Veelgestelde vragen over assistentie

Heb je een vraag over assistentie op Schiphol? Hier vind je de antwoorden op veelgestelde vragen over de luchthaven en wat je kunt verwachten als je reist met een beperking. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.

PRM assistentie ondersteuning caddy

Alle vragen en onderwerpen op een rij

Vragen over fysieke beperkingen

Waar zijn op Schiphol de toegankelijke toiletten?

Je vindt deze toiletten bij de meeste toilettenblokken op Schiphol. Het toegankelijke toilet voor mensen met een beperking is herkenbaar aan het rolstoel symbool. Bekijk hier de plattegrond.

Ik kan niet zelfstandig naar het toilet, helpt mijn assistent hierbij?

Nee, de assistent kan je hierbij niet helpen. Op de luchthaven is het aan te raden een begeleider mee te nemen als je niet zelfstandig het toilet kunt gebruiken. Onze assistent begeleidt je tot aan de deur van het toilet.

Kan ik op Schiphol een rolstoel lenen?

Jazeker, op de luchthaven zijn publieke leenrolstoelen beschikbaar die je gratis mag gebruiken. Je vindt de rolstoel op de Traverse, wanneer je van parkeergarage P1 naar de aankomsthal loopt. Op Schiphol Plaza staan de leenrolstoelen naast de lift naar het NS-station. Bekijk hier de plattegrond.

Welke service krijg ik aan boord van het vliegtuig?

Je krijgt dezelfde service als elke andere passagier, want de crew aan boord is niet opgeleid als assistent. Heb je specifieke vragen, neem dan contact op met je luchtvaartmaatschappij.

Mag mijn eigen (elektrische) rolstoel mee in het vliegtuig?

Informeer hiernaar bij je luchtvaartmaatschappij. De toegestane maten en gewichten, benodigde papieren en andere voorwaarden kunnen verschillen. Reist je rolstoel met je mee? Meld dit dan altijd bij je luchtvaartmaatschappij. Je bent in dit geval verplicht om vooraf assistentie aan te vragen. Doe dit bij voorkeur direct bij het boeken van je vliegticket, maar in ieder geval 48 uur voordat je vlucht vertrekt.

Voor mijn verzorging moet ik liggen, is hiervoor een ruimte op Schiphol?

Nee, helaas hebben we hier op Schiphol op dit moment geen ruimte voor. We werken er hard aan om dit in de toekomst wel te kunnen bieden. Tot die tijd adviseren we je contact op te nemen met de medische dienst en te vragen of je gebruik kan maken van een van hun behandelkamers.

Vragen over de securitycontrole

Houdt de securitycontrole rekening met mijn beperking?

Ja, medewerkers van de beveiligingsbedrijven op Schiphol zijn getraind om alle reizigers zorgvuldig en met respect te behandelen. Het kan zijn dat zij je extra vragen stellen, bijvoorbeeld over je medicijnen of hulpmiddelen. Ook kan de controle iets langer duren. Geef altijd duidelijk aan wat je wel en niet kunt tijdens de controle.

Hoe kom ik in mijn rolstoel door de securitycontrole?

Voor reizigers die gebruik maken van een rolstoel of andere hulpmiddelen is er een bredere doorgang, die ook voor kinderwagens kan worden gebruikt. De securitymedewerker controleert jou en je rolstoel op verboden items.

Kan ik bij de securitycontrole in mijn rolstoel worden gefouilleerd?

Ja, wanneer je in je eigen rolstoel naar de gate gaat en niet kunt opstaan, fouilleert de securitymedewerker je in de rolstoel met een handscanner. Geef hierbij duidelijk aan wat je wel en niet kunt, dan houdt security daar rekening mee. De securitymedewerker controleert ook je rolstoel.

Vragen over reizen voor blinden of doven

Ik ben blind/slechtziend. Hoe vind ik op Schiphol mijn weg?

