Veelgestelde vragen over : Parkeren op Schiphol
We begrijpen dat het parkeren op een luchthaven soms vragen kan oproepen. Of je nu een ervaren reiziger bent of voor het eerst naar Schiphol komt, we staan klaar om je te helpen. Vind hier de antwoorden op al je vragen, zodat je met vertrouwen je auto bij Schiphol kunt parkeren. Scroll naar beneden en ontdek handige informatie over tarieven, reserveringen, beveiliging en meer.
Alle vragen en onderwerpen op een rij
Parkeerplek reserveren
Wat gebeurt er als ik zonder reservering kom parkeren?
Op bijna alle plekken op Schiphol Parking kan je ook zonder reservering komen parkeren. Je kunt gewoon inrijden. Let wel op, reserveren is wel goedkoper. De prijzen zijn afhankelijk van de tijdsduur, het moment van boeken en de beschikbaarheid. Let op: parkeer je zonder reservering in P1 of Privium 1, dan kun je maximaal 48 uur in P1 of 72 uur in Privium 1 parkeren. Daarna wordt het parkeerbedrag verhoogd met € 100 per dag.
Voor de Valet parkeerproducten is het altijd nodig om te reserveren.
Waarom is het belangrijk om te reserveren als ik op P1 langer dan 48 uur en Privium 1 langer dan 72 uur wil parkeren?
We willen iedereen die naar Schiphol komt om iemand te halen of te brengen, of een korte reis maakt, gegarandeerd een parkeerplek aan kunnen bieden in P1 of Privium 1. Alleen bij voldoende vrije parkeerplekken is het mogelijk om voor een langere periode online een parkeerplek te reserveren. De prijzen variëren en zijn afhankelijk van de parkeerduur, het moment van boeken en de beschikbaarheid.
Parkeer je langer dan je hebt gereserveerd, dan geldt het reguliere tarief voor P1 en Privium 1.
Wat kan ik doen als ik geen bevestiging van mijn reservering heb ontvangen?
- Is het bedrag van je rekening afgeschreven? Zo niet, dan is de reservering helaas niet gelukt. Maak de reservering opnieuw.
- Is de bevestiging in je spam beland?
- Heb je meerdere e-mailadressen? Wellicht dat je bij het maken van de reservering een ander e-mailadres hebt ingevuld.
- Heb je de bevestiging niet ontvangen, maar is het bedrag wel afgeschreven? Neem dan contact met ons op.
Let op: controleer of je de bevestiging hebt ontvangen, het online tarief is alleen geldig met een bevestiging. Zonder geldige reservering betaal je het reguliere tarief.
Voor overige vragen kun je natuurlijk ook altijd contact met ons opnemen.
Tot wanneer van te voren kan ik reserveren?
Reserveren kan online tot 2 uur van te voren.
Bij P6 Valet Parking kan je ook last minute reserveren binnen 2 uur voor vertrek, maar alleen telefonisch: 020 6013483. Voor last minute reserveringen geldt een ander tarief. Vraag ernaar als je een telefonische reservering maakt.
Parkeertarieven & kosten
Wat zijn de parkeertarieven met een reservering?
Wanneer je een online boeking maakt is dat voordeliger. De tarieven voor online reserveren variëren en zijn afhankelijk van de parkeerduur, het moment van boeken en de beschikbaarheid. Wil je jouw tarief weten? Ga dan naar Parkeren op Schiphol of Privium Plus Parkeren en vul daar de periode en tijd in wanneer je wilt komen parkeren. Je krijgt dan gelijk een prijs.
Wat betaal ik extra als ik langer dan de gereserveerde tijd parkeer?
Je betaalt dan het vaste tarief dat geldt voor parkeren zonder reservering. Deze tarieven zijn per parkeerproduct verschillend en zijn terug te vinden op de productpagina’s. De extra kosten kun je eenvoudig betalen bij de betaalautomaat.
Hoe vraag ik dubbele parkeerkosten terug?
Zijn er twee keer volledige parkeerkosten in rekening gebracht, bijvoorbeeld doordat je online een parkeerplaats hebt gereserveerd en vervolgens bij de slagboom alsnog een kaartje hebt getrokken of met creditcard hebt betaald? Dan bestaat er een kans dat je dit bedrag kunt terugkrijgen.
