Verwerking van gegevens: Social media
Welke persoonsgegevens verwerken wij?
Schiphol heeft verschillende social media-kanalen. Daar kan je actualiteiten, informatie, aanbiedingen en wetenswaardigheden over Schiphol vinden. De persoonsgegevens die wij verwerken heb je in eigen hand. In principe vragen we jou geen privacygevoelige informatie van jezelf of anderen (zoals e-mailadres, naam, adres, telefoonnummer) op de social media-kanalen van Schiphol te plaatsen. Doe je dat toch, dan kunnen deze gegevens door Schiphol worden verwijderd.
Waarom verwerken wij jouw persoonsgegevens?
Als jij vragen of opmerkingen hebt over Schiphol, kan je jouw persoonlijke gegevens met Schiphol delen via een privébericht. Wil je weten wat wij met die gegevens doen? Kijk dan bij Contact met Schiphol.
Hoelang bewaren wij jouw gegevens?
Zoals eerder genoemd heb jij zelf in de hand welke persoonsgegevens je met ons deelt. We zullen de persoonsgegevens die je met ons deelt, om bijvoorbeeld een vraag of opmerking te behandelen, verwijderen zodra deze vraag of opmerking is behandeld.
Met wie delen wij jouw gegevens?
Door gebruik te maken van een social media kanaal deel jij ook persoonsgegevens met de aanbieder van dit social media kanaal, zoals bijvoorbeeld X of Facebook. Wij adviseren jou om het privacybeleid van de partijen wiens social media kanaal jij gebruikt goed te lezen, zodat jij weet hoe zij met jouw persoonsgegevens omgaan.
Om onze doelgroep te bereiken, kan Schiphol gebruik maken van de (marketing)diensten van derden, zoals Facebook, Google en LinkedIn. Dat betekent niet dat we je gegevens verkopen, maar wel dat we gegevens verstrekken zodat deze partijen weten wie ze wel of niet moeten benaderen voor relevante berichten van Schiphol. Schiphol heeft een gerechtvaardigd belang bij een dergelijke verwerking van persoonsgegevens.
Wie is verwerkingsverantwoordelijke?
Schiphol B.V. is de verwerkingsverantwoordelijke. Als jij daarover vragen hebt, kan je contact opnemen met de Data Protection Officer van Schiphol.
Verwerken wij persoonsgegevens buiten de Europese Unie?
Schiphol verwerkt persoonsgegevens zoveel mogelijk binnen de Europese Unie. Het kan zijn dat Schiphol een verwerker inschakelt die IT-diensten levert waarbij gegevens worden verwerkt vanuit een land buiten de Europese Unie, waaronder de Verenigde Staten of India. We doen dat uitsluitend op een wijze die in overeenstemming is met de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Wat zijn jouw rechten?
Inzage, wijziging en verwijdering van jouw persoonsgegevens
Jij hebt het recht te weten welke persoonsgegevens Schiphol over jou verwerkt. Als wij de gegevens niet direct van jou hebben gekregen dan heb je het recht te weten uit welke bron ze afkomstig zijn en een kopie hiervan te ontvangen.
Als blijkt dat jouw persoonsgegevens niet kloppen, kan jij ons vragen jouw gegevens te wijzigen. Jij kan ons ook verzoeken persoonsgegevens te verwijderen en het gebruik ervan te stoppen. Als wij jouw persoonsgegevens verwerken op basis van jouw toestemming en er geen andere rechtsgrond is voor de verwerking als jij deze toestemming intrekt, zullen wij altijd aan jouw verzoek om verwijdering voldoen. In sommige gevallen bestaat de mogelijkheid dat we jouw verzoek weigeren.
Beperking van de verwerking en recht op overdracht van jouw gegevens
Als jij vindt dat wij jouw gegevens niet op een juiste manier verwerken, kun je vragen de verwerking te beperken.
Ook kun je ons vragen jouw digitale persoonsgegevens in een leesbare en bruikbare vorm over te dragen aan jou of aan een andere partij.
Bezwaar maken
Naast een verzoek om verwijdering of beperking van de verwerking, kan je ook bezwaar maken tegen de verwerking van persoonsgegevens door Schiphol. Dit kan in de eerste plaats als je het er niet mee eens bent dat Schiphol jouw persoonsgegevens gebruikt voor direct marketing (bijvoorbeeld door te profileren).
In de tweede plaats kan je bezwaar maken tegen het gebruik van jouw persoonsgegevens vanwege jouw specifieke situatie. Als je bezwaar maakt, stoppen of beperken we in beginsel de verwerking tijdelijk. Als jouw bezwaar wordt gehonoreerd, stoppen of beperken we de verwerking definitief.
Jouw verzoek en onze reactie
Heb je een vraag, een verzoek of wil je bezwaar maken? Mail dan onze Data Protection Officer (DPO) via dpo@schiphol.nl. Wij streven ernaar op tijd op jouw verzoek te reageren.
Als dat nodig is ter bevestiging van jouw identiteit, kunnen wij je vragen een kopie van een geldig identiteitsbewijs te sturen. Hoe je een veilige kopie maakt, vind je op de site van de Rijksoverheid.
Als wij jouw verzoek niet duidelijk vinden, kunnen wij je vragen jouw verzoek te specificeren en/of aan te vullen, zodat we jou zo goed mogelijk van dienst kunnen zijn.
Van wie is dit privacystatement en hoe kun jij ons bereiken?
Wie is verwerkingsverantwoordelijke?
Deze privacyverklaring is van Schiphol Nederland B.V. Onze contactgegevens:
Schiphol Nederland B.V.
Postbus 7501
1118 ZG Schiphol
Contact opnemen met onze DPO?
Schiphol heeft een Data Protection Officer (DPO) voor al jouw privacy-gerelateerde vragen. De DPO geeft ons ook advies en houdt toezicht op de naleving van de privacy wet- en regelgeving door Schiphol.
Heb je vragen of verzoeken met betrekking tot jouw gegevens? Mail dan naar de DPO via dpo@schiphol.nl of stuur een brief naar ons postadres, ter attentie van de Data Protection Officer. Geef bij je verzoek je naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer door.
Een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens?
Als je niet tevreden bent over de manier waarop wij omgaan met jouw privacy of de afhandeling van jouw verzoek of bezwaar, dan kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Waar vind jij de laatste versie van dit privacystatement?
Indien nodig, updaten wij dit privacyverklaring. Dit kan het gevolg zijn van gewijzigd beleid, van wijzigingen in de gegevensverwerkingen of in de systemen waarmee wij gegevens verwerken.
Deze versie is van 16 september 2024.