Vraag assistentie aan voor je reis via je luchtvaartmaatschappij, touroperator of reisbureau. Nadat je bent ingecheckt zorgen wij voor je begeleiding. Heb je al eerder assistentie nodig, bijvoorbeeld als je met de trein aankomt op Schiphol? Kijk dan op deze pagina voor onze ophaalservice.

Ik ben doof/slechthorend. Kan ik toch de omroepberichten volgen?

Schiphol is een 'silent airport', dit houdt in dat er nagenoeg geen omroepberichten zijn. Belangrijke vlucht- of gate wijzigingen tonen we op schermen in de terminal, op deze website en in de Schiphol app, die je zelf op je mobiel kunt bekijken. Je kan altijd een Schipholmedewerker om hulp vragen als je denkt dat je informatie mist. Zij helpen je graag verder.

Vragen over onzichtbare beperkingen

Hoe kan ik kenbaar maken dat ik een onzichtbare of mentale beperking heb?

Als je een onzichtbare of mentale beperking hebt en daardoor wat meer tijd en rust nodig hebt, kan je bij de assistentiedesk het internationaal erkende Hidden Disabilities Sunflower keycord ophalen. Zo kunnen we je herkennen en je de tijd en ruimte geven als je dat wenst. Je krijgt geen voorrang. Je kunt met dit keycord gewoon bij je reisgezelschap blijven en rustig samen door de security- en paspoortcontrole gaan.

Waar kan ik het Hidden Disabilities Sunflower keycord verkrijgen?

Je kan het keycord gratis ophalen bij de assistentiedesk in de vertrekhal.

Ik raak snel overprikkeld, waar vind ik op Schiphol een rustige plek om te ontspannen?

Je kan even bijkomen in het zit- en rustgebied bij de Holland Boulevard (tussen de E-pier en F-pier). Hier zijn donkere plekken waar je rustig kunt ontspannen. Of bezoek het stiltecentrum in Lounge 2. Bekijk hier de plattegrond.

Vragen over de hulphond

Mag mijn hulphond mee het vliegtuig in?

Informeer hiernaar bij je luchtvaartmaatschappij. De benodigde papieren en andere voorwaarden kunnen verschillen. Sowieso moet je hulphond gecertificeerd zijn. Reist je hulphond met je mee? Dan ben je verplicht om vooraf assistentie aan te vragen. Doe dit bij voorkeur direct bij het boeken van je vliegticket, maar in ieder geval 48 uur voordat je vlucht vertrekt. Je bent ook verplicht om je hulphond uiterlijk 48 uur voor vertrek aan te melden.

Kan ik mijn hulphond na het inchecken ergens uitlaten?

Op Schiphol zijn (nog) geen uitlaatplekken voor hulphonden waar je zelf je hond uit kan laten. Is de nood hoog? Vraag je assistent naar de mogelijkheden.

Vragen over BHV en noodgevallen

Ik ben bekend met hartproblemen, hebben jullie AED’s op Schiphol?

Ja, op Schiphol hebben wij meer dan 140 AED’s in de vertrek- en aankomsthallen, in de lounges, op de pieren bij de gate en in dienstauto’s. Dit betekent dat er bijna om de 50 meter een goed zichtbare AED hangt. Bekijk de AED’s op de plattegrond. Daarnaast heeft Schiphol een zeer goed georganiseerde BedrijfsHulpverlening (BHV) die samen met de professionele hulpdiensten in het geval van een levensbedreigende situatie snel ter plaatse komen. Al onze BHV’ers zijn opgeleid om een AED te bedienen en weten waar de AED-locaties zijn. Onze BHV is 24/7 beschikbaar en overal aanwezig.

Schiphol heeft een eigen alarmnummer: 020-6012222, via dit noodnummer kun je direct de BHV en de hulpdiensten oproepen. Dit gaat sneller dan via het landelijke alarmnummer 112.

Als ik mij niet goed voel, kan iemand op Schiphol mij dan helpen?

