We zijn inmiddels druk bezig met de werkzaamheden in het kader van de herinrichting van Lounge 1. Uiteraard gaan we niet zomaar op goed geluk wat vertimmeren. Er is vooraf goed nagedacht over hoe de vernieuwde lounge eruit moet zien.
De afgelopen 5 jaar hebben we samen met ZENBER Architecten, IAA Architecten, Benthem Crouwel NACO, RHDHV, Halmos en een groep adviseurs gewerkt aan het nieuwe interieur voor Lounge 1. We zijn uitgegaan van de ultieme passagiersbeleving (de ‘Customer Journey’) waarbij de wensen en de beleving van de reiziger centraal staan. We verdelen de lounge in drie gebieden, elk met een eigen uitstraling en kleur- en materiaalgebruik. Dit zorgt voor herkenning en helpt reizigers zich op hun gemak te voelen en hun weg te vinden in de lounge.
Aan landzijde is er de Welcome/Goodbye-zone. Hier verwelkomen we aan de ene kant aankomende reizigers terwijl er aan de andere kant afscheid wordt genomen van vertrekkende passagiers. Ze passeren allemaal een houten lint met een warme aardse uitstraling en een wandafwerking van bamboe. Aan het einde van het lint bevindt zich de horeca en het zitgebied van het Cockpitplein. Dat krijgt een aards karakter door het gebruik van warme terracotta- en roestkleuren.
ZENBER Architecten/Benthem Crouwel NACO
Middenin de lounge komt The Cloud. Deze is geïnspireerd door de Hollandse lucht maar verwijst ook naar het moment dat je als vliegtuigpassagier door de wolken gaat. Dankzij de locatie, tussen land- en luchtzijde, vormt The Cloud een iconisch middelpunt in de lounge. In het gebied is plek voor winkels en een flagshipstore, aan de achterzijde komt een zitgebied. In de gevel, die bestaat uit wit materiaal en gebogen delen, geven we door middel van een rasterpatroon van stippen de wolken weer. Daarnaast verwerken we er verlichting in die in de loop van de dag van kleur en intensiteit verandert.
ZENBER Architecten/Benthem Crouwel NACO
Aan de luchtzijde realiseren we de Relax-zone. Dit frisse, transparante, groene gebied met een moderne uitstraling biedt rust en kalmte en er zijn duidelijke zichtlijnen. Reizigers kunnen hier met een kopje koffie en een broodje genieten van het zicht op de vliegtuigen. Ook hier is diverse horeca te vinden, net als de transfHerzone, diensten zoals de Lost & Found-balie en een zitlandschap.
Schiphol heeft de ambitie de meest duurzame luchthaven ter wereld te zijn en daar houden we ook bij de vernieuwing van Lounge 1 rekening mee. Zo is het plafond van recyclebaar aluminium en bestaan de vloertegels uit restmateriaal marmer, kwarts en graniet. We stofferen de meubels met leer uit afvalstromen en de houten wanden zijn gemaakt van duurzaam bamboe.