Nieuws  ·  4 oktoberVoorlopige planning baanonderhoud 2025 is bekend

Schiphol heeft de voorlopige planning voor het onderhoud aan de start- en landingsbanen voor 2025 vastgesteld. Hierin staat onder meer dat de Buitenveldertbaan komend jaar aan de beurt is voor groot onderhoud. Wat dat betekent, lees je hier.

De planning voor het jaarlijkse baanonderhoud – nodig om onze banen en de omliggende rijwegen veilig en in goede conditie te houden - is een complexe puzzel. We houden hierbij rekening met zowel de belangen van onze buren als de wensen en eisen vanuit de aannemer en het vliegverkeer. 

Groot onderhoud Buitenveldertbaan 

Naast diverse periodes van kort en normaal onderhoud vindt ieder jaar aan één van onze start- en landingsbanen groot onderhoud plaats. In 2025 is de Buitenveldertbaan aan de beurt. De planning is nu dat deze baan in onderhoud gaat van 10 mei tot en met 28 september. We gaan tijdens het onderhoud onder meer het asfalt, het fundament en alle bekabeling van de baan zelf en de omliggende rijbanen vervangen. En dat is nodig want sommige onderdelen zijn al meer dan 50 jaar in gebruik.  

Niet in de winter 

We streven er naar groot onderhoud zo min mogelijk tijdens de zomermaanden plaats te laten vinden. De reden dat we hier in dit geval van afwijken, heeft te maken met het ijsvrij maken van de vliegtuigen in de winterperiode. Dat is noodzakelijk om veilig te kunnen vliegen. Het platform waar dit gebeurt, ligt namelijk direct naast de Buitenveldertbaan. Omdat we tijdens het groot onderhoud ook de omliggende rijbanen onder handen nemen, is dit platform in die periode niet bereikbaar. Daarom kan het onderhoud aan deze baan niet in de winter plaatsvinden. 

Impact voor de omgeving beperken 

Om de impact op de omgeving te beperken, combineren we het onderhoud aan de Buitenveldertbaan met werkzaamheden aan omliggende projecten en met de vervanging van het landingssysteem (Instrument Landing System, ILS) van Luchtverkeersleiding Nederland. Hierdoor hoeven we de baan op andere momenten minder vaak buiten gebruik te stellen en vindt het volgende groot onderhoud pas over 9 jaar plaats in plaats van over 7 jaar. De Buitenveldertbaan wordt daarnaast vanwege de ligging vaak ingezet als start- en landingsbaan tijdens het stormseizoen. Omdat in de zomermaanden de kans op een westerstorm een stuk kleiner is, is de kans dat we alternatieve banen moeten inzetten tijdens het onderhoud ook flink kleiner. Door het onderhoud in die periode te plannen, beperken we de impact voor de omgeving.  

Alternatief baangebruik 

Als een baan in onderhoud is, is deze niet beschikbaar om te starten en te landen. We zetten daarom alternatieve banen in om het vliegverkeer af te handelen. Hiervoor is een ontheffing nodig. Daarom hebben we bij de minister van Infrastructuur en Waterstaat een verzoek ingediend voor een regeling waarin dit wordt vastgelegd. We realiseren ons dat dit alternatief baangebruik tot extra geluidshinder kan leiden voor omwonenden rondom deze alternatieve banen. We werken aan diverse maatregelen om de hinder daar waar mogelijk te verminderen.  

NAVO-top 2025 

Goed om te weten: het baanonderhoud aan de Buitenveldertbaan valt samen met de NAVO-top die eind juni 2025 in Den Haag wordt gehouden. In verband met de top zal Schiphol regeringsleiders van NAVO-lidstaten en hun delegaties verwelkomen. Op dit moment brengen wij de impact hiervan op Schiphol, onze operatie en het (eventuele afwijkende) baangebruik tijdens het onderhoud aan de Buitenveldertbaan in kaart. Als hier meer over bekend is, zullen we hierover communiceren.

Meer informatie 

Wil je op de hoogte blijven over wanneer er baanonderhoud plaatsvindt? Schrijf je dan in voor de burennieuwsbrief. Je ontvangt dan maandelijks een nieuwsbrief waarin je alles leest over baanonderhoud, afwijkend baangebruik en andere voor jou als buur relevante ontwikkelingen en activiteiten op en rondom Schiphol. Actuele informatie over het vliegverkeer van en naar Schiphol vind je op bezoekbas.nl.