Watervergunningen, verkeersbesluiten, bestemmingsplanprocedures: bij de bouw van de nieuwe pier en terminal op Schiphol komt heel wat papierwerk kijken. Jeanine Mocking is vergunningencoördinator en zorgt dat alles op tijd is aangevraagd en geregeld. ‘Een soort domino. Als het ene project stil komt te liggen omdat er geen vergunning is, heeft dat invloed op de rest.’
Gepubliceerd op: 17 mei 2018
Jeanine Mocking werkt al sinds ’99 voor Schiphol. Haar eerste project was het regelen van vergunningen voor de aanleg van de Polderbaan. ‘Daarna ben ik eigenlijk altijd weer teruggevraagd bij grote bouwprojecten’, vertelt ze. ‘Nu dus voor het Capital Programme, het programma van Schiphol waar onder andere de bouw van de nieuwe pier en terminal valt. Een geweldig project waarvoor meer dan genoeg vergunningen nodig zijn. We hebben er al zeker 150 aangevraagd sinds we begonnen met de voorbereidende werkzaamheden.’
De benodigde vergunningen komen onder andere van gemeentes, waterschappen, ministeries, omgevingsdiensten en ProRail. De spoorwegwetvergunningen vraagt Jeanine zelf aan, de rest wordt gedaan door interne accounthouders van Schiphol. De benodigde documenten komen van aannemers, ontwerp- of architectenbureaus. ‘Die documenten komen bij mij terecht, waarna ik zorg dat alles klopt en compleet is en op tijd bij de juiste accounthouder of organisatie ligt.’ Met een knipoog vervolgt ze: ‘In de praktijk betekent dit dat ik veel mensen achter de broek aan zit.’
Een van de hoogtepunten was voor Jeanine een aanvraagtraject voor een vergunning aan landzijde. De aannemer, BAM, wilde daar voor langere tijd grondwater onttrekken. Daarvoor waren meerdere vergunningen nodig en ook nog een MER-beoordelingstraject, waarbij extra goed wordt gekeken naar de effecten op het milieu. ‘Vooraf is er eindeloos over gediscussieerd en was er veel gedoe. Maar toen we de vergunning eenmaal aanvroegen bij het waterschap, was alles in drie weken rond.’
Een ander verhaal waren de vergunningen voor parkeergarage P2. Jeanine: ‘Het oorspronkelijke plan was om daar twee verdiepingen bovenop te bouwen. Op het moment dat alle vergunningen daarvoor rond waren – en dat waren er nogal wat – besloot men het hele gebouw te slopen. En kon ik opnieuw beginnen.’ Toch zijn het ook die wisselende plannen die maken dat Jeanine zo graag voor Schiphol werkt. ‘Geen dag is hier zonder verrassingen.’
Overleggen is het kernwoord als je Jeanines dagelijkse bezigheden samenvat. ‘Ik zorg er bijvoorbeeld voor dat gemeentes, ministeries en andere partijen op de hoogte zijn van de aanvragen die eraan komen. En dat iedereen op tijd zijn of haar vergunningen klaar heeft liggen. Een aanvraagtraject is niet alleen het invullen van wat papieren. Het is de basis voor alles wat we doen, voor alle bouwprojecten. Niet de juiste vergunningen? Dan ook geen nieuwe pier of terminal.’