Gezien op Schiphol door de jaren heenVliegtuigen

Op 19 september 1916 landt de ‘Farman’ HF-20 als allereerste vliegtuig op Schiphol, met de registratie LA-4 (LuchtvaartAfdeling van het leger), bestuurd door luitenant Roeper Bosch. De Franse militaire tweedekker strijkt neer op een hobbelig grasveld. Het is het begin van 100 jaar bijzondere toestellen op Schiphol.

De jaren 10

  • 1916

    Op de foto uit 1914 zie je luitenant Coblijn in een HF-20, zoals het allereerste vliegtuig dat landde op Schiphol, op de militaire vliegbasis Soesterberg.

    © Foto: Nederlands Instituut voor Militaire Historie

    1916  Op de foto uit 1914 zie je luitenant Coblijn in een HF-20, zoals het allereerste vliegtuig dat landde op Schiphol, op de militaire vliegbasis Soesterberg.  © Foto: Nederlands Instituut voor Militaire Historie
  • 1919

    De geschiedenis van Schiphol is nauw verbonden met die van KLM. 8 gefortuneerde zakenmannen, onder leiding van luitenant-vlieger Albert Plesman, richten in 1919 burgerluchtvaartmaatschappij KLM op. De Koninklijke Nederlandse Luchtvaartmaatschappij voor Nederland en Koloniën. Schiphol wordt de thuishaven van KLM. In 1920 is er 12 man luchtpersoneel in dienst. Er zijn ook nog maar 4 vliegtuigen. Het eerste jaar vervoert de maatschappij 345 passagiers. KLM is de oudste nog bestaande luchtvaartmaatschappij ter wereld.

    © Afbeelding: Wikipedia

    1919 Het begin van KLM

De jaren 20

  • 1920

    Op 17 mei 1920 maakt KLM haar eerste vlucht naar Schiphol. De Britse piloot Jerry Shaw vliegt met een gehuurde De Havilland DH-16 van Londen naar Amsterdam. Aan boord van deze dubbeldekker zijn 2 Engelse journalisten die verslag doen van de reis. In augustus 1920 koopt KLM twee Fokkers F.II. Voortaan kan KLM ook met eigen toestellen vliegen.

    © Foto: ANP

    1920-Eerste-klm-vlucht
  • 1925

    De eerste vlucht van Schiphol naar Nederlands-Indië duurde maar liefst 55 dagen. Het was voor de driekoppige KLM-bemanning een barre tocht. Maar Nederlands-Indië is vanaf dan wel per vliegtuig bereikbaar en dat is een mijlpaal voor de Nederlandse luchtvaart. Daarom worden de vliegeniers van deze proefvlucht in 1925 feestelijk gehuldigd.

    © Foto: Schiphol

    1925-Huldiging-Holland-Indiëvliegers
  • 1929

    Betoverd kijken tienduizenden ogen op 13 oktober 1929 hoe de gigantische Graf Zeppelin over Schiphol zweeft. Het gevaarte, vernoemd naar de Duitse luchtvaartpionier Ferdinand von Zeppelin, is ruim 230 meter lang en vliegt zo’n 200 meter boven de grond. Het is een drukte van belang op Schiphol omdat het luchtschip daar een zak reguliere post lost.

    © Foto: Wikipedia

    1929-Post-per-zeppelin

De jaren 30

  • 1933

    In december 1933 vliegt de ‘Pelikaan’ in een recordtijd van 4 dagen, 4 uur en 40 minuten van Schiphol naar Batavia. Deze vliegreis van het beroemde Fokkertoestel staat bekend als de ‘kerstvlucht’. Het vliegtuig heeft namelijk postzakken met 300 brieven en kerstkaarten aan boord.

    © Foto: Wikipedia

    1934 PP Fokker F18 Pelikaan 880x572px
  • 1934

    De Uiver wordt uit de modder getrokken na een noodlanding in Albury (Australië). Het vliegtuig is onderweg van Amsterdam naar Melbourne voor de London to Melbourne Air Race. Drie dagen en achttien uur doet de Uiver (een Douglas DCV-2) over de reis. Hij wordt daarmee tweede. Uiver betekent ooievaar in het Betuws dialect. De KLM noemt haar vliegtuigen naar vogels waarvan de laatste letter overeenkomt met de laatste van het registratieteken. PH-AJU Uiver (De Uil bestond al). © Foto: Wikipedia

    1934-De-uiver

De jaren 40

  • 1946

    In 1946 start KLM een lijndienst die Amsterdam en New York met elkaar verbindt. Onder grote mediabelangstelling vertrekt vanaf Schiphol het eerste Nederlandse vliegtuig naar de Verenigde Staten. De KLM DC-4 Skymaster 'Rotterdam' maakt onderweg twee tussenstops en landt een dag later op het vliegveld in New York.

