Assistentie bij aankomst op Schiphol
Land je op Schiphol en heb je assistentie nodig? Als je op de luchthaven waar je vandaan bent vertrokken assistentie kreeg, dan staat ook op Schiphol hulp voor je klaar. Van het vliegtuig uitstappen totdat je Schiphol verlaat ben je in goede handen. Hieronder vind je het stappenplan zodat je weet waar je op kunt rekenen.
Stap 1: Het vliegtuig uitstappen
Staat je vliegtuig na de landing aan de passagiersbrug? Dan kan je, indien dat mogelijk is voor je, zelfstandig het vliegtuig verlaten samen met de overige passagiers en door de passagiersbrug lopen naar het assistentie ontmoetingspunt. Het ontmoetingspunt bevindt zich direct aan het begin van de terminal. Meestal staat de assistent reeds bij de vliegtuigdeur, dus maak jezelf gerust kenbaar of vraag om hulp als het zelf lopen toch moelijker blijkt dan gedacht. Als zelfstandig uitstappen niet lukt, blijf dan rustig in je stoel zitten tot alle andere passagiers van boord zijn. De assistent komt aan boord om je in alle rust en veiligheid te helpen uit je stoel te komen. Heb je een rolstoel nodig, dan gebruiken we een speciale rolstoel die in het gangpad past. Zodra je het vliegtuig uit bent, stap je over op een normale (leen)rolstoel. Als je alleen in je eigen rolstoel wilt zitten: geef dit dan bij het aanvragen van je assistentie aan bij je luchtvaartmaatschappij. Dan zorgt je luchtvaartmaatschappij dat je eigen rolstoel bij de vliegtuigdeur voor je klaarstaat.
Staat je vliegtuig na de landing niet aan een passagiersbrug, dan kan je samen met de assistent via de trap het vliegtuig verlaten. Als traplopen niet lukt, brengen wij je met een ambulift naar beneden. Met onze rolstoelbus rijden wij je naar de terminal.
Stap 2: Op weg naar de aankomsthal
Eenmaal in de terminal ontmoet je de assistent die je naar je vervolgreis, je verblijf op de luchthaven of naar de uitgang begeleidt. Je kan in je (eigen) rolstoel of lopend begeleiding krijgen. Ook kan je plaatsnemen op een caddy, een elektrisch wagentje, die je vaak deelt met andere reizigers. Je assistent helpt je met in- en uitstappen en blijft bij je. Heb je een medereiziger mee? Dan mag hij of zij alleen mee op de caddy als er genoeg plaats is. Is dit niet het geval, dan zal de assistent met je medereiziger een afspraak maken om elkaar later weer te treffen.
Reis je van buiten het Schengengebied? Dan is de volgende stop de paspoortcontrole, waar de Koninklijke Marechaussee je paspoort of ID-kaart controleert. Daarna ga je door naar de bagagehal.
Stap 3: Je bagage ophalen
De assistent begeleid je naar de juiste bagageband en helpt je bij het ophalen van je ruimbagage. Voor het ophalen van je rolstoel of een ander medisch of mobiliteitshulpmiddel ga je naar de odd-size (afwijkende) bagageband. De assistent helpt hier graag bij.
Stap 4: Naar de uitgang
Vanuit de bagagehal ga je via douane door de schuifdeuren de aankomsthal in. Je bent op de begane grond en je assistent kan je via Schiphol Plaza begeleiden naar de treinen, bussen en taxi’s, of je kan hier op eigen gelegenheid naartoe gaan. Ben je met de auto en wil je dat wij je tot aan de parkeerplaats begeleiden? Geef dit dan aan bij de assistent. Verblijf je in een hotel op Schiphol? Dan kunnen wij je naar de hotel shuttlebus brengen.
Reis je verder met de trein? Vraag dan reisassistentie aan via ns.nl.
Vervolg je je reis met de bus? Kijk dan op connnexxion.nl of arriva.nl voor meer informatie.
Ga je met de taxi? Bel dan de BIOS Groep +31 (0) 20 6530500 voor speciaal vervoer.
Tip!
Geef de assistent duidelijk aan hoe je het liefst wordt begeleid. Jouw wensen zijn leidend in onze dienstverlening.
-
Assistentie bij vertrek
Vanaf het moment dat je op Schiphol komt tot je in het vliegtuig zit: zo werkt vertrekken met assistentie.
-
Assistentie bij aankomst
Van je vliegtuig uitstappen tot je Schiphol verlaat: wij helpen je bij iedere stap.
-
Assistentie bij overstappen
Van het ene vliegtuig naar het andere: wij nemen graag de tijd voor je.
-
Assistentie aanvragen
-
Medicatie en hulpmiddelen
-
Veelgestelde vragen