Dubbele parkeerkosten vraag je terug door dit formulier in te vullen: Dubbele parkeerkosten terugvragen.
Kan ik korting krijgen als ik op Schiphol wil parkeren?
We geven zelden kortingen, maar als we dat doen, doen we dat rechtstreeks op onze eigen kanalen, niet via partners of kortingscode websites. Lees hierover meer.
Ik ben mijn parkeerkaart kwijtgeraakt. Wat moet ik doen?
Geen zorgen, we helpen je graag. Meld je bij terugkomst via de intercom bij de betaalautomaat bij onze servicemedewerkers. Met je kenteken of je reserveringsnummer kunnen we een nieuwe parkeerkaart voor je aanmaken. Hier zijn geen kosten aan verbonden.
Wijzigen & Annuleren
Heb ik recht op restitutie bij het annuleren van mijn parkeerreservering?
Je hebt alleen recht op terugbetaling van het parkeergeld als je de annuleringsoptie hebt afgenomen bij het maken van je reservering. Helaas krijg je geen geld terug wanneer je de annuleringsoptie niet hebt gekozen.
Krijg ik bij annulering ook de kosten van de annuleringsoptie terug?
Nee, de € 5,- die je betaalt voor de annuleringsoptie krijg je bij een annulering niet terug
Kan ik een parkeerreservering wijzigen, verlengen of annuleren?
Je kunt jouw parkeerreservering tot 24 uur voor de opgegeven inrijdatum en tijd kosteloos wijzigen of verlengen. Ben je al ingereden? Dan is verlengen niet meer mogelijk. Er zullen dan extra kosten in rekening worden gebracht, die je bij terugkomst kunt betalen bij de betaalautomaat.
Wijzigen van bijvoorbeeld de data van parkeren, het kenteken van je auto of je persoonlijke gegevens is kosteloos. Belangrijk: als je je reservering wijzigt, krijg je automatisch een nieuw reserveringsnummer. Bewaar de bevestiging van je reservering (en eventuele wijzigingen die we je per mail sturen) goed. Daarin vind je de meest complete informatie.
Je ontvangt alleen restitutie van je parkeergeld als je bij het maken van je reservering hebt gekozen voor de annuleringsoptie. Deze voeg je eenvoudig toe bij het maken van je reservering. De € 5,- die je betaalt voor de annuleringsoptie krijg je bij een annulering niet terug.
Privium Plus leden kunnen altijd kosteloos hun parkeerreservering annuleren of wijzigen (lidmaatschapsvoordeel).
Let op, je kunt je reservering niet meer wijzigen of tussentijds verlengen als je je auto al hebt geparkeerd. Dit geldt ook voor Privium Plus leden.
Kan ik een parkeerreservering wijzigen als ik al ben ingereden?
Nee dit is niet mogelijk. Wijzigen of annuleren van je parkeerreservering kan tot 24 uur voor de opgegeven inrijdatum en tijd.
Kan ik restitutie krijgen zonder de annuleringsoptie toe te voegen?
Nee, je ontvangt alleen restitutie van je parkeergeld als je bij het maken van je reservering hebt gekozen voor de annuleringsoptie. Deze voeg je eenvoudig toe bij het maken van je reservering. De € 5,- die je betaalt voor de annuleringsoptie krijg je bij een annulering niet terug.
Krijg ik geld terug als ik mijn auto eerder ophaal?
Je krijgt geen parkeergeld bij een eerdere terugkomst. We hebben immers een plekje voor je vrijgehouden op de aangegeven parkeerperiode.
Kan ik eerder inrijden dan op mijn reservering staat?
Ja dat kan, maar houd er rekening mee dat dit van invloed kan zijn op het parkeertarief en dat je bij terugkomst moet bijbetalen bij de betaalautomaat.
Hoe werkt in- en uitrijden
Kan ik eerder inrijden of later uitrijden dan op mijn reservering staat?
Je kunt gerust iets eerder inrijden of langer parkeren in het geval je vlucht bijvoorbeeld is vertraagd of je terugkeerdatum is gewijzigd. Houd er wel rekening mee dat dit van invloed kan zijn op het parkeertarief en dat je bij terugkomst moet bijbetalen.
Hoe werkt in- en uitrijden met een reservering?
Bij het maken van een reservering kun je kiezen of je wilt in- en uitrijden op basis van kentekenherkenning of met de creditcard.
