Tijdslots voor passagiers
Schiphol Nederland B.V. ("Schiphol") hecht veel waarde aan de bescherming van jouw persoonsgegevens. In dit privacystatement legt Schiphol uit hoe we omgaan met jouw persoonsgegevens die we verwerken in het kader van ‘Tijdslots voor passagiers’.
Welke persoonsgegevens verwerken wij?
Wij verwerken de volgende persoonsgegevens om de ‘Tijdslots voor passagiers’service je te kunnen aanbieden:
- E-mailadres;
- Aantal passagiers en vluchtinformatie voor een boeking;
- Tijd en locatie van de QR-scan op de luchthaven;
- Gegevens die automatisch om technische redenen worden verzameld wanneer je de boekingswebsite bezoekt. Denk daarbij aan het type en de versie van je browser, je besturingssysteem, de website vanwaar je op de boekingswebsite komt, de datum en het tijdstip van je toegang tot de website, je IP-adres, je internetprovider en andere, soortgelijke gegevens ("Gebruiksgegevens").
Waarom verwerken wij jouw persoonsgegevens?
Wij verwerken jouw persoonsgegevens zodat je gebruik kunt maken van de ‘Tijdslots voor passagiers’ service. Met deze service kun je een tijdslot reserveren voor een aparte wachtrij bij de securitycontrole, waarmee je langere wachttijden in de reguliere wachtrij vermijdt. Wij verwerken deze gegevens op basis van de overeenkomst die je met ons sluit voor het boeken van een tijdslot.
Daarnaast we verwerken we jouw persoonsgegevens voor het versturen van een enquête over onze service. Op deze manier kunnen wij onze dienstverlening verbeteren op basis van jouw ervaring en mening. Deze verwerking vindt plaats op basis van het gerechtvaardigd belang van Schiphol om onze service te evalueren en te verbeteren.
Tot slot verwerken wij automatisch verzamelde technische gegevens wanneer je onze boekingswebsite bezoekt. Dit helpt ons de website te optimaliseren en je een betere bezoekerservaring te bieden. Ook deze verwerking is gebaseerd op het gerechtvaardigd belang van Schiphol om de functionaliteit en gebruikerservaring van onze website te verbeteren.
Hoelang bewaren wij jouw persoonsgegevens?
Wij bewaren jouw persoonsgegevens niet langer dan zeven dagen.
Met wie delen wij jouw persoonsgegevens?
Whyline, Inc.
Whyline, Inc. verzorgt het online reserveringsplatform waarop je een tijdslot kunt reserveren voor de wachtrij bij de security controle. Whyline, Inc. verwerkt hierbij namens Schiphol jouw persoonsgegevens. Schiphol heeft met Whyline, Inc. een verwerkersovereenkomst gesloten.
Service providers Voor bepaalde technische gegevensverwerkingen wordt Whyline, Inc. bijgestaan door service providers die toegang krijgen tot jouw persoonsgegevens. Deze service providers zijn zorgvuldig geselecteerd. Zij zijn aan geheimhouding onderworpen en verwerken persoonsgegevens alleen in opdracht en volgens de instructies van Whyline, Inc. Whyline, Inc. heeft deze service providers contractueel verboden om uw persoonsgegevens te gebruiken of openbaar te maken, anders dan voor het uitvoeren van de virtual queuing service of het voldoen aan wettelijke vereisten. Deze service providers zijn verplicht om de privacy en veiligheid van uw persoonsgegevens op passende wijze te waarborgen. Whyline, Inc. heeft met deze service providers een verwerkersovereenkomst gesloten.
Delen van jouw persoonsgegevens voor andere doeleinden
We kunnen informatie die we over je verkrijgen delen met andere organisaties/openbaren:
- Als de wet of de rechter ons daartoe verplicht (zoals een gerechtelijk bevel of dagvaarding)
- In antwoord op verzoeken van overheidsinstanties (zoals wetshandhavingsinstanties)
- Om onze wettelijke rechten vast te stellen, uit te oefenen of te verdedigen
- Wanneer wij geloven dat openbaarmaking noodzakelijk of gepast is om fysieke of andere schade of financieel verlies te voorkomen
- In verband met een onderzoek naar vermoede of daadwerkelijke illegale activiteiten
- Anderszins met jouw toestemming of op jouw aanwijzing.
Verwerken wij jouw persoonsgegevens buiten de Europese Economische Ruimte?
