Privacystatement valdetectie hellingbanen
Schiphol Nederland B.V. (‘Schiphol’) hecht veel waarde aan de bescherming van jouw privacy. In dit privacystatement leggen we uit hoe we omgaan met de persoonsgegevens die we van je verwerken met het valdetectiesysteem op de hellingbaan 10/11 op Schiphol.
Welke persoonsgegevens verwerken wij?
Voor de veiligheid van onze bezoekers en medewerkers testen we in een pilot een valdetectiesysteem op de hellingbaan. Hierbij verwerken we de volgende gegevens:
- Geblurde videobeelden
- Bewegingspatronen: de AI-camera’s analyseren bewegingspatronen om vallen te detecteren.
- Tijd- en locatiegegevens: de exacte tijd en plaats van de opgenomen beelden kunnen ook als persoonsgegevens worden beschouwd.
- Gegevens bij valdetectie: wanneer een val wordt gedetecteerd, worden specifieke gegevens over dat incident vastgelegd, zoals de tijd van de val, de locatie op de hellingbaan, en mogelijke acties die de betrokkenen hebben ondernomen.
Waarom verwerken wij jouw persoonsgegevens?
Veiligheid en hulpverlening
De verzamelde gegevens worden gebruikt om de veiligheid binnen Schiphol te waarborgen. Bij een incident kunnen we snel reageren en waar nodig hulp bieden.
Verbetering van onze hellingbanen
De gegevens helpen ons om potentieel gevaarlijke situaties te identificeren en maatregelen te nemen om toekomstige incidenten te voorkomen.
Op basis van welke rechtsgrondslag verwerken wij jouw persoonsgegevens?
Deze gegevensverwerking is gebaseerd op het gerechtvaardigd belang van Schiphol om een veilige omgeving, voor alle bezoekers en medewerkers van Schiphol, te waarborgen.
Hoe lang bewaren wij jouw persoonsgegevens?
We bewaren de gegevens niet langer dan 4 weken. Alleen het beeldmateriaal van ongelukken op de hellingbaan wordt 8 weken bewaard om de detectie te verbeteren.
Met wie delen wij jouw persoonsgegevens?
We delen deze gegevens alleen met relevante interne afdelingen, leverancier van de camera’s voor technisch beheer en indien nodig met hulpdiensten en wettelijke instanties.
Wat zijn jouw rechten?
Inzage, wijziging en verwijdering van jouw persoonsgegevens
Jij hebt het recht te weten welke persoonsgegevens Schiphol over jou verwerkt. Als wij de gegevens niet direct van jou hebben gekregen, dan heb je het recht om te weten uit welke bron ze afkomstig zijn en om een kopie van deze gegevens te ontvangen.
Je kan ons ook verzoeken persoonsgegevens te verwijderen en het gebruik ervan te stoppen.
Beperking van de verwerking en recht op overdracht van jouw gegevens
Als jij vindt dat wij jouw gegevens niet op een juiste manier verwerken, kun je vragen de verwerking te beperken.
Ook kun je ons vragen jouw digitale persoonsgegevens in een leesbare en bruikbare vorm over te dragen aan jou of aan een andere partij.
Bezwaar maken
Je kunt ons niet alleen vragen om jouw gegevens te verwijderen of om de verwerking ervan te beperken. Je kunt ook bezwaar maken tegen de verwerking van persoonsgegevens door Schiphol.
Als je bezwaar maakt, stoppen of beperken we in beginsel de verwerking tijdelijk. Als jouw bezwaar wordt gehonoreerd, stoppen of beperken we de verwerking definitief.
Jouw verzoek en onze reactie
Heb je een vraag, een verzoek of wil je bezwaar maken? Mail dan onze Data Protection Officer (DPO) via dpo@schiphol.nl. Wij streven ernaar op tijd op jouw verzoek te reageren.
Als dat nodig is om jouw identiteit te bevestigen, kunnen wij je vragen een kopie van een geldig identiteitsbewijs te sturen. Hoe je een veilige kopie maakt, vind je op de website van de Rijksoverheid.
Als wij jouw verzoek niet duidelijk vinden, kunnen wij je vragen jouw verzoek nader toe te lichten en/of aan te vullen, zodat we jou zo goed mogelijk van dienst kunnen zijn.
Wie is verwerkingsverantwoordelijk?
Schiphol Nederland B.V. is verwerkingsverantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens via de valdetectie.
Contact opnemen met onze DPO?
Schiphol heeft een Data Protection Officer (DPO) voor al jouw privacy gerelateerde vragen. De DPO geeft ons ook advies en houdt toezicht op de naleving van de privacywet- en regelgeving door Schiphol.
Heb je vragen of verzoeken met betrekking tot jouw gegevens? Mail dan naar de DPO via dpo@schiphol.nl of stuur een brief naar ons postadres, ter attentie van de Data Protection Officer. Geef bij je verzoek je naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer door.
Een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens?
Ben je niet tevreden over de manier waarop wij omgaan met jouw privacy of de afhandeling van jouw verzoek of bezwaar? Dan kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Waar vind je de laatste versie van dit privacystatement?
Als het nodig is, updaten wij dit privacystatement. Dit kan het gevolg zijn van gewijzigd beleid, van wijzigingen in de manier waarop wij gegevens verwerken of in de systemen waarmee wij gegevens verwerken.
Deze versie is van oktober 2024.