Hoe werkt in- en uitrijden op basis van kentekenherkenning?
Inrijden
- Zorg dat je kenteken overeenkomt met het kenteken van je reservering.
- Rijd tot de slagboom. Je nummerbord wordt gescand. Het kan even duren voor je kenteken is herkend.
- Zodra je kenteken is herkend, ontvang je bij de slagboom automatisch een parkeerkaart met jouw kenteken en reserveringsnummer.
- Neem je parkeerkaart uit. We adviseren je om je parkeerkaart goed te bewaren. Deze kun je gebruiken voor het betalen van eventuele extra kosten indien je onverwacht later terugkomt van je reis of wanneer er problemen zijn met het herkennen van je kenteken bij het uitrijden.
Let op: druk niet zelf op de knop voor een parkeerkaart, als je niet automatisch een parkeerkaart hebt ontvangen. Vraag dan altijd om assistentie via de intercom. Bij eventuele problemen is het handig om je reserveringsnummer bij de hand te houden, zo kunnen wij je sneller helpen.
Uitrijden
Bij terugkomst hoef je niet langs de betaalautomaat. Door de kentekenherkenning opent de slagboom automatisch en kun je snel en eenvoudig uitrijden. Tenzij je langer staat dan je geschatte vertrektijd. Na betaling van de extra kosten bij de betaalautomaat kun je uitrijden.
Heb je bij het inrijden op de kaartknop gedrukt omdat je reservering niet automatisch werd herkend? Vraag dan om assistentie bij de intercom van de betaalautomaat om je te assisteren bij het uitrijden en een dubbele betaling te voorkomen.
Maakt het uit als ik met een andere auto/kenteken kom?
Als het kenteken van jouw auto niet overeenkomt met het kenteken in je reservering, dan dien je het kenteken te wijzigen in je reservering. Anders kunnen we je auto bij de slagboom niet herkennen. Wijzig hier je kenteken binnen jouw boeking.
Hoe werkt in- en uitrijden op basis van creditcard herkenning?
Inrijden
Voer bij de slagboom de creditcard in die je hebt opgegeven bij het maken van je reservering. Anders kunnen we je reservering bij de slagboom niet herkennen.
Uitrijden
Bij terugkomst hoef je niet langs de betaalautomaat en kun je uitrijden met je creditcard. Tenzij je langer staat dan je geschatte vertrektijd. De extra kosten kun je betalen bij de betaalautomaat of direct bij de slagboom met je creditcard.
Maakt het uit als ik met een andere creditcard inrijd dan opgegeven in mijn reservering?
Als het creditcardnummer niet overeenkomt met de creditcard die is opgegeven bij de reservering, kunnen we je reservering niet bij de slagboom herkennen. Wijzig hier je creditcardnummer binnen jouw boeking.
Hoe werkt in- en uitrijden met je Privium (Plus) kaart?
Bij de slagboom stop je jouw Privium Plus kaart in de kaartlezer. Nadat je kaart is gescand, opent de slagboom automatisch. Je kunt ook weer uitrijden met je Privium Plus kaart.
Kan ik met mijn Privium kaart nog inrijden bij P1?
Nee. Je kunt niet meer met je Privium Plus kaart inrijden bij P1. Je kunt inrijden bij Privium 1, Adres: Transportstraat, 1118 ZT Schiphol. Daar kun je zonder reservering maximaal 72 uur parkeren.
Van parkeerplek naar Terminal
Hoe kom ik het snelst van P1 en P6 Valet Parking bij de vertrek- en aankomsthallen?
Vanaf P1 en P6 Valet Parking ben je snel bij de vertrek en aankomsthallen. Volg de borden en loop in slechts enkele minuten overdekt naar de terminal.
Hoe kom ik het snelst van Privium 1 bij de vertrek- en aankomsthallen?
Vanaf Privium 1 ben je snel bij de vertrek en aankomsthallen. Volg de borden en loop in slechts een paar minuten overdekt naar de terminal.
Hoe kom ik het snelst van P3 bij de vertrek- en aankomsthallen?
De gratis snelbus vertrekt 24 uur per dag elke 10 minuten van en naar P3. De opstapplaats is naast P3 Garage. In 5 minuten ben je bij de vertrekhal.
