Privacystatement PRM

Schiphol Nederland B.V. (‘Schiphol’) hecht veel waarde aan de bescherming van jouw privacy. In dit privacystatement leggen we uit hoe we omgaan met de persoonsgegevens die we verwerken binnen onze dienstverlening voor Passengers with Reduced Mobility (PRM):

Welke persoonsgegevens verwerken wij?

Bij het verlenen van de PRM-dienstverlening kunnen de volgende persoonsgegevens worden vastgelegd:

  • Contactgegevens: titel, voorletters, voor- en achternaam, telefoonnummer, adresgegevens, geboortedatum en e-mailadres.
  • Assistentiebehoefte en hulpmiddelen.
  • Vluchtgegevens, waaronder:
    • Datum en tijd vlucht
    • Vluchtnummer
    • Stoelnummer vliegtuig
    • Aanvullende gegevens, zoals:
      • Doorvluchten vanaf een buitenstation
      • Ticketnummer
      • Reisklasse
  • Andere door de luchtvaartmaatschappijen verstrekte informatie
  • Gegevens over de dienstverlening:
    • Aanmaakdatum en tijdstip PAL/CAL/PSM (soorten dienstverlening)
    • Invoerdatum en -tijdstip PRM-verzoek
    • Uitvoerdatum en -tijdstip PRM-verzoek
    • Type proces (arriverend, overstappend, vertrekkend)
    • Startpunt PRM afhandeling
    • Starttijd PRM afhandeling
    • Eindpunt PRM afhandeling
    • Eindtijd PRM afhandeling
    • Bron van aanmelding
    • Connected / Non-connected (anders gezegd: of vliegtuig wordt aangesloten aan de terminal)
    • Selfservice
    • Absent
    • Deeltraject
  • Camerabeelden: als je gebruik maakt van de PRM-meldpalen op Schiphol dan wordt er een videoverbinding tot stand gebracht om zo goed mogelijke assistentie te verlenen.

Waarom verwerken wij jouw persoonsgegevens?

De dienstverlening voor PRM wordt op Schiphol uitgevoerd conform de EG verordening Nr. 1107/2006 en de zogenaamde interpretative guidelines van juni 2012. Schiphol is op basis van die PRM verordening verplicht personen met beperkte mobiliteit bijstand te verlenen zodat zij in staat zijn om te kunnen vliegen. Schiphol verwerkt in dit kader persoonsgegevens op basis van de AVG-grondslag ‘wettelijke verplichting om te voldoen aan de PRM-verordening’. De gezondheidsgegevens verwerkt Schiphol op basis van de uitzonderingsgrond ‘zwaarwegend algemeen belang op grond van Unierecht (PRM-verordening)’.

Daarnaast voert Schiphol analyses uit op basis van gegevens die Schiphol verwerkt heeft tijdens de PRM dienstverlening. De volgende gegevens worden niet verwerkt voor analysedoeleinden:

  • de direct herleidbare persoonsgegevens, zoals de naam van de passagier; en
  • de bijzondere persoonsgegevens, zoals de gegevens die iets zeggen over de vereiste hulp

Deze analyses vinden plaats om de PRM dienstverlening te verbeteren. Schiphol heeft hiertoe een gerechtvaardigd belang.

De PRM dienstverlening leidt ertoe dat alle passagier van de luchthaven gebruik kan maken en via deze route veilig en tijdig zijn vliegtuig kan bereiken en/of verlaten. Het belang van Schiphol is dat zij haar luchthaven zo toegankelijk mogelijk wil laten zijn, zodat elke reiziger in staat is om via deze route te reizen. Deze belangen zijn maatschappelijk van aard. Schiphol streeft geen commercieel doel na bij de aanbieding van de PRM dienstverlening.

Hoelang bewaren wij jouw gegevens?

PRM-dienstverlening
De persoonsgegevens die Schiphol verwerkt bij de uitvoering van de PRM-dienstverlening worden maximaal twee jaar bewaard om (eventuele) klachten van passagiers af te kunnen handelen.

Analyses
Een deel van de gegevens die Schiphol in het kader van de uitvoering van de PRM dienstverlening verkrijgt van de passagiers, gebruikt Schiphol eveneens voor het uitvoeren van analyses. Hiertoe worden de indirect herleidbare persoonsgegevens geëxporteerd naar een aparte database. De gegevens blijven maximaal vijf jaar bewaard.

Met wie delen wij jouw gegevens?

De PRM dienstverlening wordt uitbesteed aan een derde partij Axxicom Airport Caddy B.V. (“Axxicom”). Axxicom is verwerker in de zin van de AVG.
Axxicom maakt met toestemming van Schiphol gebruik van de volgende subverwerkers, die namens Axxicom persoonsgegevens verwerken:

  • SITA: Dit bedrijf levert het wereldwijde platform voor berichteninfrastructuur binnen de luchtvaartsector, ook op het gebied van de PRM dienstverlening ten behoeve van onder meer Schiphol, Axxicom en luchtvaartmaatschappijen.
  • ASC: Trigion Alarmcentrale B.V., ook wel handelend onder de naam AlarmServiceCentrale, een door Axxicom ingeschakelde derde dienstverlener die de databases beheert.
  • ENAI: E.N.A.I. Systems B.V., een door ASC ingeschakelde derde dienstverlener, die de databases onderhoudt en back-ups maakt.
  • Inform: een door Axxicom ingeschakelde derde dienstverlener, die het planningsysteem van Axxicom aanbiedt.

