De Staat heeft de belangen van omwonenden van Schiphol de afgelopen jaren niet genoeg beschermd, zo blijkt uit een rechtszaak die omwonenden hebben aangespannen. Hoe dat precies zit en wat de rol van Schiphol is? We leggen het je graag uit.
De rechter deed op 20 maart 2024 uitspraak in een rechtszaak tussen de Stichting Recht op Bescherming tegen Vlieghinder (RBV) en de Nederlandse Staat. Volgens de stichting handelt de overheid in strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens door omwonenden niet genoeg te beschermen tegen geluidsoverlast van Schiphol.
En de rechter is het daar dus mee eens. Volgens de rechtbank in Den Haag heeft de Staat de hubfunctie en groei van Schiphol de afgelopen jaren vooropgesteld en daarbij te weinig oog gehad voor de belangen van omwonenden. Daarnaast is de rechtbank van mening dat de overheid onrechtmatig handelt door niet voldoende te handhaven op de geldende wet- en regelgeving.
De uitspraak heeft onder meer tot gevolg dat de overheid er binnen 12 maanden voor moet zorgen dat de geldende wet- en regelgeving (die wordt vastgelegd in het Luchthavenverkeerbesluit, of LVB) wordt toegepast en gehandhaafd. Het meest recente wettelijk vastgelegde LVB stamt uit 2008. De RBV wilde ook graag een uitspraak van de rechter over het terugbrengen van het aantal vliegbewegingen, maar die ging daar niet in mee. Volgens de rechtbank is het aan de overheid om te bepalen of dit wel of niet nodig is.
Schiphol was formeel geen partij in de zaak maar we hebben de uitspraak uiteraard met veel interesse gevolgd. Net als de omwonenden willen wij dat luchtvaart minder overlast veroorzaakt. Tegelijkertijd willen we Nederland blijven verbinden met de rest van de wereld. We realiseren ons dat dat op een betere manier moet en daarom hebben we vorig jaar ons 8-puntenplan gelanceerd. Daarin zetten we ons onder meer in voor een nachtsluiting en het weren van de meest lawaaiige toestellen om er zo voor te zorgen dat het aantal mensen dat hinder van Schiphol ondervindt daalt.
We vinden het op de korte termijn belangrijk dat er wetgeving komt die duidelijkheid geeft aan zowel omwonenden als de luchtvaartsector. Dat is ook het oordeel van de rechter. Voor de langere termijn zijn wij groot voorstander van wet- en regelgeving waarbij de luchtvaart wordt afgerekend op bewezen minder hinder en uitstoot.