Je bagage ophalen
Je bent net geland en staat nu bij de bagageband op je koffer te wachten. Op drukke dagen kan het wat langer duren voordat je koffer uit het vliegtuig gehaald wordt. Dit komt door een tekort aan bagagepersoneel. We doen uiteraard ons best om je koffer zo snel mogelijk op de band te krijgen. Op deze pagina vind je meer informatie over je bagage.
Op welke bagageband komt mijn koffer aan?
Je kunt dit zelf opzoeken op de schermen in de bagagehal, of vul de vlucht waarmee je bent aangekomen in op onze app of de aankomstpagina. Je ziet dan meteen het juiste nummer van de bagageband en aankomsthal.
Wanneer krijg ik mijn koffer?
Het uitladen van bagage en het plaatsen van de bagage op de bagageband duurt op drukke momenten langer dan anders. Het kan dus zijn dat je langer staat te wachten dan je gewend bent.
Op welke bagageband komt afwijkende bagage aan?
Afwijkende bagage zoals ski's, golftassen en muziekinstrumenten die groter of zwaarder zijn dan normaal, komen aan op andere bagagebanden. Je vindt deze ‘odd size’ bagagebanden in bagagehal 3 of 4 tegenover bagageband 16 of 20 en in bagagehal 1 bij bagageband 7. Komt je afwijkende bagage daar niet aan en sta je inmiddels langer dan twee uur te wachten? Dan kun je je melden bij de informatiebalie van je bagage-afhandelaar. Meer daarover vind je hieronder.
Mijn koffer verschijnt niet op de band. Wat nu?
Sta je inmiddels 2 uur of langer te wachten en is je koffer nog steeds niet aangekomen? Dan kun je je melden bij de balie van je bagage-afhandelaar. Kijk eerst op de informatiepagina van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt bij welke bagage-afhandelaar je moet zijn. Volg daarna de borden naar de bagagehal waar jouw afhandelaar een informatiebalie heeft:
- Bagagehal 1 (bagageband 2 - 7): Swissport, Viggo en AviaPartner
- Bagagehal 2 (bagageband 8 - 13): KLM
- Bagagehal 3 en 4 (bagageband 15 - 22): KLM, Menzies, dnata en alle andere servicedesks
Is er niemand aanwezig bij de informatiebalie? Probeer dan telefonisch contact op te nemen met jouw bagage-afhandelaar:
- Swissport 020 795 2700
- Viggo 020 211 7531
- AviaPartner 020 406 7230
- Menzies 06 8369 3759
- dnata 020 603 2434
Wordt mijn bagage nagezonden?
Soms besluiten luchtvaartmaatschappijen dat ze je koffer opsturen naar je thuis- of verblijfadres. Je hoeft dan niet langer te blijven wachten op je koffer. Is dit voor jou het geval? Zorg dan dat je je bagagelabel of claimtag bewaart en je adres doorgeeft aan je luchtvaartmaatschappij. In veel gevallen kan je dit online doen.
Mijn bagage is kwijt, wat nu?
Meld het bij je luchtvaartmaatschappij, dit kan in een aantal gevallen ook online. Bewaar je bagagelabel of claimtag altijd goed, want hiermee kan jouw koffer worden teruggevonden. Zodra je koffer is gevonden, neemt je luchtvaartmaatschappij contact op over waar de bagage bezorgd mag worden.
Mag ik mijn koffer zelf komen zoeken?
Ook als je je koffer zelf mag komen ophalen, neemt je luchtvaartmaatschappij of bagage-afhandelaar contact met je op. In verband met de drukte op de luchthaven vragen we je dringend niet op eigen gelegenheid naar je koffer te komen zoeken. Ook niet als een andere reiziger laat weten je koffer te hebben gevonden.