De luchtvaartmaatschappijen zijn betrokken bij de PRM dienstverlening, maar hebben geen toegang tot de persoonsgegevens die Schiphol (feitelijk Axxicom) in dit kader verwerkt.

Alleen anonieme rapportages worden door Axxicom met de luchtvaartmaatschappijen gedeeld.

Verwerken wij persoonsgegevens buiten de Europese Economische Ruimte?

De PRM dienstverlening kan door iedereen worden afgenomen die voldoet aan de definitie van iemand met een verminderde mobiliteit zoals aangegeven in de PRM Verordening. Dit maakt dat de PRM dienstverlening door Schiphol een internationaal karakter heeft.

De PRM-dienstverlening ziet in de kern toe op in Nederland (Schiphol) uitgevoerde bijstand aan betrokkenen. Het is mogelijk dat de gegevensverwerkingen verder strekken dan Nederland alleen. Dat is bijvoorbeeld het geval als een passagier die in het buitenland verblijft direct contact opneemt met Schiphol over de gewenste PRM-dienstverlening. Ook kan het zo zijn dat Schiphol via de luchtvaartmaatschappij persoonsgegevens ontvangt van passagiers die op dat moment nog niet in Nederland zijn.

Er vinden geen doorgiften van persoonsgegevens plaats door of naar (sub-)verwerkers van Schiphol buiten de Europese Economische Ruimte (EER).

Wat zijn jouw rechten?

Inzage, wijziging en verwijdering van jouw persoonsgegevens
Jij hebt het recht te weten welke persoonsgegevens Schiphol over jou verwerkt. Als wij de gegevens niet direct van jou hebben gekregen dan heb je het recht te weten uit welke bron ze afkomstig zijn en een kopie hiervan te ontvangen.

Als blijkt dat jouw persoonsgegevens niet kloppen, kan jij ons vragen jouw gegevens te wijzigen. Jij kan ons ook verzoeken persoonsgegevens te verwijderen en het gebruik ervan te stoppen.

Beperking van de verwerking
Als jij vindt dat wij jouw gegevens niet op een juiste manier verwerken, kun je vragen de verwerking te beperken.

Bezwaar maken
Naast een verzoek om verwijdering of beperking van de verwerking, kan je ook bezwaar maken tegen de verwerking van persoonsgegevens door Schiphol. Als je bezwaar maakt, stoppen of beperken we in beginsel de verwerking tijdelijk. Als jouw bezwaar wordt gehonoreerd, stoppen of beperken we de verwerking definitief.

Jouw verzoek en onze reactie
Heb je een vraag, een verzoek of wil je bezwaar maken? Mail dan onze Data Protection Officer (DPO) via dpo@schiphol.nl. Wij streven ernaar op tijd op jouw verzoek te reageren.

Als dat nodig is ter bevestiging van jouw identiteit, kunnen wij je vragen een kopie van een geldig identiteitsbewijs te sturen. Hoe je een veilige kopie maakt, vind je op de site van de Rijksoverheid.

Als wij jouw verzoek niet duidelijk vinden, kunnen wij je vragen jouw verzoek te specificeren en/of aan te vullen, zodat we jou zo goed mogelijk van dienst kunnen zijn.

Van wie is dit privacystatement en hoe kun jij ons bereiken?

Wie is verwerkingsverantwoordelijke?
Dit privacystatement is van Schiphol Nederland B.V. Onze contactgegevens:
Schiphol Nederland B.V.
Postbus 7501
1118 ZG Schiphol

Contact opnemen met onze DPO?
Schiphol heeft een Data Protection Officer (DPO) voor al jouw privacy-gerelateerde vragen. De DPO geeft ons ook advies en houdt toezicht op de naleving van de privacy wet- en regelgeving door Schiphol.

Heb je vragen of verzoeken met betrekking tot jouw gegevens? Mail dan naar de DPO via dpo@schiphol.nl of stuur een brief naar ons postadres, ter attentie van de Data Protection Officer. Geef bij je verzoek je naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer door.

Een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens?

Als je niet tevreden bent over de manier waarop wij omgaan met jouw privacy of de afhandeling van jouw verzoek of bezwaar, dan kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Waar vind jij de laatste versie van dit privacystatement?

Indien nodig, updaten wij dit privacystatement. Dit kan het gevolg zijn van gewijzigd beleid, van wijzigingen in de gegevensverwerkingen of in de systemen waarmee wij gegevens verwerken.

Deze versie is van juni 2023.