Hoe kom ik van de vertrek- en aankomsthallen terug naar P3 (vertrekhalte)?
Om terug te keren naar P3 pak je de gratis snelbus. Deze bus gaat 24 uur per dag elke 10 minuten. De opstapplaats is bushalte A5 voor de ingang van de Aankomsthal (bij de bushaltes voor het station). Je kunt de bushalte ook vinden door de gele P3 borden te volgen. In 5 minuten ben je terug bij je auto.
Elektrisch laden
Waar vind ik laadpunten voor mijn elektrische auto?
- P1 Parkeren - Tweede verdieping (op het dak), rij 206 en 207 - 11 laadpalen
- P3 Garage - Begane grond, rechts van de ingang - 12 laadpalen
- P6 Valet - Vraag een medewerker wanneer je je autosleutels inlevert aanpassen naar Boek nu deze service bij tijdens of na je reservering
- Privium 1 - Eerste verdieping, rij 101 (Windmolen) - 12 laadpalen
- Privium 6 Valet - Boek nu deze service bij tijdens of na je reservering
Let op: er zijn geen elektrische laadpalen op het P3 Terrein en Privium 3.
Komen er in de toekomst nog meer laadpunten op Schiphol?
De laadvoorzieningen worden flink verder uitgebreid.
Wat is de maximum laadtijd?
Nee, er is op dit moment geen limiet aan hoelang je een laadpunt bezet houdt.
Kan ik een elektrisch oplaadpunt reserveren?
Bij P6 Valet kan je nu de service elektrisch laden bijboeken tijdens of na je reservering. Bij de overige parkeerplaatsen kan je geen laadpaal reserveren. Als er laadpalen vrij zijn, kun je op die plek je auto parkeren. En vergeet niet je eigen laadpas af te geven. We doen ons uiterste best, maar kunnen nooit garanderen dat je auto volledig opgeladen is, gezien de beperkte beschikbaarheid van de laadpalen.
Moet ik ergens aangeven dat ik elektrisch ga rijden?
Nee, je hoeft niet van tevoren aan te geven dat je elektrisch gaat rijden. Hier vind je alle oplaadpunten.
Is extra bevoegdheid nodig om bij een laadpaal te parkeren?
Voor het opladen van je elektrische auto heb je geen extra autorisatie nodig. Je laadpas geeft je toegang tot de laadpunten, afhankelijk van de beschikbaarheid.
Wat zijn de prijzen voor elektrisch laden?
Je betaalt € 0,54 per kWh voor het laden, met een starttarief van € 1,34 (tarieven zijn incl. BTW).
Valet parkeerproducten: Kan mijn elektrische auto worden geladen terwijl ik weg ben?
Dat kan. Boek nu deze service bij tijdens of na je reservering. En vergeet niet je eigen laadpas af te geven. Het tarief voor elektrisch laden is €0,54 per kWh, met een starttarief van €1,34. We doen ons uiterste best, maar kunnen nooit garanderen dat je auto volledig opgeladen is, gezien de beperkte beschikbaarheid van de laadpalen.
Mensen met een beperking
Waar vind ik parkeerplaatsen voor mensen met een beperking?
- P1 Parkeren - Op iedere etage naast de lift
- P3 Garage - Links na de ingang
- P3 Terrein - Direct na de ingang
- Privium Excellence - Op de eerste verdieping naast de lift
- Privium 1 – Naast de lift
- P6 Valet Parking - direct voor de deur van de servicebalie
Toegankelijke parkeerplekken zijn te herkennen aan het rolstoel symbool. Deze plekken zijn bedoeld voor iedereen met een invalidekaart.
Ophalen en Brengen - direct voor de vertrekhallen zijn speciale parkeerplaatsen voor mensen met een beperking. Hier kun je maximaal 1 uur parkeren als je je invalidekaart en parkeerschijf zichtbaar achter de voorruit legt.
Waar kan ik kort parkeren met voertuig hoger dan 2 meter (met of zonder mindervalidekaart)?
Voertuigen die hoger dan 2 meter zijn kunnen ook kort parkeren op P3 Lang Parkeren Terrein. Let op: het is niet toegestaan om zonder geldige ontheffing op een plek voor mensen met een beperking te parkeren. De pendelbus is gratis en geschikt voor rolstoelen.
Kan ik mijn invalidekaart meenemen op reis?
