Schiphol VIP service: Veelgestelde vragen
Over de VIP service
Wat houdt de VIP service precies in?
De VIP service bestaat uit:
- (Privé)lounge
- Check-in voor uw vlucht
- Afhandeling bagage
- Privé security check
- Paspoortcontrole in het VIP centre
- Hoogstaand food en beverage aanbod
- Vervoer per luxe auto naar het vliegtuig
Moet ik business class vliegen om de VIP service te kunnen boeken?
Nee, u hoeft geen business class te vliegen. De Schiphol VIP service kunt u boeken wanneer u vertrekt vanaf, aankomt op of een transfer heeft via Schiphol.
Is het mogelijk om alleen een Meet & Assist te reserveren?
Nee, het VIP centre biedt geen Meet & Assist service.
De VIP service bestaat uit:
- (Privé)lounge
- Check-in voor uw vlucht
- Afhandeling bagage
- Privé security check
- Paspoortcontrole in het VIP centre
- Hoogstaand food en beverage aanbod
- Vervoer in luxe auto naar het vliegtuig
Ga naar Schiphol meet en assist voor meer informatie.
Is de Schiphol VIP service ook beschikbaar op mijn bestemming?
Nee, dat is niet het geval. Als u geïnteresseerd bent in een verglijkbare service op andere luchthavens, ga dan naar VIP service wereldwijd.
Wat zijn de openingstijden van het VIP centre?
Onze openingstijden zijn 6.00 – 23.00 uur. De VIP service bij vertrek is mogelijk voor vluchten vanaf 6.30 uur.
Wat kan ik verwachten met de VIP service bij mijn vertrekkende vlucht?
Ons vriendelijke team ontvangt u met alle egards en brengt u meteen naar één van de exclusieve VIP lounges. Terwijl u zich in alle rust en comfort voorbereidt op uw reis en geniet van onze faciliteiten, checken wij u in en handelen wij uw bagage af. Ook de paspoortcontrole vindt plaats in het VIP centre. Wij houden uw vlucht in de gaten en halen u op in uw lounge als het tijd is om te gaan. We begeleiden u door onze privé security check. Vervolgens brengen wij u naar het vliegtuig in een luxe auto.
Wat kan ik verwachten met de VIP service bij mijn aankomende vlucht?
Wij begroeten u bij de deur van het vliegtuig en brengen u met een luxe auto naar het VIP centre. Terwijl u in alle rust op uw koffers wacht, halen wij deze van het vliegtuig en handelen we de reisformaliteiten af. Als u alleen met handbagage reist, begeleiden we u naar de uitgang. Zo bent u snel weer onderweg. Ook bij aankomst is het mogelijk om onze partners uw aansluitend vervoer te laten verzorgen.
Hoe ziet mijn VIP service eruit als ik overstap op Schiphol?
Ook tijdens uw overstap op Schiphol staat ons team tot uw beschikking. U wordt met een luxe auto van het vliegtuig naar het VIP centre gebracht. Terwijl u zich ontspant, opfrist of wat eet in één van onze luxe lounges, halen wij uw bagage op en handelen we de reisformaliteiten af. Uw bagage wordt ook naar uw vertrekkende vlucht gebracht, zonder dat u er omkijken naar heeft. Tot slot brengen wij u weer in een luxe auto naar uw aansluitende vlucht.
Betalen en tarieven
Wat kost de VIP service?
Het starttarief voor de VIP service voor vertrek óf aankomst is € 560 voor de 'eerste passagier'. Voor elke volgende passagier geldt het tarief van € 360. Voor een transfer vlucht geldt een ander tarief. Deze tarieven zijn excl. btw.
Voorbeeld: reist u met uw gezin, bestaande uit in totaal 4 personen? Dan betaalt u 1x het starttarief van € 560 en 3x het tarief voor de volgende passagier van € 360.
Bekijk hier de VIP service tarieven.
Let op: er kunnen extra kosten bij komen als er sprake is van een last minute aanvraag, wijziging of annulering.
Geldt dit tarief dan ook voor mijn terugreis?
