Maikel Deekman – Brokopondo Blues

Maikel Deekman (1971) brengt in zijn werk twee werelden samen: die van zijn Surinaamse voorouders en die van het Nederlands modernisme.

Maikel Deekman – Brokopondo Blues

De basis van dit kunstwerk is een mozaïek van stofpatronen, afkomstig van zijn voorouders, de Surinaamse Marrons. ‘De stof heeft een visueel ritme. Elk patroon heeft voor de Marrons een eigen betekenis.’

Bauxiet

Op de stofpatronen schilderde Deekman als tweede laag een raster van rode lijnen. Het is de kleur van de grondstof bauxiet, die voorkomt in het leefgebied van de Marrons en essentieel is voor de luchtvaartindustrie.

Van bauxiet wordt aluminium gemaakt; het belangrijkste materiaal in de productie van vliegtuigen. Vanaf de jaren vijftig tot 2015 was Suriname de grootste leverancier van bauxiet wereldwijd – een feit waar Deekman trots op is en met dit werk ode aan brengt.

De bovenste laag in het werk wordt gevormd door zilveren en witte lijnen. De horizontale zilveren lijn staat voor aluminium, de wazige witte lijnen verwijzen naar aluinaarde, het belangrijkste bestanddeel van bauxiet voor de productie van aluminium.

Levensritme

Tevens onderzoekt hij in het werk hoe verschillende culturen tijd beleven. ‘In de stofpatronen zit een continuïteit van onderbrekingen en herhalingen, die het levensritme van de Marrons reflecteren. Zij leven in harmonie met de natuur, de seizoenen en de stand van de zon.’ Dit in contrast met het westen, vertegenwoordigd door de rasters en lijnen in het kunstwerk, waar tijd vaak strikter en haastig wordt beleefd.

Maikel Deekman studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, maar heeft ook een achtergrond als grafisch vormgever en audiovisueel technicus. Het abstracte, geometrische werk van modernisten als Theo Doesburg en Piet Mondriaan inspireert hem voortdurend. Deekmans werk was eerder te zien bij onder meer Galerie Ron Mandos in Amsterdam en op verschillende kunstbeurzen.