Verwerking van gegevens: Bagage
Schiphol Nederland B.V. (‘Schiphol’) hecht veel waarde aan de bescherming van jouw privacy. In dit privacystatement legt Schiphol uit hoe we omgaan met jouw gegevens die we verwerken bij het bagageproces.
Welke persoonsgegevens verwerken wij?
Als jij op Schiphol met ruimbagage reist, verwerken wij informatie over jouw bagage. Jouw bagagestuk krijgt namelijk een unieke barcode. Deze wordt gelinkt aan jouw naam, je vluchtgegevens, en eventueel je frequent flyer nummer. Deze barcode scannen we gedurende het proces met (handmatige) scanners en AI-camera’s.
Waarom verwerken wij jouw persoonsgegevens?
Doorstroom
Wij verwerken jouw gegevens in opdracht van de luchtvaartmaatschappij waarmee jij een overeenkomst hebt. Ter bewaking van een vlotte doorstroom van de bagage, worden jouw gegevens verwerkt. Dit gebeurt onder andere bij het doorsturen (routeren), sorteren en (indien nodig) tijdelijk bewaren van de bagage.
Grondslag: noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst met jouw luchtvaartmaatschappij.
Screening
Ook hebben wij de wettelijke plicht om bagage aan een beveiligingsonderzoek (screening) te onderwerpen. Zo zorgen wij ervoor dat er geen gevaarlijke stoffen of verboden middelen aan boord van het vliegtuig belanden. Voor deze screening verwerken wij persoonsgegevens als het nodig is jouw koffer aan jou te koppelen.
Grondslag: noodzakelijk om te voldoen aan onze wettelijke verplichting.
Hoe lang bewaren wij jouw persoonsgegevens?
Jouw persoonsgegevens worden binnen drie dagen na vertrek van jouw vlucht verwijderd.
Met wie delen wij jouw persoonsgegevens?
Om een vlotte doorstroming van jouw bagage mogelijk te maken, delen wij onder omstandigheden gegevens over de voortgang van jouw bagage met de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt.
Daarnaast verwerken leveranciers van de bagagesystemen (hardware en software) persoonsgegevens namens ons om ervoor te zorgen dat de systemen goed blijven werken.
In geval de Koninklijke Marechaussee of Douane wil weten wie de eigenaar is van een bagagestuk, zullen zij contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij waarmee jij vliegt. Schiphol verstrekt deze gegevens niet.
Wat zijn jouw rechten?
Inzage en verwijdering van jouw persoonsgegevens. Je hebt het recht te weten welke persoonsgegevens Schiphol over jou verwerkt.
Je kan ons ook verzoeken persoonsgegevens te verwijderen en het gebruik ervan te stoppen.
Beperking van de verwerking. Als je vindt dat wij jouw gegevens niet op een juiste manier verwerken, kun je vragen de verwerking te beperken.
Recht op overdracht van jouw gegevens Ook kun je ons vragen jouw digitale persoonsgegevens in een leesbare en bruikbare vorm over te dragen aan jou of aan een andere partij.
Jouw verzoek en onze reactie Heb je een vraag of verzoek? Mail dan onze Data Protection Officer (DPO) via dpo@schiphol.nl. Wij streven ernaar op tijd op jouw verzoek te reageren.
Als dat nodig is ter bevestiging van jouw identiteit, kunnen wij je vragen een kopie van een geldig identiteitsbewijs te sturen. Hoe je een veilige kopie maakt, vind je op de site van de Rijksoverheid.
Als wij jouw verzoek niet duidelijk vinden, kunnen wij je vragen jouw verzoek te specificeren en/of aan te vullen, zodat we je zo goed mogelijk van dienst kunnen zijn.
Klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens?
Als je niet tevreden bent over de manier waarop wij omgaan met jouw privacy of de afhandeling van jouw verzoek, dan kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Wie is verwerkingsverantwoordelijk?
Schiphol Nederland B.V. is verwerkingsverantwoordelijk voor het beveiligingsonderzoek via de bagagescreening.
Schiphol Nederland B.V. is verwerker namens de luchtvaartmaatschappijen voor het sorteren, doorsturen (routeren) en bewaren van jouw bagage om er voor te zorgen dat de bagage weer bij je terechtkomt na jouw vlucht.
Dit privacystatement is van Schiphol Nederland B.V. Onze contactgegevens:
Schiphol Nederland B.V.
Postbus 7501.
1118 ZG Schiphol
Hoe kan je ons bereiken?
Heb je vragen of verzoeken met betrekking tot jouw gegevens? Mail dan naar de DPO via dpo@schiphol.nl of stuur een brief naar ons postadres, ter attentie van de Data Protection Officer. Geef bij je verzoek je naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer door.
Waar vind je de laatste versie van dit privacystatement?
Indien nodig, updaten wij dit privacystatement. Dit kan het gevolg zijn van gewijzigd beleid, van wijzigingen in de gegevensverwerkingen of in de systemen waarmee wij persoonsgegevens verwerken.
Deze versie is van januari 2025.