Nee, u betaalt voor de VIP service per enkele reis, oftewel per keer dat u gebruik maakt. Wenst u voor zowel uw vertrek als uw aankomst gebruik te maken van de VIP service, dan dient u deze beide VIP services te boeken.
Waarom worden er extra kosten in rekening gebracht bij een last-minute wijzingen?
Wij begrijpen dat uw reservering last-minute kan veranderen. Echter bent u aansprakelijk voor de eventuele extra kosten. Wij leggen graag uit waarom hier kosten aan verbonden zijn.
De redenen dat deze toeslagen worden gehanteerd:
- Dagelijks wordt een operationele planning gemaakt voor de volgende dag, waarmee minutieus de VIP services in afstemming met leveranciers/partners worden voorbereid en ingepland;
- Het dekken van extra kosten die gemaakt moeten worden c.q. van bestaande kosten die reeds gemaakt zijn;
- Het voorkomen van aanvullend omzetverlies doordat gereserveerde capaciteit die plotseling vrijkomt niet meer verkocht kan worden (er is dan bijvoorbeeld al ‘nee’ verkocht omdat het VIP vol is);
- Het zoveel mogelijk waarborgen dat de planning van de operatie robuust en betrouwbaar blijft.
Uitzonderingen
Er wordt altijd afgeweken van het hanteren van de toeslag als de last-minute aanvraag, wijziging of annulering wordt veroorzaakt door een overmachtssituatie voor de reiziger (bijvoorbeeld het annuleren van een vlucht door de luchtvaartmaatschappij).
Wijzigen of annuleren van de VIP service tot 36 uur voor vertrek of aankomst is kosteloos, aangezien deze wijzigingen nog meegenomen kunnen worden in de dagelijkse planning.
Het hanteren van last-minute toeslagen is gangbaar in de dienstverleningsbranche in het algemeen en specifiek ook bij andere luchthavens met een vergelijkbare VIP service als Schiphol. Dit vanwege de specifieke aard van de dienstverlening en operatie. In vergelijking met andere luchthavens zijn de last-minute toeslagen qua hoogte en condities ook marktconform voor dit type dienstverlening.
Zie voor informatie over de last-minute toeslagen ook onze tarievenpagina.
Als de luchtvaartmaatschappij mijn vlucht last minute annuleert, moet ik dan alsnog de kosten voor de VIP service betalen?
Nee. Als een luchtvaartmaatschappij een vlucht op het laatste moment annuleert, hoeft u niet te betalen voor de VIP service.
Indien dit buiten uw macht om gebeurt, dan berekenen wij dit niet.
Moet ik extra betalen als mijn vlucht vertraagd is?
Wanneer uw vlucht vertraagd is door omstandigheden die buiten uw macht om zijn gebeurd, berekenen wij hier geen extra kosten voor.
Ik reis met kinderen. Moet ik voor hun ook het reguliere tarief betalen?
Kinderen tot de leeftijd van 2 jaar kunnen gratis gebruik maken van de VIP service. Kinderen vanaf 2 jaar krijgen een medereizigerstarief (“elke volgende passagier” op de tariefkaart) berekend, tenzij het kind een “unaccompanied minor” is. Dan geldt het tarief voor de eerste passagier.
Hoe kan ik betalen?
U kunt op locatie met credit card of pin betalen (geen cash). Wij kunnen u ook een betaallink sturen, waarna er met iDEAL of credit card betaald kan worden. Ook is het mogelijk (indien de factuurgegevens bekend zijn) om een factuur te ontvangen. Deze ontvangt u dan ongeveer binnen twee weken nadat de VIP service plaats heeft gevonden.
Reserveren, wijzigen en annuleren
Hoe kan ik een reservering maken?
U kunt een reservering maken door het reserveringsformulier op onze website in te vullen.
Deze gegevens hebben wij van u nodig:
- Datum vlucht
- Vluchtnummer
- Bestemming / herkomst
- Naam / namen van de passagiers
- Betaalwijze
Kan ik een VIP service reservering wijzingen of annuleren?
Ja, dit kan. Wijzigen of annuleren van de VIP service tot 36 uur voor vertrek of aankomst is kosteloos. Daarna zijn wij genoodzaakt om een toeslag te berekenen. De last-minute toeslagen gelden voor het aanvragen, wijzigen of annuleren van een VIP service binnen 36 uur voor vertrek of aankomst.
