Privacystatement PRM

Schiphol Nederland B.V. (‘Schiphol’) hecht veel waarde aan de bescherming van jouw privacy. In dit privacystatement leggen we uit hoe we omgaan met de persoonsgegevens die we verwerken binnen onze dienstverlening voor Persons with Reduced Mobility (PRM):

PRM-dienstverlening

Welke persoonsgegevens verwerken wij?
Bij het verlenen van de PRM-dienstverlening kunnen de volgende persoonsgegevens worden verwerkt:

  • Contactgegevens: titel, voorletters, voor- en achternaam, telefoonnummer, adresgegevens, geboortedatum en e-mailadres.
  • Assistentiebehoefte en hulpmiddelen.
  • Vluchtgegevens, waaronder:
    • Datum en tijd vlucht
    • Vluchtnummer
    • Stoelnummer vliegtuig
    • Aanvullende gegevens, zoals:
      • Doorvluchten vanaf een buitenstation
      • Ticketnummer
      • Reisklasse
  • Andere door de luchtvaartmaatschappijen verstrekte informatie
  • Gegevens over de dienstverlening:
    • Soort dienstverlening, gebaseerd op de internationaal erkende PRM codes (WCHR, WCHS, WCHS, DEAF, BLND, DEAF/BLND, DPNA)
    • Invoerdatum en -tijdstip PRM-verzoek
    • Uitvoerdatum en -tijdstip PRM-verzoek
    • Type proces (arriverend, overstappend, vertrekkend)
    • Startpunt PRM afhandeling
    • Starttijd PRM afhandeling
    • Eindpunt PRM afhandeling
    • Eindtijd PRM afhandeling
    • Bron van aanmelding
    • Connected / Non-connected (anders gezegd: of vliegtuig wordt aangesloten aan de terminal)
    • Selfservice
    • Absent
    • Deeltraject
  • Opmerkingen of aantekening gemaakt tijdens direct contact, bijvoorbeeld bij communicatie via een callpoint, contact met medewerkers in de assistentiewachtruimte, of tijdens de uitvoering van de dienstverlening.

Om de PRM-dienstverlening te kunnen uitvoeren, ontvangen wij persoonsgegevens die door de passagier zijn aangeleverd bij de luchtvaartmaatschappij. Deze gegevens ontvangen wij via SITA, het bedrijf dat het wereldwijde platform voor berichteninfrastructuur binnen de luchtvaartsector levert.

Waarom verwerken wij jouw persoonsgegevens?
De PRM-dienstverlening wordt op Schiphol uitgevoerd conform de EG-verordening Nr. 1107/2006 en de interpretatieve richtlijnen. Schiphol is op basis van deze PRM-verordening verplicht personen met beperkte mobiliteit bijstand te verlenen zodat zij in staat zijn om te kunnen vliegen. Schiphol verwerkt in dit kader persoonsgegevens op basis van de AVG-grondslag ‘wettelijke verplichting om te voldoen aan de PRM-verordening’. De gezondheidsgegevens verwerkt Schiphol op basis van de uitzonderingsgrond ‘zwaarwegend algemeen belang op grond van Unierecht (PRM-verordening)’.

Daarnaast voert Schiphol analyses uit op basis van gegevens die tijdens de PRM-dienstverlening zijn verwerkt. Deze analyses vinden plaats om de PRM-dienstverlening te verbeteren. Schiphol heeft hiertoe een gerechtvaardigd belang. De PRM-dienstverlening zorgt ervoor dat alle passagiers van de luchthaven gebruik kunnen maken en via deze route veilig en tijdig hun vliegtuig kunnen bereiken en/of verlaten. Het belang van Schiphol is dat zij haar luchthaven zo toegankelijk mogelijk wil maken, zodat elke reiziger in staat is om via deze route te reizen. Deze belangen zijn maatschappelijk van aard. Schiphol streeft geen commercieel doel na bij de aanbieding van de PRM-dienstverlening.

Hoelang bewaren wij jouw persoonsgegevens?
De persoonsgegevens die Schiphol verwerkt bij de uitvoering van de PRM-dienstverlening worden maximaal twee jaar bewaard om eventuele klachten van passagiers af te kunnen handelen.

Met wie delen wij jouw persoonsgegevens?
De PRM-dienstverlening wordt uitbesteed aan een derde partij, Axxicom Airport Caddy B.V. (“Axxicom”). Axxicom is verwerker in de zin van de AVG. Axxicom maakt met toestemming van Schiphol gebruik van de volgende subverwerkers, die namens Axxicom persoonsgegevens verwerken:

  • ASC: Trigion Alarmcentrale B.V., ook wel handelend onder de naam AlarmServiceCentrale, een door Axxicom ingeschakelde derde dienstverlener die de databases beheert.
  • ENAI: E.N.A.I. Systems B.V., een door ASC ingeschakelde derde dienstverlener, die de databases onderhoudt en back-ups maakt.
  • Inform: een door Axxicom ingeschakelde derde dienstverlener, die het planningsysteem van Axxicom aanbiedt.

