Nederland optimaal verbinden met de rest van de wereld en zo zorgen voor sociale en economische waarde. Dat is Schiphols missie. En inderdaad: het grote netwerk van bestemmingen draagt bij aan ons welzijn en welvaren. Hoe zit dat precies?
Stel je voor: Nederland rond 1920. Een land met verschillende zuilen, waar vrouwen sinds kort mogen stemmen en de eerste auto’s rondrijden. Verbonden met buurlanden via wegen en havens. Wilde je toen afreizen naar, zeg, Sint Petersburg, dan was dat een hele onderneming met in ieder geval twee dagen reistijd. Inmiddels, zo’n 100 jaar verder, stap je zo het vliegtuig in en met een beetje geluk sta je vier uur later al in de rij voor de Hermitage.
Een wereld zonder vliegen kunnen we ons in Nederland moeilijk voorstellen. Het maakt het voor veel Nederlanders makkelijker om onbekende plekken te ontdekken. De zon achterna te reizen in de winter. Of verre vrienden en familie op te zoeken. De luchtvaart verbindt Nederlanders met de rest van de wereld en draagt zo bij aan ons welzijn en geluk en onze kennis van andere culturen.
Als het gaat om connectiviteit, scoort maar één vliegveld in Europa beter. We zijn als Nederlanders dus uitstekend verbonden met de rest van de wereld, en de rest van de wereld met ons. Dat is best bijzonder voor een relatief klein land. Hoe dat kan? Schiphol is een hub - een knooppunt waar veel passagiers overstappen om hun bestemming te bereiken.
Schiphol en haar hubfunctie leveren Nederland meer op dan makkelijke vliegvakanties alleen. Al die verbindingen en vluchten geven onze economie en welvaart een grote impuls. Hoewel Nederland ‘maar’ de 28e economie ter wereld is, staat ons land wel in de top 5 van exportlanden en op nummer 8 van buitenlandse investeerders. Bovendien is Schiphol goed voor 2 tot 4,5 procent van het bruto nationaal product (bnp) en zo’n 120 tot 360 duizend banen.
Tegelijkertijd blijft de vraag naar luchtvaart stijgen. Dat komt doordat de economie groeit. Hoe meer we te besteden hebben, hoe meer we vliegen voor vakanties. En gaat het goed met het bedrijfsleven, dan neemt het aantal zakenreizen toe. Toch kan Schiphol niet zomaar blijven groeien.
Rekening houden met de negatieve effecten van luchtvaart is noodzakelijk. Zowel lokaal, voor omwonenden die te maken hebben met geluidshinder en verminderde luchtkwaliteit, als globaal, vanwege de invloed op klimaatverandering.
Veiligheid en milieu zijn daarom altijd randvoorwaarden voor Schiphols bijdrage aan Nederlands welvaart en welzijn.