Bekijk de tarievenpagina voor een overzicht van de VIP service prijzen.
Waarom worden er extra kosten in rekening gebracht bij een last-minute wijzingen?
Wij begrijpen dat uw reservering last-minute kan veranderen. Echter bent u aansprakelijk voor de eventuele extra kosten. Wij leggen graag uit waarom hier kosten aan verbonden zijn.
De redenen dat deze toeslagen worden gehanteerd:
- Dagelijks wordt een operationele planning gemaakt voor de volgende dag, waarmee minutieus de VIP services in afstemming met leveranciers/partners worden voorbereid en ingepland;
- Het dekken van extra kosten die gemaakt moeten worden c.q. van bestaande kosten die reeds gemaakt zijn;
- Het voorkomen van aanvullend omzetverlies doordat gereserveerde capaciteit die plotseling vrijkomt niet meer verkocht kan worden (er is dan bijvoorbeeld al ‘nee’ verkocht omdat het VIP vol is);
- Het zoveel mogelijk waarborgen dat de planning van de operatie robuust en betrouwbaar blijft.
Uitzonderingen
Er wordt altijd afgeweken van het hanteren van de toeslag als de last-minute aanvraag, wijziging of annulering wordt veroorzaakt door een overmachtssituatie voor de reiziger (bijvoorbeeld het annuleren van een vlucht door de luchtvaartmaatschappij).
Wijzigen of annuleren van de VIP service tot 36 uur voor vertrek of aankomst is kosteloos, aangezien deze wijzigingen nog meegenomen kunnen worden in de dagelijkse planning.
Het hanteren van last-minute toeslagen is gangbaar in de dienstverleningsbranche in het algemeen en specifiek ook bij andere luchthavens met een vergelijkbare VIP service als Schiphol. Dit vanwege de specifieke aard van de dienstverlening en operatie. In vergelijking met andere luchthavens zijn de last-minute toeslagen qua hoogte en condities ook marktconform voor dit type dienstverlening.
Zie voor informatie over de last-minute toeslagen ook onze tarievenpagina.
Hoe kan ik mijn reservering wijzigen/annuleren?
Door een mail te sturen naar vipcentre@schiphol.nl. Wij hebben aanvragen, wijzigingen en annuleringen altijd op schrift nodig.
Vervoer en route van en naar VIP centre
Waar is het VIP centre?
Dit is het adres voor uw navigatiesysteem:
Jan Plezierweg, 1118 BG Schiphol
- Bij aankomst op Schiphol rijdt u langs het citizenM hotel en gaat u aan het einde van de weg linksaf.
- Wanneer u Excellence Parking aan uw rechterhand passeert, neemt u de volgende afslag naar rechts.
- U bent gearriveerd bij de ingang van het VIP centre.
Ga naar onze routebeschrijving voor een gedetailleerde routeplanner.
Kan ik mijn auto bij het VIP centre parkeren?
Nee, parkeren is niet inclusief bij de VIP service. De meeste gasten die met de auto komen, boeken P6 Valet Parking. Bent u Privium Plus lid? Dan kunt u ook gebruik maken van Excellence Parking.
Indien u van de VIP service gebruik maakt bij vertrek én aankomst (retour), dan kunnen wij P6 Valet Parking voor u reserveren. Om dit te kunnen doen, hebben wij de volgende gegevens van de auto nodig: kenteken, merk, type en kleur. Deze informatie kunt u kwijt in het opmerkingenveld van het reserveringsformulier of meld het in uw e-mail aan ons. U kunt de auto vervolgens op het terrein van het VIP centre parkeren. De sleutels levert u bij de receptie in en bij terugkomst staat de auto weer gereed bij het VIP centre. De kosten hiervoor (afhankelijk van de parkeerduur) voegen wij toe aan de factuur van de VIP service. Er wordt een extra toeslag van € 35,- in rekening gebracht voor het ophalen en brengen van de auto bij het VIP centre.
Als u van de VIP service gebruik maakt voor alleen een vertrek of aankomst (enkele reis), dan dient u zelf de reservering bij P6 Valet Parking te maken. Vermeld dan bij die reservering dat u met de VIP service reist.
