Herinrichting Lounge 1 van start gegaan

We zijn begonnen! De werkzaamheden voor de herinrichting van Lounge 1 zijn officieel afgetrapt tijdens een startbijeenkomst in het oude Bemanningencentrum (BMC). Daar kwamen onlangs het gehele projectteam, de stakeholders, de businesspartners en de uitvoerende aannemer ESAP (een bouwcombinatie van SPIE en Equans) samen om te proosten op de start en een mooie samenwerking.

We gaan in Lounge 1 de komende tijd flink hard aan het werk. We voegen bijvoorbeeld 5.000 vierkante meter van het voormalige BMC toe aan de vernieuwde lounge om te zorgen voor meer ruimte en een betere passagiersstroom. In totaal gaan we 24.000 vierkante meter vloeroppervlak verbouwen, zo’n vijf voetbalvelden.

Hanne Buis, Lieve Declercq (SPIE) en Marleen Prins (Equans) openden de bijeenkomst met speeches en een gezamenlijke druk op de symbolische startknop. Ze vertelden over ‘de mooie opdracht die we met elkaar gaan doen, waarbij de focus ligt op duurzaamheid en circulariteit’.

Mijlpaal

Na deze mooie woorden volgden al vrijwel meteen daden, want zo'n 2 weken later bereikten we opnieuw een mijlpaal. Letterlijk in dit geval. Op het Cockpitplein gingen namelijk de eerste zeventien funderingspalen de grond in. Deze dragen de verbinding tussen het oude BMC en de BC-corridor. In de toekomst lopen passagiers die vertrekken via de C-, B- en de toekomstige A-pier hier doorheen.

Om te voorkomen dat we onbedoeld een kabel of leiding raken, hebben we een jaar geleden met BAM Infra het gebied geïnventariseerd en daar waar nodig kabels of leidingen omgelegd. Omdat deze op sommige plekken toch erg dichtbij liggen, heeft BAM Infra holle buizen (zogenaamde casings) in de grond geplaatst. Zo verloopt het heien sneller en veiliger.

Uitdagingen

Tijdens de herontwikkeling recyclen we ruim 90 procent van de materialen. Zo draagt het project bij aan het doel van Schiphol om in 2030 een volledig afvalvrije luchthaven te zijn. Een andere mooie uitdaging waar we mee te maken hebben, is dat de lounge tijdens de werkzaamheden altijd operationeel moet blijven en we de passagiers zo min mogelijk tot last willen zijn. Daarom werken we in verschillende fases en vinden de werkzaamheden zoveel mogelijk ‘s nachts plaats.

Wil je meer weten over de herontwikkeling van Lounge 1? Je vindt hier alles wat je moet weten.