Whyline, Inc. en Schiphol verwerken jouw persoonsgegevens in principe alleen binnen de Europese Economische Ruimte. In sommige gevallen heeft Whyline Inc. toegang tot jouw persoonsgegevens nodig vanuit Argentinië. De Europese Commissie heeft bepaald dat Argentinië een passend niveau van gegevensbescherming biedt. Het gevolg van dit besluit is dat persoonsgegevens van de Europese Economische Ruimte naar Argentinië kunnen worden doorgegeven zonder dat verdere maatregelen nodig zijn.
Wat zijn jouw rechten?
Inzage, wijziging en verwijdering van jouw persoonsgegevens
Jij hebt het recht te weten welke persoonsgegevens Schiphol over jou verwerkt. Als wij de gegevens niet direct van jou hebben gekregen dan heb je het recht te weten uit welke bron ze afkomstig zijn en een kopie hiervan te ontvangen.
Als blijkt dat jouw persoonsgegevens niet kloppen, kan jij ons vragen jouw gegevens te wijzigen. Jij kan ons ook verzoeken persoonsgegevens te verwijderen en het gebruik ervan te stoppen. Omdat wij jouw persoonsgegevens verwerken op basis van jouw toestemming, heb je het recht je toestemming in te trekken en zullen wij altijd aan jouw verzoek om verwijdering voldoen.
Beperking van de verwerking en recht op overdracht van jouw gegevens
Als jij vindt dat wij jouw gegevens niet op een juiste manier verwerken, kun je vragen de verwerking te beperken.
Ook kun je ons vragen jouw digitale persoonsgegevens in een leesbare en bruikbare vorm over te dragen aan jou of aan een andere partij.
Bezwaar maken
Naast een verzoek om verwijdering of beperking van de verwerking, kan je ook bezwaar maken tegen de verwerking van persoonsgegevens door Schiphol. Dit kan in de eerste plaats als je het er niet mee eens bent dat Schiphol jouw persoonsgegevens gebruikt voor het uitsturen van de survey.
In de tweede plaats kan je bezwaar maken tegen het gebruik van jouw persoonsgegevens vanwege jouw specifieke situatie. Als je bezwaar maakt, stoppen of beperken we in beginsel de verwerking tijdelijk. Als jouw bezwaar wordt gehonoreerd, stoppen of beperken we de verwerking definitief. Je kan ons ook vragen om de onderbouwing van het gerechtvaardigd belang met je te delen.
Jouw verzoek en onze reactie
Heb je een vraag, een verzoek of wil je bezwaar maken? Mail dan onze Data Protection Officer (DPO) via dpo@schiphol.nl. Wij streven ernaar op tijd op jouw verzoek te reageren.
Als dat nodig is ter bevestiging van jouw identiteit, kunnen wij je vragen een kopie van een geldig identiteitsbewijs te sturen. Hoe je een veilige kopie maakt, vind je op de site van de Rijksoverheid.
Als wij jouw verzoek niet duidelijk vinden, kunnen wij je vragen jouw verzoek te specificeren en/of aan te vullen, zodat we je zo goed mogelijk van dienst kunnen zijn.
Van wie is dit privacystatement en hoe kun jij ons bereiken?
Wie is verwerkingsverantwoordelijke?
Dit privacystatement is van Schiphol Nederland B.V.
Onze contactgegevens:
Schiphol Nederland B.V.
Postbus 7501
1118 ZG Schiphol
Contact opnemen met onze DPO?
Schiphol heeft een Data Protection Officer (DPO) voor al jouw privacy-gerelateerde vragen. De DPO geeft ons ook advies en houdt toezicht op de naleving van de privacy wet- en regelgeving door Schiphol.
Heb je vragen of verzoeken met betrekking tot jouw gegevens? Mail dan naar de DPO via dpo@schiphol.nl of stuur een brief naar ons postadres, ter attentie van de Data Protection Officer. Geef bij je verzoek je naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer door.
Een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens?
Als je niet tevreden bent over de manier waarop wij omgaan met jouw privacy of de afhandeling van jouw verzoek of bezwaar, dan kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Waar vind jij de laatste versie van dit privacystatement?
Indien nodig, updaten wij dit privacystatement. Dit kan het gevolg zijn van gewijzigd beleid, van wijzigingen in de gegevensverwerkingen of in de systemen waarmee wij gegevens verwerken.
Deze versie is van oktober 2024.