Bekijk alle parkeeropties voor de VIP service op deze pagina.
Word ik ook thuis opgehaald?
Als u de VIP service hebt geboekt, dan wordt u niet thuis opgehaald. De VIP service vindt op locatie Schiphol plaats. Wel werken wij met vaste partners samen en zij kunnen eventueel vervoer van of naar het VIP centre regelen. Wij kunnen desgewenst een prijsopgave doen voor dit aansluitend vervoer / taxivervoer. De prijs hiervoor is o.a. afhankelijk van afstand die gereden moet worden. Wij kunnen deze kosten meenemen in de factuur voor uw VIP service.
Kunt u ook een taxi voor ons regelen?
Ja, dat kan. Wij werken met vaste partners samen en zij kunnen eventueel aansluitend vervoer regelen. Wij kunnen desgewenst een prijsopgave doen voor dit aansluitend vervoer / taxivervoer. De prijs hiervoor is o.a. afhankelijk van afstand die gereden moet worden. Wij kunnen deze kosten meenemen in de factuur voor uw VIP service.
Ik heb een huurauto; kan ik die bij jullie achterlaten?
Nee, dat kan niet. De auto dient ingeleverd te worden bij het betreffende autoverhuurbedrijf. Dat heeft te maken met de verzekeringen. Wij mogen de sleutel niet aannemen.
Om vervolgens bij het VIP centre te komen, volgt u de volgende route:
- Volg de borden naar Aankomsthal 4;
- Bij Aankomsthal 4 gaat u via de draaideur naar buiten;
- Vervolgens slaat u direct rechtsaf. U loopt nu tegen een hek aan en belt aan om het terrein van het VIP centre te betreden.
Faciliteiten VIP service
Kan ik douchen?
Ja, het VIP centre beschikt over douchemogelijkheden. Handdoeken en doucheproducten zijn aanwezig.
Welke faciliteiten zijn er in het VIP centre?
Het VIP centre biedt een groot aantal aanvullende diensten. Zo is een uitgebreid aanbod van internationale kranten en magazines inbegrepen. Ook kunt u gebruik maken van de wellness service van XpresSpa*. Het VIP centre heeft een douche (doucheproducten & handdoek inbegrepen), er zijn vergaderruimtes- en conference call voorzieningen en er is excellente wifi. Bovendien staat het VIP centre in directe verbinding met het winkelgebied op de luchthaven. Aan onze jongere gasten is ook gedacht, zij kunnen zich vermaken met (digitaal) speelgoed.
Ga naar Schiphol VIP faciliteiten voor meer informatie.
*Graag vernemen wij in de reserveringsaanvraag (in het opmerkingenveld) of u gebruik wilt maken van de XpresSpa wellness service tegen een meerprijs, indien beschikbaar en afhankelijk van uw vluchtschema.
Kan ik in het VIP centre eten?
Dat kan zeker. Eten en drinken is bij de VIP service inbegrepen. Geniet bij ons de hele dag van smakelijke gerechten vol verse ingrediënten. Er is een wisselend dagaanbod en het menu wordt regelmatig vernieuwd. Hebt u dieetwensen of allergieën? Dan vernemen wij dat graag van tevoren, zodat onze chefs daar rekening mee kunnen houden.
Kan ik bij jullie vergaderen?
Indien u een VIP service bij ons geboekt heeft, dan kunt u voorafgaand aan uw vertrek (of na uw aankomst) bij ons vergaderen. Dit is mogelijk in uw privélounge. Indien u gebruik wilt maken van een scherm, dan kunnen wij, afhankelijk van de beschikbaarheid, de daarvoor geschikte ruimte (max 4 personen) voor u reserveren tegen een meerprijs.
Kunnen we nog winkelen?
Ja, dat kan. Er is een direct verbinding tussen het VIP centre en de winkels na security. Zodra u uw boardingpass heeft ontvangen van ons team, maken wij een afspraak over het tijdstip dat u weer terug in het VIP centre dient te zijn. Op tijd terugkeren blijft echter uw verantwoordelijkheid.
