Schiphol VIP service: Duurzaamheid
Vermaat
Bij onze partner voor Food & Beverages wordt veel rekening gehouden met duurzaamheid. Vermaat maakt zoveel mogelijk gebruik van (seizoens)producten die in Nederland worden gemaakt. Tevens werkt Vermaat samen met Orbisk. Met hun apparatuur meten en herkennen ze automatisch wat voor soort voedsel er wordt weggegooid, in welke hoeveelheid en op welk moment van de dag. Hierdoor kunnen ze eventueel besluiten om bepaalde gerechten in kleinere porties te serveren. Samen zorgen ze ervoor dat alles op de juiste manier wordt gerecycled. Denk aan sinaasappelschillen: die worden verwerkt in de handzeep die op Schiphol wordt gebruikt.
Vermaat wil gasten iedere dag op een verantwoorde manier van eten en drinken laten genieten. Daarom kijken ze met zorg naar wat ze op tafel zetten, en waar het vandaan komt. Met een verantwoord ingekocht assortiment transformeren ze de voedselketen, verlagen ze de footprint en stimuleren ze eerlijke handel.
Op lange termijn streeft Vermaat naar net-zero in 2045.
Audi
Ook qua vervoer van het vliegtuig naar het VIP centre en vice versa wordt zo duurzaam mogelijk gewerkt. Al enige jaren wordt er uitsluitend elektrisch gereden met de hybride Audi A8L’s om onze gasten te vervoeren. Deze modellen beschikken over geavanceerde plug-in hybridetechnologie. Daarmee worden de ritten van en naar de vliegtuigen op het platform volledig elektrisch en in alle stilte afgelegd, wat bijdraagt aan de duurzame ambities van Schiphol.
Volgens Audi is elektrische mobiliteit de sleutel tot meer duurzame mobiliteit wereldwijd. Het plan is om hun wagenpark van elektrische voertuigen voortdurend uit te breiden: vanaf 2026 zal Audi alleen nog volledig elektrische modellen introduceren. Audi wil dus tegen 2027 in alle kernsegmenten minstens één elektrisch voertuig aanbieden. De routekaart naar elektrificatie omvat ook de geleidelijke stopzetting van de productie van voertuigen met verbrandingsmotoren tegen 2033.
Lamme Textielbeheer
Wij werken met een partij die ons linnengoed (handdoekjes op de toiletten en in de doucheruimte, plus beddengoed) levert, waarvan wij weten dat zij de hele keten van het plukken van het katoen tot het weven van de materialen het duurzaamheidsaspect onder controle hebben.
Zo hergebruiken ze bij Lamme hun afvalwater en investeren ze continu in energiezuinigere wastechnieken. Lamme zorgt dus goed voor het milieu, maar heeft ook een sociaal hart: ze bieden namelijk zinvol werk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Marie-Stella-Maris
Marie-Stella-Maris is een Nederlands social-impact merk met een rijk aanbod aan natuurlijke bodycare essentials en luxe huisparfums in unieke geuren. Alle bodycare producten bestaan voor minstens 96% uit ingrediënten van natuurlijke oorsprong, zijn vrij van parabenen en siliconen en bovendien 100% vegan. De producten zijn navulbaar met duurzame refill verpakkingen of aan de Refill Bar in de Store & Refill Stations.
Met de missie ‘’Clean water & hygiene for all’’ doneert Marie-Stella-Maris structureel een deel van de omzet aan duurzame waterprojecten. Sinds 2011 heeft het social-impact merk samen met haar klanten en partners al meer dan 2,1 miljoen euro kunnen bijdragen, waarmee meer dan 100.000 mensen zijn voorzien van schoon (drink)water!