Rolstoel of slecht ter been
Voor iedereen die gaat vliegen en slecht ter been is of in een rolstoel zit, heeft Schiphol passende services en faciliteiten. Reis je zelfstandig? Dan kun je gratis een leenrolstoel gebruiken of plaatsnemen in een zelfrijdende rolstoel. Ook kan je assistentie krijgen en met een caddy naar het vliegtuig worden gebracht. Kies je voor assistentie? Vraag dit dan wel op tijd aan bij je luchtvaartmaatschappij zodat we rekening kunnen houden met jouw reis. Meld je bij Schiphol eerst aan bij de incheckbalie van je vlucht of via een belpaal.
Zelfstandig reizen
Wil je graag zelfstandig reizen maar is het overbruggen van grote afstanden uitdagend, dan zijn de volgende faciliteiten beschikbaar als je bijvoorbeeld slecht ter been bent. Deze diensten zijn gratis en vooraf aanmelden is niet nodig:
- Leenrolstoel: Bij aankomst op de luchthaven zijn publieke leenrolstoelen beschikbaar die je gratis mag gebruiken. Je vindt deze op de Traverse, wanneer je van parkeergarage P1 naar de aankomsthal loopt en op Schiphol Plaza naast de lift naar het NS-station.
- Zelfrijdende rolstoel: Na de grenscontrole zijn ook zelfrijdende rolstoelen beschikbaar die je gratis mag gebruiken. Deze vervoeren je van een vast vertrekpunt in Lounge 2 of Lounge 3 naar je gate. Je hoeft alleen je gatenummer te selecteren en je wordt bij je gate afgezet. De rolstoel rijdt automatisch terug naar het startpunt. Wil je weten waar je de zelfrijdende rolstoel kunt vinden? Bekijk de plattegrond en zoek op ‘Self-driving Service’
Assistentie aanvragen
Als je geen lange afstanden kan lopen, niet kan traplopen of volledig afhankelijk bent van je rolstoel: vraag dan assistentie aan als je gaat vliegen. Dit doe je bij voorkeur direct als je je vliegticket boekt bij je luchtvaartmaatschappij, of in ieder geval 48 uur voordat je vlucht vertrekt. Houd er rekening mee dat je wachttijd op kan lopen als je niet van tevoren bent aangemeld.
Vliegen met een elektrische rolstoel
Reis je met een elektrische rolstoel? Geef dit dan altijd aan bij je luchtvaartmaatschappij. Je rolstoel mag gratis mee, maar het is belangrijk dat je dit vooraf aanvraagt en de specificaties van je rolstoel (denk aan afmetingen en type batterij) goed doorgeeft aan je luchtvaartmaatschappij.
Welke assistentie krijg ik?
Geef bij de luchtvaartmaatschappij duidelijk aan wat je assistentiebehoefte is, bijvoorbeeld geen lange afstanden kunnen lopen, visueel/auditief beperkt zijn, tijdelijk of permanent in een rolstoel zitten of een vorm van autisme hebben. Probeer zo specifiek mogelijk te zijn.
Op basis van jouw behoeftes zal de luchtvaartmaatschappij jouw type assistentie aanvragen aan de hand van een code. Op basis van die code weten we bij Schiphol welke assistentie we kunnen verlenen. Wees altijd vrij om aan te geven wat je prettig vindt, want wij stemmen de assistentie graag op jouw persoonlijke situatie af.
In je eigen rolstoel op Schiphol
Reis je met je eigen rolstoel? Dan kan je die op Schiphol gebruiken tot aan de vliegtuigdeur. In het vliegtuig zelf is alleen plaats voor een speciale rolstoel die in het gangpad past. De assistentie helpt je over te stappen in deze speciale rolstoel en brengt je naar je stoel in het vliegtuig. Hier helpen we je in je stoel en bergen we je handbagage op. Je eigen rolstoel vliegt mee in het bagageruim van het vliegtuig.
Hulp nodig vanaf de parkeerplaats?
Als je moeite hebt om bij de incheckbalie van je vlucht te komen, maak dan gebruik van de ophaalservice. De assistentie kan je bijvoorbeeld ophalen en begeleiden vanaf het treinstation, de bushalte, de taxistandplaats of een van de parkeerplaatsen op Schiphol. Om hier gebruik van maken, meld je je bij een belpaal. De locaties van de 27 belpalen vind je hier.
Tip!
Heb je voorafgaand aan het inchecken al hulp nodig op Schiphol? Maak gebruik van de ophaalservice. Meld je komst en verzoek bij voorkeur van tevoren bij assistentie-verlener Axxicom Airport Caddy via assistentie@airportcaddy.nl (dit is niet verplicht). Zo kunnen we onze ophaalservice goed voorbereiden.
Faciliteiten voor als je slecht ter been bent
- Leenrolstoel: op de luchthaven zijn publieke leenrolstoelen die je gratis mag gebruiken. Je vindt de rolstoel op de Traverse, wanneer je van parkeergarage P1 naar de aankomsthal loopt. Op Schiphol Plaza staan de leenrolstoelen naast de lift naar het NS-station. Het gebruik van de leenrolstoel is geen vorm van begeleide assistentie: je hoeft hier dus niets voor aan te vragen.
-
Assistentie bij vertrek
Vanaf het moment dat je op Schiphol komt tot je in het vliegtuig zit: zo werkt vertrekken met assistentie.
-
Assistentie bij aankomst
Van je vliegtuig uitstappen tot je Schiphol verlaat: wij helpen je bij iedere stap.
-
Assistentie bij overstappen
Van het ene vliegtuig naar het andere: wij nemen graag de tijd voor je.
-
Assistentie aanvragen
-
Medicatie en hulpmiddelen
-
Veelgestelde vragen