Vliegen voor doven en blinden: Wat als je slechtziend of slechthorend bent?
Als je moeite hebt met horen en zien, dan kan je assistentie aanvragen als je vliegt via Schiphol. Wij helpen je graag vanaf het moment dat je op Schiphol bent tot in je vliegtuigstoel en andersom. Schiphol is een 'silent airport', we houden de omroepberichten beperkt en je vluchtinformatie is altijd op schermen te zien. Heb je een blindengeleidehond? Natuurlijk mag die altijd met je mee op reis, maar check het wel even bij je luchtvaartmaatschappij.
Assistentie aanvragen
Om je zo goed mogelijk te assisteren bij jouw reis via Schiphol, is het belangrijk dat je bij het boeken van je vliegticket aangeeft dat je blind/slechtziend of doof/slechthorend bent en als je assistentie nodig hebt. Geef hierbij duidelijk aan waar je behoefte aan hebt. Je aanvraag voor assistentie moet minimaal 48 uur voor je vlucht vertrekt bekend zijn bij je luchtvaartmaatschappij. Heb je dit niet vooraf gemeld? Natuurlijk helpen we je, maar houd dan rekening met oplopende wachttijden voor assistentie.
Blindengeleidehond mag mee
Geef het altijd aan als je met je blindengeleidehond vliegt bij je luchtvaartmaatschappij. Je hond mag gratis mee. Zorg dat je hond wel de juiste certificaten heeft die ook internationaal geldig zijn en van tevoren je hulphond aanmelden is dus verplicht. Op Schiphol zijn (nog) geen uitlaatplekken voor hulphonden waar je zelf je hond uit kan laten. Is de nood hoog? Vraag je assistent naar de mogelijkheden.
Direct assistentie bij aankomst
Heb je hulp nodig vanaf het moment dat je de luchthaven betreedt, bijvoorbeeld vanaf het treinstation of de parkeerplaats? De assistentie kan je ophalen bij een belpaal op het luchthaventerrein en je begeleiden naar je incheckbalie. Je kan je hiervoor melden bij een van de belpalen die op Schiphol staan. De locaties van de 27 belpalen vind je hier.
Wat is een silent airport?
Op een ‘silent airport’ zoals Schiphol maken we nauwelijks gebruik van omroepberichten. Alle belangrijke informatie over je vlucht zoals gatewijzigingen, vertragingen en annuleringen, tonen we op vluchtinformatieschermen, op deze website en in de Schiphol app, die je zelf op je mobiel kunt bekijken. Ook zijn er informatiezuilen en lopen er Schipholmedewerker rond die je altijd om hulp kunt vragen als je denkt dat je informatie mist.
Faciliteiten voor blinden
- We werken hard aan geleidelijnen die jou als visueel beperkte kunnen helpen om je zelfstandig over de luchthaven te bewegen. Op dit moment zijn de geleidelijnen nog niet beschikbaar.
- Uitlaatplek voor hulphond.
Faciliteiten voor doven
- Silent airport
- We werken hard aan ringleiding en ‘spraak naar tekst’-faciliteiten. Zodra die beschikbaar zijn, zullen wij dit laten weten via deze website.
-
Assistentie bij vertrek
Vanaf het moment dat je op Schiphol komt tot je in het vliegtuig zit: zo werkt vertrekken met assistentie.
-
Assistentie bij aankomst
Van je vliegtuig uitstappen tot je Schiphol verlaat: wij helpen je bij iedere stap.
-
Assistentie bij overstappen
Van het ene vliegtuig naar het andere: wij nemen graag de tijd voor je.
-
Assistentie aanvragen
-
Medicatie en hulpmiddelen
-
Veelgestelde vragen