Als je jouw invalidekaart mee wilt nemen op reis, moeten we deze dupliceren. Je kunt dan alleen parkeren in de P3 Garage of op het P3 Terrein. Je vindt hier toegankelijke plaatsen voor mensen met een beperking, te herkennen aan het rolstoel symbool. De plaatsen zijn niet te reserveren en bedoeld voor iedereen met een invalidekaart. Om de kaart door ons te laten dupliceren, kun je je melden bij één van de intercoms bij de in- en uitgangen en de betaalautomaten van de P3 Garage en Terrein. Wij komen zo snel als mogelijk jouw kant op. Houd rekening met een wachttijd van max. 20 minuten. De originele kaart neem je mee en het duplicaat plaats je achter je voorruit.
Is er hulp voor mensen met een beperking om van de parkeerplaats naar de Terminal te komen?
Ja, onze airport assistants helpen je graag. Wil je van deze service gebruik maken? Kijk dan even op onze pagina Assistentie aanvragen. Daarnaast rijden er vanaf P3 Garage en P3 Terrein rolstoelvriendelijke bussen richting de Vertrek- en Aankomsthallen.
Hoe boek ik een parkeerplek voor mensen met een beperking?
Toegankelijke parkeerplekken voor mensen met een beperking kun je niet van te voren reserveren. Je kunt gewoon een parkeerplek boeken op P1, P3 Garage, P3 Terrein of Privium Excellence via de site of de parkeerlocatie inrijden op de dag van vertrek. Kies een voor jou beschikbare plek en plaats je invalidekaart (geen kopie) duidelijk zichtbaar achter de voorruit voordat je de auto verlaat.
Overige vragen
Wat is de maximale doorrijhoogte?
De maximale doorrijhoogte is 2 meter.
Auto’s hoger dan 2 meter kunnen parkeren op het P3 Terrein of bij Privium 3.
Wat is de maximale afmeting van mijn auto om te parkeren op Schiphol?
Is je voertuig maximaal 5 meter lang, maximaal 1.90 meter breed, minder dan 2.500 kilo en niet hoger dan de aangegeven hoogte bij de ingang van de parkeergelegenheid? Dan kun je zonder problemen naar binnenrijden. Let wel: de parkeergarages en parkeerkelders zijn alleen toegankelijk voor voertuigen die lager zijn dan 2 meter. P3 Terrein is wel toegankelijk voor voertuigen die hoger zijn dan 2 meter.
Kan ik mijn auto laten wassen voordat ik deze ophaal?
Terugkomen van je reis en wegrijden in een schone auto? Bij de Valet parkeerproducten kan dat inderdaad met de unieke autowasservice van Schiphol. Wij wassen je auto op milieuvriendelijke wijze (zonder water). Deze waterbesparende, innovatieve methode geeft een glanzend en krasvrij resultaat.
Je kan deze service toevoegen tijdens het maken van een Valet parkeerreservering.
Hoe werkt de videostraat bij P6 Valet Parking?
Bij aankomst in P6 nemen we je auto van alle kanten op in onze unieke videostraat. Zo weet je zeker dat je auto in precies dezelfde staat verkeert als toen je de autosleutel aan ons gaf. De opname van je auto slaan we veilig op en is op aanvraag verkrijgbaar.
Algemene voorwaarden Schiphol Parking
Op alle producten van Schiphol Parking en Schiphol Valet Parking gelden uitsluitend de volledige algemene voorwaarden.
Ik heb schade aan mijn auto, waar kan ik dit melden?
Vul hiervoor het contactformulier in. Vermeld in dit formulier de datum, tijd, locatie en de schade aan.
Wat is het verschil tussen P1 en P2 op Schiphol?
De parkeergarage P2 op Schiphol is sinds 2017 gesloten. Wanneer je korter dan 48 uur wilt parkeren, dan kun je terecht in P1. In 3 tot 6 minuten loop je naar de terminal. Als je langer dan 48 uur wilt parkeren dan ben je welkom bij P6 Valet Parking of P3 lang parkeren.
Staat je vraag er niet tussen?
We zijn dagelijks 24/7 bereikbaar
-
WhatsApp
App ons.
-
0900 0141
Als je belt vanuit Nederland (normale gesprekskosten).
-
+31 20 7940800
Als je belt vanuit het buitenland (internationale gespreks- kosten).