Voorwaarden VIP service
Moet ik business class vliegen om de VIP service te kunnen boeken?
Nee, u hoeft geen business class te vliegen. De Schiphol VIP service kunt u boeken wanneer u vertrekt vanaf, aankomt op of een transfer heeft via Schiphol.
Hoe laat moet ik mij van te voren melden?
U dient minimaal 90 minuten voor vertrek aanwezig te zijn in het VIP centre. Indien gereisd wordt met Emirates, Singapore Airlines of EL AL is dit 120 minuten. Als u niet tijdig aanwezig bent, ontstaat er een groter risico dat de vlucht niet gehaald kan worden.
Wat is de maximale groepsgrootte die via het VIP centre mag reizen?
Normaal gesproken accepteren wij geen aanvragen voor groepen groter dan 15 personen. Naar een eventueel verzoek voor een grotere groep wordt apart gekeken en gaat altijd in overleg.
Mijn kind reist alleen (Unaccompanied Minor). Kan ik dan ook VIP service boeken voor mijn kind?
Ja, dat kan. Dit dient ook bij de luchtvaartmaatschappij te zijn aangemeld. De begeleiding van uw kind in het VIP centre en naar het vliegtuig wordt door ons team verzorgd. Voor het kind dient het starttarief van de VIP service te worden betaald.
Goed om te weten:
- Uw kind dient naar het VIP centre te worden gebracht door een gezaghebbende ouder
- U vult het benodigde formulier in die u via de luchtvaartmaatschappij krijgt en neem dit mee
- Daarnaast hebt u nog een toestemmingsformulier nodig voor de grenscontrole. Voor meer informatie: www.rijksoverheid.nl
Overstappende passagiers
Hoeveel tijd moet er tussen de vluchten zitten?
Indien de transfer is geboekt in één ticket, dan houden wij hiervoor de minimum connecting time aan:
- Schengen – Schengen = 50 minuten
- Schengen – Niet Schengen (of vice versa) = 60 minuten
Hebt u aparte tickets, dan gelden de volgende tijden: U dient minimaal 90 minuten voor vertrek aanwezig te zijn in het VIP centre. Indien gereisd wordt met Emirates, Singapore Airlines of EL AL is dit 120 minuten. Als u niet tijdig aanwezig bent, ontstaat er een groter risico dat de vlucht niet gehaald kan worden.
Kan ik direct overstappen op mijn volgende vlucht als mijn inkomende vlucht vertraging heeft?
Indien u van Schengen naar Niet-Schengen reist (of vice versa), dan dient eerst nog de paspoortcontrole door de Koninklijke Marechaussee in het VIP centre plaats te vinden. In andere gevallen zullen wij onze uiterste best doen om u op tijd bij uw volgende vlucht te krijgen.
Als mijn binnenkomende vlucht te laat is en ik daardoor mijn aansluiting mis, moet ik dan extra kosten betalen voor het (langere) gebruik van de lounge
Indien de transfer is geboekt in één ticket en dit buiten uw macht om gebeurt, dan berekenen wij dit niet. Indien u aparte tickets hebt geboekt, dan zullen wij dit per situatie bekijken.
Meeters & greeters, medereizigers en kinderen
Ik reis met kinderen. Moet ik voor hun ook het reguliere tarief betalen?
Kinderen tot de leeftijd van 2 jaar kunnen gratis gebruik maken van de VIP service. Kinderen vanaf 2 jaar krijgen een medereizigerstarief (“elke volgende passagier” op de tariefkaart) berekend, tenzij het kind een “unaccompanied minor” is. Dan geldt het tarief voor de eerste passagier.
Mag ik iemand meenemen de lounge in?
Voor de VIP service maken wij onderscheid tussen een Meeter & Greeter en een Assisterende Medewerker. Een Meeter & Greeter gaat mee naar het vliegtuig en/of maakt gebruik van de faciliteiten van het VIP centre (zoals gebruik van een ruimte en food & beverages, besteld van het menu). Voor een Meeter & Greeter geldt een tarief per persoon. Zie hiervoor onze tarievenpagina.
