Verwerking van gegevens: Winkelen

Welke (persoons)gegevens verwerken wij?

Schiphol biedt ruimte en faciliteiten aan winkeliers. Deze winkeliers zijn zelf verantwoordelijk voor de gegevens die zij eventueel van jou verwerken.

Via de Click & Collect webshop kan je producten vooraf bestellen en ophalen op de dag van je vertrek. Lees dan het privacystatement over Click & Collect.

Als jij, na de security-check, in de terminal aankopen doet, wordt in principe jouw boardingpass gescand. De reden hiervoor is dat de winkelier moet weten of er belasting moet worden afgedragen over jouw aankopen. Indien je buiten de EU vliegt hoeft dat namelijk niet. Wanneer je binnen EU blijft moet er wel belasting worden afgedragen. Dit wordt ook altijd duidelijk vermeld op de kassabon, zodat je dit bij een eventuele douane controle kan tonen.

Bij het scannen van jouw boardingpass wordt jouw vluchtnummer, de vluchtroute en reisklasse verwerkt. Hiermee kan de winkelier bepalen naar welke bestemming jij vliegt. Vluchtnummer, bestemming en een anoniem gemaakte code (gemaakt van boardingcard met een sleutel die niet bekend is bij Schiphol) worden samen met enkele gegevens over jouw aankoop (winkel, kassa-id, artikelen en bedrag) door de winkel verstrekt aan Schiphol.

Deze informatie is geanonimiseerd en door Schiphol niet te herleiden tot jou als persoon.

Waarom verwerken wij jouw (persoons)gegevens?

De winkels versturen de kassadata geanonimiseerd in bulk aan Schiphol zodat we kunnen zien welke producten goed en welke minder goed verkopen. Wij gebruiken die informatie om de dienstverlening van de winkels op Schiphol te optimaliseren. We hebben daarom een gerechtvaardigd belang bij het verwerken van deze gegevens.

Hoelang bewaren wij jouw gegevens?

De anonieme kassadata wordt voor onbepaalde tijd bewaard voor analysedoeleinden.

Met wie delen wij jouw gegevens?

De winkels beschikken zelf over de gegevens die toezien op de aankopen die bij hen zijn gedaan, zoals datum en tijdstip van aankoop van specifieke producten. Schiphol heeft geen inzage in bijvoorbeeld de gegevens over de betaling, klantenkaarten etc. Deze gegevens zijn van de winkelier.

Schiphol deelt verder alleen gegevens (op geaggregeerd niveau, die niet tot een persoon te herleiden zijn) met de samenwerkende partijen op Schiphol (winkeliers).

Wie is verwerkingsverantwoordelijke?

De winkels op Schiphol zijn verantwoordelijk voor de gegevens die zij verwerken. Schiphol Nederland B.V. verwerkt geen persoonsgegevens.

Verwerken wij persoonsgegevens buiten de Europese Unie?

Schiphol verwerkt persoonsgegevens zoveel mogelijk binnen de Europese Unie. Het kan zijn dat Schiphol een verwerker inschakelt die IT-diensten levert waarbij gegevens worden verwerkt vanuit een land buiten de Europese Unie, waaronder de Verenigde Staten of India. We doen dat uitsluitend op een wijze die in overeenstemming is met de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Wat zijn jouw rechten?

Inzage, wijziging en verwijdering van jouw persoonsgegevens
Jij hebt het recht te weten welke persoonsgegevens Schiphol over jou verwerkt. Als wij de gegevens niet direct van jou hebben gekregen dan heb je het recht te weten uit welke bron ze afkomstig zijn en een kopie hiervan te ontvangen.

Als blijkt dat jouw persoonsgegevens niet kloppen, kan jij ons vragen jouw gegevens te wijzigen. Jij kan ons ook verzoeken persoonsgegevens te verwijderen en het gebruik ervan te stoppen. Als wij jouw persoonsgegevens verwerken op basis van jouw toestemming en er geen andere rechtsgrond is voor de verwerking als jij deze toestemming intrekt, zullen wij altijd aan jouw verzoek om verwijdering voldoen. In sommige gevallen bestaat de mogelijkheid dat we jouw verzoek weigeren.

Beperking van de verwerking en recht op overdracht van jouw gegevens
Als jij vindt dat wij jouw gegevens niet op een juiste manier verwerken, kun je vragen de verwerking te beperken.

Ook kun je ons vragen jouw digitale persoonsgegevens in een leesbare en bruikbare vorm over te dragen aan jou of aan een andere partij.

Bezwaar maken
Naast een verzoek om verwijdering of beperking van de verwerking, kan je ook bezwaar maken tegen de verwerking van persoonsgegevens door Schiphol. Dit kan in de eerste plaats als je het er niet mee eens bent dat Schiphol jouw persoonsgegevens gebruikt voor direct marketing (bijvoorbeeld door te profileren).

In de tweede plaats kan je bezwaar maken tegen het gebruik van jouw persoonsgegevens vanwege jouw specifieke situatie. Als je bezwaar maakt, stoppen of beperken we in beginsel de verwerking tijdelijk. Als jouw bezwaar wordt gehonoreerd, stoppen of beperken we de verwerking definitief.

Jouw verzoek en onze reactie
Heb je een vraag, een verzoek of wil je bezwaar maken? Mail dan onze Data Protection Officer (DPO) via dpo@schiphol.nl. Wij streven ernaar op tijd op jouw verzoek te reageren.

Als dat nodig is ter bevestiging van jouw identiteit, kunnen wij je vragen een kopie van een geldig identiteitsbewijs te sturen. Hoe je een veilige kopie maakt, vind je op de site van de Rijksoverheid.

Als wij jouw verzoek niet duidelijk vinden, kunnen wij je vragen jouw verzoek te specificeren en/of aan te vullen, zodat we jou zo goed mogelijk van dienst kunnen zijn.

Van wie is dit privacystatement en hoe kun jij ons bereiken?

Wie is verwerkingsverantwoordelijke?
Deze privacyverklaring is van Schiphol Nederland B.V. Onze contactgegevens:

Schiphol Nederland B.V.
Postbus 7501
1118 ZG Schiphol

Contact opnemen met onze DPO?
Schiphol heeft een Data Protection Officer (DPO) voor al jouw privacy-gerelateerde vragen. De DPO geeft ons ook advies en houdt toezicht op de naleving van de privacy wet- en regelgeving door Schiphol.

Heb je vragen of verzoeken met betrekking tot jouw gegevens? Mail dan naar de DPO via dpo@schiphol.nl of stuur een brief naar ons postadres, ter attentie van de Data Protection Officer. Geef bij je verzoek je naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer door.

Een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens?

Als je niet tevreden bent over de manier waarop wij omgaan met jouw privacy of de afhandeling van jouw verzoek of bezwaar, dan kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Waar vind jij de laatste versie van dit privacystatement?

Indien nodig, updaten wij dit privacyverklaring. Dit kan het gevolg zijn van gewijzigd beleid, van wijzigingen in de gegevensverwerkingen of in de systemen waarmee wij gegevens verwerken.

Deze versie is van 12 september 2024.