De luchtvaartmaatschappijen zijn betrokken bij de PRM-dienstverlening, maar hebben geen toegang tot de persoonsgegevens die Schiphol (feitelijk Axxicom) in dit kader verwerkt. Alleen anonieme rapportages worden door Axxicom met de luchtvaartmaatschappijen gedeeld.

PRM-callpoint

Welke persoonsgegevens verwerken wij?
Wanneer de passagier gebruik maakt van het PRM-callpoint, wordt er een directe verbinding gemaakt tussen de passagier en een medewerker van Axxicom (de derde partij die de PRM-dienstverlening uitvoert). Schiphol kan de beste dienstverlening bieden door gebruik te maken van de volgende functies:

  • Spraakfunctie: Tijdens het gebruik van het PRM-callpoint wordt het gesprek (en daarmee de stem van de passagier) realtime (live) gedeeld met een medewerker van Axxicom.
  • Videofunctie: De videoverbinding zorgt ervoor dat er beeld van de passagier wordt gedeeld met een medewerker van Axxicom, waarbij omstanders niet herkenbaar in beeld zullen zijn door de blur-functie.

Waarom verwerken wij jouw persoonsgegevens?

  • Spraakfunctie: Om mondelinge communicatie mogelijk te maken. Dit is vooral nuttig in situaties waar snelle interactie vereist is en tekstuele communicatie te langzaam of onpraktisch zou zijn.
  • Videofunctie: Om een visueel beeld te schetsen van de passagier die assistentie nodig heeft. Hiermee kan de medewerker beter inschatten (en doorgeven) welke passagier ondersteuning nodig heeft, wat de kwaliteit van de geboden assistentie verbetert.

Specifiek voor het PRM-callpoint kan een grondslag worden gevonden in de wettelijke verplichting van artikel 7, lid 3, van de PRM-verordening. Schiphol is namelijk verplicht om zijn uiterste best te doen om ook PRM-passagiers zonder reservering te assisteren. Deze dienstverlening kan het beste worden geboden via het PRM-callpoint, aangezien dit de beste manier is om de behoeften van de PRM-passagier zo duidelijk mogelijk te achterhalen en op basis hiervan te kunnen assisteren.

Hoelang bewaren wij jouw persoonsgegevens?
Het PRM-callpoint maakt pas verbinding wanneer jij belt. Beelden en spraak worden alleen realtime (live) gedeeld met de PRM-dienst en worden niet opgeslagen.

Met wie delen wij jouw persoonsgegevens?
De softwareleverancier van de bel- en spraakfunctie voert het technische beheer op afstand uit en heeft daardoor toegang tot de persoonsgegevens. Met deze partij is een verwerkersovereenkomst gesloten.

Verwerken wij persoonsgegevens buiten de Europese Economische Ruimte? Schiphol verwerkt jouw persoonsgegevens in principe alleen binnen de Europese Economische Ruimte. In sommige gevallen heeft de softwareleverancier van de spraak en videofunctie toegang nodig om het technisch beheer te kunnen uitvoeren. Hierbij is er ook toegang tot de persoonsgegevens. Deze softwareleverancier is gevestigd in de VS, en aangesloten bij het EU-US Data Privacy Framework. De Europese Commissie heeft bepaald dat de VS in dit geval een passend niveau van gegevensbescherming biedt. Hierdoor kunnen persoonsgegevens van de Europese Economische Ruimte naar de VS worden doorgegeven zonder dat verdere maatregelen nodig zijn.

Autonome Rolstoel

Welke persoonsgegevens verwerken wij?
Wanneer de passagier gebruik maakt van de autonome rolstoel, worden de volgende persoonsgegevens verwerkt:

  • Rolstoel nummer
  • Locatie van de rolstoel
  • Route die de rolstoel aflegt
  • Status van de rolstoel (in gebruik)

Waarom verwerken wij jouw persoonsgegevens?
Schiphol verwerkt de persoonsgegevens voor de volgende doeleinden:

Veiligheid en ondersteuning: Als een rolstoel stilstaat op een ongebruikelijke plek of vastloopt, kan dit snel worden gedetecteerd en kan er direct actie worden ondernomen. Dit verhoogt de veiligheid voor de gebruiker en voorkomt operationele verstoringen. In geval van technische problemen of als een passagier hulp nodig heeft, kan de exacte locatie snel worden bepaald om assistentie te bieden.
Efficiëntie: Door de realtime locatie van de autonome rolstoelen te kennen, kunnen Schiphol deze rolstoelen efficiënt beheren en inzetten waar ze het meest nodig zijn. Dit voorkomt dat rolstoelen onnodig stilstaan. Passagiers die een rolstoel nodig hebben, hoeven hierdoor minder lang te wachten.
Data-analyse en planning: Het verzamelen van data over het gebruik van autonome rolstoelen geeft inzichten in piektijden, veelgebruikte routes, en de efficiëntie van de huidige inzet. Dit helpt bij het plannen en verbeteren van toekomstige services en bij het bepalen van de benodigde hoeveelheid rolstoelen op specifieke tijdstippen en locaties.

