Op en rond treinstation Schiphol Airport is de afgelopen weekenden hard gewerkt. En dat was niet voor niks. Er zijn grote stappen gezet in het vernieuwen van de sporen en tunnels, en het verwijderen van de hellingbanen. Maar, het is nog lang niet klaar. De volgende werkzaamheden staan gepland voor november. Dan werkt ProRail zelfs 21 dagen dag en nacht op en rondom het station op Schiphol.
Het project GOS (Groot Onderhoud Schiphol) werkte de afgelopen weken al zo’n 224 uur in één van de twee spoortunnels onder Schiphol. Bouwmanager Johan van der Velden van ProRail: “Onder Schiphol ligt een oude en een nieuwe tunnelbuis. Beiden gaan we vernieuwen. Deze keer werkten we in de oude. De andere spoortunnel bleef open zodat Schiphol bereikbaar bleef per trein.” Er is hard gewerkt aan spoorvernieuwing: “In de tunnel hebben we oud spoor en de constructie waarmee het spoor vastzat verwijderd. Hiervoor gebruikten we speciale machines. Nadat het oude spoor was weggehaald, hebben we een innovatief ‘balkenspoor’ teruggelegd. Dit balkenspoor is speciaal ontwikkeld voor dit project en voor de Schipholspoortunnel. Met dit ‘balkenspoor’ verhogen we het spoor een beetje en het vraagt minder onderhoud. Dat laatste is fijn voor treinreizigers.”
Tegelijkertijd voert het project MKS (Multimodale Knoop Schiphol) werkzaamheden uit op station Schiphol Airport. Erwin de Boer, bouwmanager van ProRail is tevreden over de klus: “We hebben volgens planning twee hellingbanen weggehaald en afgevoerd. Hiervoor komt een vast trap terug. Hierdoor ontstaat meer ruimte op de perrons. Dat is belangrijk omdat het aantal reizigers per spoor groeit.”
Hoewel er dus stevig is doorgewerkt, zijn de beide projecten nog niet klaar. Johan: “In november en december gaan we weer verder, dit keer drie weken aaneengesloten. Dan gaan we het spoor ter hoogte van de perrons vervangen. Dit wordt een pittige klus, want er komt op sommige dagen veel geluid vrij. Dit hebben we goed voorbereid met geluidswerende maatregelen, maar reizigers gaan zeker merken dat we aan het werk zijn. Maar om Schiphol goed bereikbaar te houden, móet het gebeuren.” Ook aan de hellingbanen wordt verder doorgewerkt.