Schiphol heeft een zeer goed georganiseerde BedrijfsHulpverlening (BHV) die samen met de professionele hulpdiensten in het geval van een levensbedreigende situatie snel ter plaatse komen. De BHV is 24/7 beschikbaar en in alle passagiersgebieden aanwezig om je snel te kunnen helpen. Natuurlijk hebben we ook een medische dienst: Airport Medical Services. Bekijk op de plattegrond waar je terecht kunt. Je kunt ook bellen met het Schiphol noodnummer: 020-6012222 dan is hulp direct onderweg naar je. Dit gaat sneller dan via 112.

Vragen over dienstverlening van de assistent

Kan de assistent helpen met mijn bagage?

Ja, de assistent helpt je graag bij het inchecken van je ruimbagage, bij het dragen van je handbagage, bij het opbergen van je handbagage in het vliegtuig en bij het ophalen van je bagage in de bagagehal.

Mag de assistent medische handelingen verrichten?

Nee, als er tijdens je begeleiding medische handelingen zijn, bijvoorbeeld het aan- of afkoppelen van zuurstof, dan kun je dit via de medische dienst (Airport Medical Services) aanvragen, zo kunnen zij tijdig stand-by staan. Je kunt ook een medereiziger of begeleider meenemen om je medische handelingen uit te voeren.

Gaat de assistent met mij mee naar het toilet?

Nee, de assistent brengt je in principe tot aan de deur van het toilet, maar gaat niet met je mee naar binnen. Heb je daar hulp nodig? Dan raden we je aan een eigen begeleider mee te nemen.

Gaat de assistent mee winkelen?

Dit kan wel voor eerste levensbehoeftes: als je iets te eten of te drinken nodig hebt, maar niet om een nieuwe outfit te kopen. Als je op eigen initiatief gaat winkelen, dan kan je hiervoor een leenrolstoel gebruiken. Zorg er wel voor dat je goede afspraken met je assistent maakt over waar en wanneer jullie elkaar treffen, zodat de assistentie niet in het gedrang komt.

Is er tijdens de begeleiding en in de wachtruimte gelegenheid om iets te eten en drinken?

Ja, vraag dit aan je assistent. Die kan je begeleiden naar een eet- of drinkgelegenheid dichtbij, als er voldoende tijd voor is en je nog niet naar je vliegtuig toe moet. Met de assistent spreek je een tijd en plek af waar jullie elkaar weer ontmoeten.

Blijft steeds dezelfde assistent bij mij?

We streven daar wel naar, maar dit is niet altijd mogelijk. Soms krijg je door wachttijden of door de locaties waar je bent een andere assistent toegewezen. En als we jou ruim van tevoren bij de gate afzetten, dan komen we elke 30 minuten bij jou checken of alles goed gaat.

Klacht indienen

Hoe kan ik een klacht indienen?

Schiphol doet er alles aan om professionele assistentie te verlenen. Mocht je desondanks niet tevreden zijn en een klacht willen indienen dan kan dit op de volgende manieren:

Schiphol ziet klachten als een kans om onze dienstverlening continu te verbeteren. We streven ernaar je klacht binnen 3 dagen te beantwoorden.

Je kan je klacht ook indienen bij de toezichthouder (Inspectie Leefomgeving en Transport, ILT), lees hier meer over op ilent.nl of dien direct een klacht in.

Er is schade ontstaan aan mijn eigen rolstoel. Wat nu?

Als je eigen rolstoel met je meereist en er is schade ontstaan aan je rolstoel tijdens het in- of uitladen in het vliegtuig, óf je rolstoel is kwijtgeraakt, dan zal Schiphol zorgen voor tijdelijke vervanging van de beschadigde of verloren hulpmiddelen. Zodat je jouw reis spoedig kan vervolgen. Je assistent kan je hierbij helpen. Neem voor vergoeding van de schade zelf contact op met je luchtvaartmaatschappij.