Nieuws: Nieuwe trappen, roltrappen en liften op station Schiphol Airport

Een groot deel van de trappen en roltrappen op station Schiphol Airport zijn aangepast en de liften zijn vernieuwd. Na de zomer worden ook de laatste trappen in de gevel vervangen. Door deze aanpassingen is er meer vrije ruimte op de perrons, waardoor treinreizigers sneller de trein in- en uitstappen en de doorstroming op de perrons verbetert. De verbouwing is een van de stappen om de bereikbaarheid van Schiphol als multimodaal knooppunt te verhogen.

Samenwerkende partijen MKS

Gepubliceerd op: 4 juli 2024

Nu het grootste deel van de werkzaamheden zijn afgerond, vierden we vrijdag 28 juni dit moment samen met de reizigers en andere gebruikers van dit station. Namens alle samenwerkende partijen wordt iets lekker uitgedeeld op het station. Daarnaast grepen we dit moment aan om samen met betrokkenen stil te staan bij het project. Met korte speeches van Rien Nederveen (ProRail), Patricia Vitalis (Schiphol), Arjan Bieshaar (Schiphol), Alfred Siemes (BAM), Irma Winkenius (NS) vierden we gezamenlijk deze mijlpaal.

Nieuwe roltrappen station Schiphol Airport

De afgelopen twee jaar zijn bestaande stijg- en daalpunten (trappen, rolpaden en liften) aangepakt. De hellingbanen zijn vervangen door vaste trappen en de bestaande en nieuwe trappen zijn verbreed. Ook zijn van enkele roltrappen, dubbele roltrappen gemaakt. De bestaande liften zijn voorzien van nieuwe beglazing, branddeuren en wandafwerking om een brandwerende laag aan te brengen tussen het perron en Schiphol Plaza. Na de zomer gaan de werkzaamheden door, dan worden bij de laatste (rol)trappen (die in de gevel) ook de kappen aangepakt.

De werkzaamheden zijn uitgevoerd door BAM Infra en vonden grotendeels plaats in verschillende treinvrije periodes, om de hinder voor reizigers beperkt te houden. Het station bleef tijdens de werkzaamheden bereikbaar voor zowel reizigers als personeel. Bij de sloopwerkzaamheden ging het om het demonteren en uithijsen van zes rolpaden (hellingbanen) van elk 45 meter lang. De materialen werden afgevoerd met werktreinen van 280 meter lang. De locomotieven van de werktrein reden op duurzame HVO100 brandstof, in plaats van diesel.