Verwerking van gegevens: Lost & found

Schiphol Nederland B.V. ("Schiphol") hecht veel waarde aan de bescherming van jouw persoonsgegevens. In dit privacystatement legt Schiphol uit hoe we omgaan met jouw persoonsgegevens die we verwerken in het kader van ‘Lost & Found’.

Welke persoonsgegevens verwerken wij?

Als jij op Schiphol iets verliest, kan je daarvan melding maken via de website van Schiphol. Afhankelijk van welke gegevens je achterlaat, verwerken wij daarbij de volgende persoonsgegevens:

  • voor- en achternaam.
  • adres.
  • woonplaats.
  • land.
  • telefoonnummer.
  • e-mailadres.
  • IP-adres
  • legitimatiesoort en -nummer.
  • geboortedatum.
  • geslacht.
  • handtekening.
  • diverse kenmerken van het verloren item.

Daarnaast verzamelen we vanzelfsprekend voorwerpen die op Schiphol worden achtergelaten. Verlies jij bijvoorbeeld jouw portemonnee of identiteitsbewijs, dan verwerken wij ook de persoonsgegevens die daarvan deel uitmaken.

Wanneer wij in direct contact met je komen om verloren zaken bij jou terug te krijgen, is het mogelijk dat wij hierbij financiële gegevens zullen verwerken. Denk hierbij aan het verwerken van je bankgegevens om een geldbedrag te kunnen terugstorten.

Waarom verwerken wij jouw persoonsgegevens?

Schiphol heeft op basis van nationale wet- en regelgeving de verplichting om gevonden voorwerpen te beheren en terug te bezorgen bij de rechtmatige eigenaar. Dit brengt de verantwoordelijkheid met zich mee om verloren eigendommen veilig te stellen en, indien mogelijk, terug te geven aan de eigenaar. Voor het uitvoeren van deze 'taak van algemeen belang' is het noodzakelijk om persoonsgegevens te verwerken. Wij verwerken jouw gegevens uitsluitend met het doel om verloren eigendommen terug te kunnen bezorgen en gebruiken deze gegevens niet voor andere doeleinden.

Hoelang bewaren wij jouw gegevens?

Voor de uitvoering van Lost & Found maakt Schiphol gebruik van een systeem, waarin meldingen van verloren items en meldingen van gevonden items worden vastgelegd. Als een persoon een melding van een verloren item doet, worden de gegevens die deze persoon in dat kader met Schiphol deelt voor een termijn van maximaal 13 maanden in het systeem bewaard. Als een item wordt gevonden op Schiphol, worden de gegevens ter beschrijving van dat item, waaronder in voorkomend geval persoonsgegevens, maximaal 24 maanden bewaard.

Voor de door ons gevonden voorwerpen gelden verschillende bewaartermijnen. Gevonden identiteitsbewijzen geven we altijd binnen twee dagen door aan de Koninklijke Marechaussee. Bankpasjes en creditcards vernietigen we na ongeveer vier weken. De meeste overige gegevensdragers (documenten, USB-sticks, elektronica) vernietigen wij na drie maanden.

Onze mailbox wordt periodiek opgeschoond om ervoor te zorgen dat de persoonsgegevens die wij in direct contact verwerken, ook worden verwijderd.

Met wie delen wij jouw gegevens?

Lost & found diensten worden uitgevoerd door een externe leverancier, deze heeft ook toegang tot de gegevens. Met deze partij is een verwerkersovereenkomst afgesloten. Jouw identiteitsbewijs verstrekken wij aan de Koninklijke Marechaussee. Daarnaast delen we vanzelfsprekend jouw gegevens met een vervoersbedrijf indien wij het door jou verloren voorwerp terugsturen.

Wat zijn jouw rechten?

Inzage, wijziging en verwijdering van jouw persoonsgegevens
Jij hebt het recht te weten welke persoonsgegevens Schiphol over jou verwerkt. Als wij de gegevens niet direct van jou hebben gekregen dan heb je het recht te weten uit welke bron ze afkomstig zijn en een kopie hiervan te ontvangen.

Als blijkt dat jouw persoonsgegevens niet kloppen, kan jij ons vragen jouw gegevens te wijzigen. Jij kan ons ook verzoeken persoonsgegevens te verwijderen en het gebruik ervan te stoppen.

Beperking van de verwerking
Als jij vindt dat wij jouw gegevens niet op een juiste manier verwerken, kun je vragen de verwerking te beperken.

Bezwaar maken
Naast een verzoek om verwijdering of beperking van de verwerking, kan je ook bezwaar maken tegen de verwerking van persoonsgegevens door Schiphol. Als je bezwaar maakt, stoppen of beperken we in beginsel de verwerking tijdelijk. Als jouw bezwaar wordt gehonoreerd, stoppen of beperken we de verwerking definitief.

Jouw verzoek en onze reactie
Heb je een vraag, een verzoek of wil je bezwaar maken? Mail dan onze Data Protection Officer (DPO) via dpo@schiphol.nl. Wij streven ernaar op tijd op jouw verzoek te reageren.

Als dat nodig is ter bevestiging van jouw identiteit, kunnen wij je vragen een kopie van een geldig identiteitsbewijs te sturen. Hoe je een veilige kopie maakt, vind je op de site van de Rijksoverheid.

Als wij jouw verzoek niet duidelijk vinden, kunnen wij je vragen jouw verzoek te specificeren en/of aan te vullen, zodat we jou zo goed mogelijk van dienst kunnen zijn.

Van wie is dit privacystatement en hoe kun jij ons bereiken?

Wie is verwerkingsverantwoordelijke?
Dit privacystatement is van Schiphol Nederland B.V.
Onze contactgegevens:

Schiphol Nederland B.V.
Postbus 7501
1118 ZG Schiphol

Contact opnemen met onze DPO?
Schiphol heeft een Data Protection Officer (DPO) voor al jouw privacy-gerelateerde vragen. De DPO geeft ons ook advies en houdt toezicht op de naleving van de privacy wet- en regelgeving door Schiphol.

Heb je vragen of verzoeken met betrekking tot jouw gegevens? Mail dan naar de DPO via dpo@schiphol.nl of stuur een brief naar ons postadres, ter attentie van de Data Protection Officer. Geef bij je verzoek je naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer door.

Klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens?

Als je niet tevreden bent over de manier waarop wij omgaan met jouw privacy of de afhandeling van jouw verzoek of bezwaar, dan kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Waar vind je de laatste versie van dit privacystatement?

Indien nodig, updaten wij dit privacystatement. Dit kan het gevolg zijn van gewijzigd beleid, van wijzigingen in de gegevensverwerkingen of in de systemen waarmee wij gegevens verwerken.

Deze versie is van oktober 2024.