Een assisterende medewerker (bijvoorbeeld een chauffeur) is iemand die een gast komt brengen/halen, drinkt koffie/thee en maakt geen gebruik van de ruimte waar gasten verblijven. Hier zitten geen kosten aan verbonden.
Wat is de maximale groepsgrootte die via het VIP centre mag reizen?
Normaal gesproken accepteren wij geen aanvragen voor groepen groter dan 15 personen. Naar een eventueel verzoek voor een grotere groep wordt apart gekeken en gaat altijd in overleg.
Overige vragen
Beschikt het VIP centre over een eigen security lane?
Het VIP proces gaat buiten de reguliere processen van Schiphol om. Ons team verzorgt de check-in en uw bagage. Het VIP centre beschikt over een eigen security lane en de paspoortcontrole in het VIP centre.
Kan tax free refund in het VIP centre geregeld worden?
Indien dit van tevoren is aangevraagd in de reserveringsaanvraag en de capaciteit bij de douane toereikend is, dan is het mogelijk om de tax refund in het VIP centre te laten plaatsvinden. Mocht de douanier niet naar het VIP centre kunnen komen, dan zal één van onze medewerkers u begeleiden naar de balie van de douane.
Is de VIP service ook toegankelijk voor mensen die slecht ter been zijn?
Ja, het VIP centre is zeker toegankelijk en de service is te boeken voor mensen die slecht ter been zijn. Het VIP centre is bereikbaar met een lift en gelijkvloers. Graag vernemen wij voorafgaand aan uw komst (minimaal 48 uur van tevoren) of u assistentie nodig hebt. Zo ja, wat voor assistentie is er gewenst? Indien u niet zelfstandig de trap op kunt lopen bij het vliegtuig, dan vragen wij een ambulift aan. Het is ook van belang dat de assistentie aangevraagd is bij de luchtvaartmaatschappij. Dit dient u of uw reisorganisatie aan te vragen.
Mag ik met een huisdier via het VIP centre reizen?
Een kat of hond die meereist in de cabine van het vliegtuig is toegestaan in het VIP centre. Indien de hond in een kennel zit en dus in het ruim vervoerd moet worden, dan is dit op aanvraag. Houdt u er svp rekening mee dat dit ook aangevraagd moet zijn bij de luchtvaartmaatschappij.
Reisbureaus: krijg ik een commissie?
Het is onder voorwaarden mogelijk om een kick back fee te ontvangen. Dit is bedoeld voor intermediaire partijen die de VIP service verkopen aan hun klanten/relaties. De partners die onze VIP service aanbieden aan hun klanten zoeken wij met zorg uit. Het is dan ook zo dat wij altijd starten met een proefperiode van 6 maanden. Tijdens deze proefperiode betaalt u onze reguliere tarieven. Wilt u hier meer informatie over? U kunt een mail sturen naar vipcentre@schiphol.nl. Ons team zorgt dan dat deze terecht komt bij onze Commercial Manager.
Kan ik contactgegevens krijgen van de greeter?
In het kader van de privacywetgeving mogen wij geen contactgegevens verstrekken.
Voor vragen kunt u gerust contact opnemen met het VIP centre via telefoon 020 601 21 80 of e-mail vipcentre@schiphol.nl.
Komt mijn bagage dan gegarandeerd aan op mijn bestemming?
Nee, dat kunnen wij helaas niet garanderen. Ook als u via het VIP centre reist, moeten de koffers door security in de bagagehal. Dat regelt onze bagagemedewerker. Daarna wordt de koffer overhandigd aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zijn vervolgens verantwoordelijk voor het daadwerkelijk laden van de koffer in het vliegtuig.
Wie heeft het VIP centre ontworpen?
Het VIP centre is een unieke plek waar Nederlands erfgoed en cultuur samenkomen met hedendaags design en vakmanschap van de internationaal geprezen ontwerpstudio Marcel Wanders. Met de iconische Nederlandse ontwerpen, schilderijen en kunst wordt de rijke cultuur en geschiedenis van Nederland centraal gesteld in het VIP centre. Onze unieke en prachtig ontworpen lounges tonen elk diverse facetten van de Nederlandse cultuur en creativiteit. Graag verwelkomen wij u op deze unieke Schiphol locatie.