    © Foto: Schiphol

    1946-Eerste-vlucht-naar-New-York
  • 1946

    Het is slecht weer; laaghangende bewolking en buien. De KLM Douglas PH-TWB komt vanuit Londen aan op Schiphol. De landing gaat mis. Een vleugel raakt de grond waarna het vliegtuig in de polder neerstort. Het vliegtuig brandt bijna volledig uit. Niemand van de 26 inzittenden overleeft de ramp.

    © Foto: Nationaal Archief

    1946-Vliegtuigcrash-klm
  • 1949

    In 1949 landt het grootste vliegtuig dat Schiphol tot dan toe heeft gezien. De burgemeester van Amsterdam en de minister van Verkeer en Waterstaat verwelkomen de Boeing Stratocruiser van American Overseas Airlines. Het vliegtuig heeft maar liefst 2 dekken en vleugels met een spanwijdte van ruim 43 meter. Er kunnen ongeveer 100 mensen aan boord.

    © Foto: Schiphol

    1949 PP Boeing Stratocruiser

De jaren 50

  • 1953

    In 1953 vindt de laatste grote vliegrace plaats. De reis gaat van Londen naar Christchurch in Nieuw-Zeeland. Een DC-6 van KLM is met 49 uur en 57 minuten de gelukkige winnaar. Aan boord reizen onder anderen 29 bruiden mee die naar Nieuw-Zeeland emigreren. De heroïsche vlucht staat daarom bekend als ‘De Bruidsvlucht’. In 2008 werd hier de film ‘Bride Flight’ over gemaakt.

    © Foto: Nationaal Archief

    1953-De-bruidsvlucht
  • 1959

    Aan het begin van de burgerluchtvaart trekken vliegtuigen nogal wat bekijks. Vliegvelden zijn heuse trekpleisters voor toeristen. Eind jaren 50 wordt het vliegtuigspotten een serieuze hobby. Door technologische ontwikkelingen kunnen enthousiastelingen vliegtuigenbewegingen steeds beter registreren. Ook komen er betere camera’s en maken vliegtuigfanaten mooiere kiekjes.

    © Foto: Spaarnestad Photo

    1959-Vliegtuigspotten

De jaren 70

  • 1971

    In 1971 wordt Schiphol klaargemaakt om jumbojets te ontvangen. Het jaar daarvoor arriveerde er al zo’n groot vliegtuig uit Amerika. In dit vliegtuig passen tweeënhalf keer zoveel passagiers als in de Boeing 707. De jumbohangar was destijds één van de grootste gebouwen van Nederland: 240 bij 115 meter. Het Feyenoordstadion zou erin passen.

    © Foto: Wikipedia

    1971-Schiphol-klaar-voor-jumbojets

De jaren 80

  • 1989

    Op Schiphol-Oost houden boeddhistische monniken een gebedsdienst voordat de Boeing 747-400 naar Azië vertrekt. Het is het eerste type vliegtuig met een zogenoemde glass cockpit: Lcd-schermen informeren de piloten over de toestand van het vliegtuig. Een digitale revolutie in de luchtvaart. KLM is in 1989 de eerste Europese luchtvaartmaatschappij die van het type gebruik maakt.

    © Foto: Nationaal Archief

    1989-Bidden-voor-de-boeing
  • 1989

    In 1989 voltrekt zich de grootste vliegramp uit de Surinaamse geschiedenis. Een Douglas DC-8 van de Surinaamse Luchtvaartmaatschappij (SLM) vertrekt vanuit Schiphol naar Paramaribo. Het vliegtuig stort neer bij de landing nabij Johan Adolf Pengel International Airport. De passagiers zijn voornamelijk Surinaamse Nederlanders die hun familie willen bezoeken. 176 Mensen komen om het leven. Elf mensen overleven de ramp. Op Schiphol komen de gewonden aan.

    © Foto: Nationaal Archief

    1989-De-slm-ramp

De jaren 2010

  • 2014

    President Obama landt op Schiphol. Ter ere van de nucleaire top in Den Haag. Hij komt met misschien wel het bekendste vliegtuig ter wereld: de Air Force One. Eigenlijk is het 'slechts' een omgebouwde Boeing 747. Pas als de president aan boord is, geldt de naam Air Force One.

    © Foto: Schiphol

    2014-Air-Force-One
  • 2014

    Hij is lichter, stiller, zuiniger en comfortabeler dan de huidige generatie vliegtuigen. Het is de Boeing 787-8, ook wel de ‘Dreamliner’. Arke is in 2014 de eerste Nederlandse luchtvaartmaatschappij die er eentje in gebruik neemt.

    © Foto: Wikimedia

    2014-Dromen-van-Dreamliners
  • 2016

    De leden van heavy metalband Iron Maiden en hun crew arriveren op Schiphol in hun eigen vliegtuig. Zanger Bruce Dickinson bestuurt de Boeing 747-400 zelf. Enkele vliegtuigspotters zijn teleurgesteld dat ze de ‘Ed Force One’ (vernoemd naar Eddie, de bandmascotte) gemist hebben: het vliegtuig landt namelijk 13 minuten te vroeg.

    © Foto: Schiphol

    2016-Vlucht-666