Verwerking van gegevens: Wifi
Schiphol Nederland B.V. (“Schiphol”) hecht veel waarde aan de bescherming van jouw persoonsgegevens. In dit privacystatement leggen we uit hoe Schiphol jouw persoonsgegevens verzamelt, gebruikt en beschermt wanneer je gebruikmaakt van het gratis wifinetwerk van Schiphol.
Welke persoonsgegevens verwerken wij?
Als jij gebruikmaakt van het wifinetwerk van Schiphol, dan verwerken wij de volgende gegevens van jou:
- IP-adres waar jouw apparaat gebruik van maakt
- MAC-adres van jouw apparaat
- Signaalsterkte van jouw apparaat
- Datum en tijd wanneer jouw apparaat connectie heeft gemaakt met het wifinetwerk
- De naam van het apparaat (Access Point) waar jouw apparaat connectie mee maakt
- Locatie van het apparaat (Access Point) waar jouw apparaat connectie mee maakt
Als je contact opneemt met onze klantenservice met vragen over ons wifinetwerk, kan het zijn dat we in het kader daarvan je naam en contactgegevens opvragen om je verder te helpen en eventueel terug te bellen over je vraag. Wil je meer weten over onze klantenservice en jouw persoonsgegevens? Klik dan op Contact met Schiphol.
Daarnaast doen wij op Schiphol ook aan wifitracking. Wil jij daar meer over weten? Klik dan op Crowd Management.
Waarom verwerken wij jouw persoonsgegevens?
De hierboven genoemde gegevens hebben we minimaal van jouw apparaat nodig om een internetverbinding aan je te kunnen leveren. Omdat dit een minimale set aan relatief ongevoelige persoonsgegevens is heeft Schiphol een gerechtvaardigd belang bij het verwerken van deze gegevens.
Jouw gegevens gebruiken wij niet voor andere doeleinden dan het aanbieden van een gratis internetverbinding en het verbeteren van de internetdekking op Schiphol.
Hoe lang bewaren wij jouw gegevens?
Jouw gegevens worden in onze apparaten (Access Points) bewaard voor de periode dat je gebruikmaakt van de gratis internetverbinding. Access Points zijn de apparaten waar jouw apparaat een verbinding mee maakt om gebruik te kunnen maken van het wifinetwerk. Wanneer je stopt met het gebruiken van ons wifinetwerk, dan worden jouw gegevens direct uit onze apparaten verwijderd.
Geaggregeerde gegevens over jouw internetgebruik die we niet kunnen terugkoppelen naar jou worden maximaal 60 dagen bewaard in ons systeem waarbij we kunnen inzien of er voldoende internetdekking is op Schiphol en waar we dit kunnen verbeteren.
Met wie delen wij jouw gegevens?
Schiphol gebruikt een netwerk managementsysteem van een derde partij. Het netwerk managementsysteem draait op servers van een derde partij. De gegevens die door deze partijen worden verwerkt en bewaard worden grotendeels fysiek opgeslagen binnen de Europese Economische Ruimte en worden alleen verwerkt voor het aanbieden van een internetverbinding en om inzicht te geven over de internetverbinding binnen Schiphol.
Verwerken we jouw gegevens buiten de Europese Economische Ruimte?
Er vindt mogelijk doorgifte plaats van jouw gegevens buiten de Europese Economische Ruimte (EER). Dit omdat de hostingdiensten van een van onze leveranciers gevestigd is in de Verenigde Staten.
Deze dienst is onder het Data Privacy Framework gecertificeerd. Doorgifte vindt daarbij plaats op basis van Artikel 46 lid f van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Wat zijn jouw rechten?
Inzage, wijziging en verwijdering van jouw persoonsgegevens. Je hebt het recht om te weten welke persoonsgegevens Schiphol over jou verwerkt. Als wij de gegevens niet direct van jou hebben gekregen, dan heb je ook het recht te weten uit welke bron ze afkomstig zijn en een kopie hiervan te ontvangen.
Als blijkt dat jouw persoonsgegevens niet kloppen, kun je ons vragen jouw gegevens te wijzigen. Je kunt ons ook verzoeken om persoonsgegevens te verwijderen en het gebruik daarvan te stoppen. In sommige gevallen bestaat de mogelijkheid dat we jouw verzoek weigeren.
Beperking van de verwerking en recht op overdracht van jouw gegevens.
Als je vindt dat wij jouw gegevens niet op een juiste manier verwerken, kun je vragen de verwerking te beperken. Ook kun je ons vragen om jouw digitale persoonsgegevens in een leesbare en bruikbare vorm over te dragen aan je of aan een andere partij.
Bezwaar maken
Je kunt bezwaar maken tegen het gebruik van jouw persoonsgegevens vanwege jouw specifieke situatie. Als je bezwaar maakt, zullen wij in beginsel de verwerking van jouw persoonsgegevens tijdelijk stoppen of beperken. Als jouw bezwaar wordt gehonoreerd, zullen wij de verwerking definitief stoppen of beperken.
Je kan ons vragen om de onderbouwing van het gerechtvaardigd belang met je te delen.
Jouw verzoek en onze reactie Heb je een vraag, een verzoek of wil je bezwaar maken? Stuur dan een e-mail naar onze DPO via dpo@schiphol.nl. Wij doen ons best om op tijd op je verzoek te reageren.
Om jouw identiteit te bevestigen kunnen wij je vragen om aanvullende informatie. Als je deze informatie niet online wilt verstrekken, kun je ook langskomen voor identificatie. Je kunt hiervoor contact opnemen met de Data Protection Officer.
Als wij jouw verzoek niet duidelijk vinden, kunnen wij je vragen om je verzoek te specificeren en/of aan te vullen, zodat we je zo goed mogelijk van dienst kunnen zijn.
Van wie is dit Privacy Statement en hoe kun je ons bereiken?
Wie is verwerkingsverantwoordelijke?
Dit privacystatement is van Schiphol Nederland B.V. Schiphol is de verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens die binnen dit privacystatement vallen. De contactgegevens van Schiphol zijn:
Schiphol Nederland B.V.
Postbus 7501
1118 ZG Schiphol
Contact opnemen met onze Data Protection Officer?
Schiphol heeft een Data Protection Officer (Functionaris Gegevensbescherming) voor al jouw privacy-gerelateerde vragen. De Data Protection Officer geeft ons ook advies en houdt toezicht op de naleving van de privacy wet- en regelgeving door Schiphol.
Heb je vragen of verzoeken met betrekking tot jouw gegevens? Dan kun je een email sturen naar de Data Protection Officer via dpo@schiphol.nl of een brief sturen naar ons postadres, ter attentie van de Data Protection Officer. Geef bij je verzoek jouw naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer aan ons door.
Een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens?
Als je niet tevreden bent over de manier waarop wij omgaan met jouw privacy of de afhandeling van jouw verzoek of bezwaar, dan kun je een klacht indienen bij de de Autoriteit Persoonsgegevens.
Waar vind je de laatste versie van dit Privacy Statement?
Indien nodig, updaten wij dit privacystatement. Dit kan het gevolg zijn van gewijzigd beleid, van wijzigingen in de gegevensverwerkingen of in de systemen waarmee wij gegevens verwerken. De meest recente versie van het privacystatement kun je vinden op onze website. We raden je aan deze regelmatig te controleren.
Deze versie is opgesteld in november 2024.