De Nederlands-Kroatische Saša Ostoja (1983) tekent fantasierijke wezens in humoristische, gevaarlijke of ongemakkelijke situaties. Dit werk is een ode aan de Veluwe, een van Nederlands grootste natuurgebieden, waar de kunstenaar graag komt.
Ostoja’s favoriete tijdstip is de schemering. ‘Dat moment van de dag is heel mystiek, het prikkelt de fantasie. De kleur paars symboliseert dat gevoel voor mij, daarom heb ik die gebruikt in dit kunstwerk.’ In het bos zoekt hij de stilte op. ‘In de nacht komen de dieren tevoorschijn. Je ziet alles en niks tegelijk, dat vind ik fascinerend. Als je stil zit, word je vanzelf één met de omgeving.’
Ostoja bestudeerde de flora en fauna van de Veluwe. In dit werk herken je onder andere de merel, de grote bonte specht, eekhoorns, reeën, berkenbomen en paddenstoelen. ‘Je ziet vaak meer, als je minder ziet: hoe langer je naar de ingetogen kleuren van de natuur kijkt, hoe meer details je opvallen.’
In zijn werk combineert Ostoja zijn interesse in volkenkunde, antropologie en natuur met een grote verbeeldingskracht. ‘Ik vind het interessant om het gedrag van de mens te herleiden naar dierlijke gewoontes, zoals territoriumdrift of voedsel verzamelen. Zulk gedrag zal altijd blijven bestaan, hoe ver we ook moderniseren.’
Soms werkt Ostoja met inkt op papier, dan weer met acryl op muren, of met digitale pen, zoals hier. Het doel van zijn kunst is om mensen te enthousiasmeren om meer tijd in de natuur door te brengen. Ook hoopt hij verstilling teweeg te brengen in een mogelijk stressvol moment, zoals op Schiphol. ‘Als ik zelf vlieg, sta ik altijd hartstikke aan.’
Saša Ostoja woont in Amsterdam. Hij maakt naast vrij werk ook veel werk in opdracht, zoals voor het Van Gogh Museum, Nike en de populaire ‘Donnie’ kinderboekenreeks.