbeeld flow-studies als wetenschappelijke onderbouwing gebruikt. Zo hebben we onderzocht hoeveel informatie mensen in korte tijd kunnen verwerken als zij met een bepaalde snelheid komen aanrijden. Wat is dan nog logisch en veilig? Met deze kennis in ons achterhoofd hebben we flink moeten snijden in de hoeveelheid informatie op de borden. Dat wordt duidelijker, maar ook wennen.”