Schiphol baseert zich voor de verwerking van persoonsgegevens voor deze doeleinden op de grondslag ‘gerechtvaardigd belang’.

Hoelang bewaren wij jouw persoonsgegevens?
De persoonsgegevens worden 48 uur na gebruik van de autonome rolstoel verwijderd.

Met wie delen wij jouw persoonsgegevens?
Het technisch beheer van de Autonome Rolstoel en de applicatie waarin de persoonsgegevens worden verwerkt wordt gedaan door een externe leverancier. Hierdoor hebben zij ook toegang tot de persoonsgegevens.

Verwerken wij persoonsgegevens buiten de Europese Economische Ruimte?
Schiphol verwerkt jouw persoonsgegevens in principe alleen binnen de Europese Economische Ruimte. In sommige gevallen heeft de externe leverancier toegang tot jouw persoonsgegevens nodig vanuit Japan. De Europese Commissie heeft bepaald dat Japan een passend niveau van gegevensbescherming biedt. Het gevolg van dit besluit is dat persoonsgegevens van de Europese Economische Ruimte naar Japan kunnen worden doorgegeven zonder dat verdere maatregelen nodig zijn.

Wat zijn jouw rechten?

Inzage, wijziging en verwijdering van jouw persoonsgegevens
Jij hebt het recht te weten welke persoonsgegevens Schiphol over jou verwerkt. Als wij de gegevens niet direct van jou hebben gekregen dan heb je het recht te weten uit welke bron ze afkomstig zijn en een kopie hiervan te ontvangen.

Als blijkt dat jouw persoonsgegevens niet kloppen, kan jij ons vragen jouw gegevens te wijzigen. Jij kan ons ook verzoeken persoonsgegevens te verwijderen en het gebruik ervan te stoppen.

Beperking van de verwerking
Als jij vindt dat wij jouw gegevens niet op een juiste manier verwerken, kun je vragen de verwerking te beperken.

Bezwaar maken
Naast een verzoek om verwijdering of beperking van de verwerking, kan je ook bezwaar maken tegen de verwerking van persoonsgegevens door Schiphol. Als je bezwaar maakt, stoppen of beperken we in beginsel de verwerking tijdelijk. Als jouw bezwaar wordt gehonoreerd, stoppen of beperken we de verwerking definitief.

Je kan ons ook vragen om de onderbouwing van het gerechtvaardigd belang met je te delen.

Jouw verzoek en onze reactie
Heb je een vraag, een verzoek of wil je bezwaar maken? Mail dan onze Data Protection Officer (DPO) via dpo@schiphol.nl. Wij streven ernaar op tijd op jouw verzoek te reageren.

Als dat nodig is ter bevestiging van jouw identiteit, kunnen wij je vragen een kopie van een geldig identiteitsbewijs te sturen. Hoe je een veilige kopie maakt, vind je op de site van de Rijksoverheid.

Als wij jouw verzoek niet duidelijk vinden, kunnen wij je vragen jouw verzoek te specificeren en/of aan te vullen, zodat we jou zo goed mogelijk van dienst kunnen zijn.

Van wie is dit privacystatement en hoe kun jij ons bereiken?

Wie is verwerkingsverantwoordelijke?
Dit privacystatement is van Schiphol Nederland B.V. Onze contactgegevens:
Schiphol Nederland B.V.
Postbus 7501
1118 ZG Schiphol

Contact opnemen met onze DPO?
Schiphol heeft een Data Protection Officer (DPO) voor al jouw privacy-gerelateerde vragen. De DPO geeft ons ook advies en houdt toezicht op de naleving van de privacy wet- en regelgeving door Schiphol.

Heb je vragen of verzoeken met betrekking tot jouw gegevens? Mail dan naar de DPO via dpo@schiphol.nl of stuur een brief naar ons postadres, ter attentie van de Data Protection Officer. Geef bij je verzoek je naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer door.

Een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens?

Als je niet tevreden bent over de manier waarop wij omgaan met jouw privacy of de afhandeling van jouw verzoek of bezwaar, dan kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Waar vind jij de laatste versie van dit privacystatement?

Indien nodig, updaten wij dit privacystatement. Dit kan het gevolg zijn van gewijzigd beleid, van wijzigingen in de gegevensverwerkingen of in de systemen waarmee wij gegevens verwerken.

Deze versie is van november 2024.