Privacystatement Autonome Bussen
Schiphol Nederland B.V. (Schiphol) hecht veel waarde aan de bescherming van jouw privacy. In dit privacystatement leggen we uit hoe we omgaan met de persoonsgegevens die we verwerken bij het inzetten van onze autonome bussen.
Welke persoonsgegevens verwerken wij?
Bij het inzetten van onze autonome bussen verwerken wij twee soorten persoonsgegevens.
Aan de buitenkant van de bus zitten LiDAR-sensoren. Deze sensoren creëren een driedimensionaal beeld in de sensor. Op basis van deze sensoren zien wij jouw silhouet, maar we kunnen jou niet zien alsof het een normale camera is. Het LiDAR-beeld zorgt ervoor dat je vrijwel onherkenbaar bent.
Aan de binnenkant van de bus zit een beveiligingscamera. Dit is een gewone camera die alle passagiers kan zien die zich in de bus bevinden.
Waarom verwerken wij jouw persoonsgegevens?
Het LiDAR-beeld wordt verwerkt, omdat de bus deze LiDAR-beelden gebruikt om de juiste weg te vinden naar zijn bestemming. Wanneer het een object of een persoon ziet op het beeld, dan herkent de bus dit en neemt het een iets andere route om zo het object of de persoon te omzeilen.
We verwerken camerabeelden van de beveiligingscamera om ervoor te zorgen dat we zicht hebben op wat er in de bus gebeurt, zodat we ieders veiligheid in de bus kunnen waarborgen.
Wij verwerken jouw gegevens op basis van ons gerechtvaardigd belang.
Hoe lang bewaren wij jouw persoonsgegevens?
We bewaren de gegevens alleen in de camera en de sensoren zelf. We bewaren geen gegevens buiten deze twee systemen. De beelden worden niet langer dan 1 maand bewaard op deze systemen.
Met wie delen wij jouw gegevens?
De persoonsgegevens worden niet gedeeld met andere systemen of organisaties.
Verwerken wij persoonsgegevens buiten de Europese Unie?
Schiphol verwerkt geen persoonsgegevens buiten de Europese Unie en de Europese Economische Ruimte.
Wat zijn jouw rechten?
Inzage, wijziging en verwijdering van jouw persoonsgegevens
Jij hebt het recht te weten welke persoonsgegevens Schiphol over jou verwerkt. Als wij de gegevens niet direct van jou hebben gekregen dan heb je het recht te weten uit welke bron ze afkomstig zijn en een kopie hiervan te ontvangen.
Als blijkt dat jouw persoonsgegevens niet kloppen, kan jij ons vragen jouw gegevens te wijzigen. Jij kan ons ook verzoeken persoonsgegevens te verwijderen en het gebruik ervan te stoppen. In sommige gevallen bestaat de mogelijkheid dat we jouw verzoek weigeren.
Beperking van de verwerking en recht op overdracht van jouw gegevens
Als jij vindt dat wij jouw gegevens niet op een juiste manier verwerken, kun je vragen de verwerking te beperken.
Ook kun je ons vragen jouw digitale persoonsgegevens in een leesbare en bruikbare vorm over te dragen aan jou of aan een andere partij.
Bezwaar maken Naast een verzoek om verwijdering of beperking van de verwerking, kan je ook bezwaar maken tegen de verwerking van persoonsgegevens door Schiphol. Bijvoorbeeld een bezwaar tegen het gebruik van jouw persoonsgegevens vanwege jouw specifieke situatie. Als je bezwaar maakt, stoppen of beperken we in beginsel de verwerking tijdelijk. Als jouw bezwaar wordt gehonoreerd, stoppen of beperken we de verwerking definitief.
Jouw verzoek en onze reactie. Heb je een vraag, een verzoek of wil je bezwaar maken? Mail dan onze Data Protection Office (DPO) via dpo@schiphol.nl. We streven ernaar op tijd op jouw verzoek te reageren.
Als dat nodig is ter bevestiging van jouw identiteit, kunnen wij je vragen een kopie van een geldig identiteitsbewijs te sturen. Hoe je een veilige kopie maakt, vind je op deze site van de Rijksoverheid.
Van wie is dit privacystatement en hoe kun jij ons bereiken?
Schiphol is de verwerkingsverantwoordelijke binnen dit privacystatement.
Onze contactgegevens zijn:
Schiphol Nederland B.V.
Evert van de Beekstraat 202
1118 CP Schiphol
Hoe kan je contact opnemen met onze DPO?
Schiphol heeft een Data Protection Office (DPO) voor al jouw privacy gerelateerde vragen. De DPO geeft ons ook advies en houdt toezicht op de naleving van de privacywet- en regelgeving door Schiphol.
Heb je vragen of verzoeken met betrekking tot jouw persoonsgegevens? Mail dan naar de DPO via dpo@schiphol.nl of stuur een brief naar ons postadres, ter attentie van de DPO. Geef bij je verzoek je naam en e-mailadres of telefoonnummer door, zodat de DPO eventueel contact met je kan opnemen over jouw vraag of verzoek.
Een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens?
Wanneer je niet tevreden bent over de manier waarop wij omgaan met jouw persoonsgegevens of de afhandeling van jouw verzoek of bezwaar, dan kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Waar vind jij de laatste versie van dit privacystatement?
Indien nodig, updaten wij dit privacystatement. Dit kan het gevolg zijn van gewijzigd beleid, van wijzigingen in de gegevensverwerkingen of in de systemen waarmee wij gegevens verwerken.
Deze versie is van 18 juli 2023.