Privacystatement chatbot
Bij Schiphol Nederland B.V. (‘Schiphol’) zijn we er trots op iedereen zich welkom en veilig te laten voelen. Het beschermen van jouw privacy is hier een belangrijk onderdeel van. Deze privacyverklaring over kunstmatige intelligentie (AI) biedt een transparant en toegankelijk overzicht van hoe Schiphol omgaat met jouw persoonsgegevens en hoe we AI gebruiken in onze Schiphol AI-chatbot. Deze verklaring beschrijft welke persoonsgegevens we verzamelen, hoe lang we deze bewaren en welke rechten je kunt uitoefenen.
Hoe werkt onze chatbot?
Onze kunstmatige intelligentie (AI) chatbot (Schiphol AI) helpt je bij vragen over jouw bezoek aan Schiphol Airport en de diensten die we aanbieden. De antwoorden en inhoud die door Schiphol AI worden gegenereerd, zijn gebaseerd op openbare informatie op de website van Schiphol.
Let op: Schiphol AI kan je niet helpen met specifieke vragen over jouw persoonsgegevens of vluchtinformatie. Voor dit soort vragen kun je contact opnemen met een medewerker of in de chat aangeven dat je met een medewerker wilt spreken. Schiphol AI verbindt je dan met een live medewerker. Plaats geen persoonsgegevens in Schiphol AI.
Welke persoonsgegevens verwerken we?
We verwerken alleen de persoonsgegevens die je in de chat invoert. We adviseren onze bezoekers en gebruikers van de chatbot geen persoonsgegevens in de chat te plaatsen. Als je toch persoonsgegevens in de chat plaatst, verwerken we deze gedurende 24 uur. Daarna worden de gegevens verwijderd.
Worden mijn chatgegevens gedeeld?
Ja, jouw chatgegevens worden gedeeld met:
- Onze klantenservicemedewerkers.
- Microsoft: om met AI een antwoord te genereren en om de chatgegevens 24 uur lang op te slaan.
Houdt Schiphol toezicht op de chatbot?
Ja, we monitoren de inhoud van de chatbot. We hebben hiervoor verschillende maatregelen genomen, zoals input- en outputfilters. Ook controleert een team van collega’s regelmatig de chat.
Hoe lang wordt de inhoud van mijn chat opgeslagen?
De chatinhoud wordt 24 uur opgeslagen en daarna verwijderd.
Met wie delen we jouw gegevens?
Om onze klantenservice te bieden, werkt Schiphol samen met RIFF. Dit is een organisatie die gespecialiseerd is in dit soort diensten.
Schiphol verwerkt alle contactaanvragen in een cloudgebaseerde Customer Relationship Management (CRM)-applicatie.
De gegevens die in bovengenoemde applicaties worden verwerkt, worden niet buiten de Europese Unie en de Europese Economische Ruimte (EER) overgedragen. Met de bovengenoemde partijen zijn strikte privacy- en beveiligingsafspraken gemaakt over hoe om te gaan met persoonsgegevens.
Zijn de antwoorden van Schiphol AI altijd correct?
Nee, de informatie die Schiphol AI geeft, is mogelijk niet altijd correct en is niet juridisch bindend voor Schiphol.
Wat zijn jouw rechten?
Inzage, wijziging en verwijdering van jouw persoonsgegevens
Jij hebt het recht te weten welke persoonsgegevens Schiphol over jou verwerkt. Als blijkt dat jouw persoonsgegevens niet kloppen, kan je ons vragen jouw gegevens te wijzigen. Je kan ons ook verzoeken persoonsgegevens te verwijderen en het gebruik daarvan te stoppen.
Bezwaar maken
Naast een verzoek om verwijdering of beperking van de verwerking, kan jij ook bezwaar maken tegen de verwerking van persoonsgegevens door Schiphol. Dit kan in de eerste plaats als jij het er niet mee eens bent dat Schiphol jouw persoonsgegevens gebruikt voor direct marketing (bijvoorbeeld door te profileren).
In de tweede plaats kan jij bezwaar maken tegen het gebruik van jouw persoonsgegevens vanwege jouw specifieke situatie. Als je bezwaar maakt, stoppen of beperken we in beginsel de verwerking van jouw persoonsgegevens tijdelijk. Als jouw bezwaar wordt gehonoreerd, stoppen of beperken we de verwerking definitief.
Jouw verzoek en onze reactie
Heb je een vraag, een verzoek of wil je bezwaar maken? Mail dan naar onze DPO (Data Protection Officer) via dpo@schiphol.nl. Wij doen ons best op tijd op jouw verzoek te reageren.
Van wie is dit privacystatement en hoe kun jij ons bereiken?
Wie is verwerkingsverantwoordelijke?
Dit privacystatement is van Schiphol Nederland B.V. Onze contactgegevens:
Schiphol Nederland B.V.
Postbus 7501
1118 ZG Schiphol
Contact opnemen met onze DPO?
Heb jij vragen of verzoeken met betrekking tot jouw gegevens? Mail dan naar de DPO via dpo@schiphol.nl of stuur een brief naar ons postadres, ter attentie van de Data Protection Officer. Geef bij je verzoek jouw naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer door.
Een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens?
Als jij niet tevreden bent over de manier waarop wij omgaan met jouw privacy of de afhandeling van jouw verzoek of bezwaar, dan kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Waar vind jij de laatste versie van dit privacystatement?
Indien nodig, updaten wij dit privacystatement. Dit kan het gevolg zijn van gewijzigd beleid, van wijzigingen in de gegevensverwerkingen of in de systemen waarmee wij gegevens verwerken.
Deze versie is van november 2024.