Nieuws: Polderbaan krijgt nieuwe markeringen

Van maandag 27 mei 23:00 uur tot en met woensdag 29 mei 06:00 uur voeren we werkzaamheden uit aan de markeringen op de Polderbaan. Omdat de Polderbaan tijdens deze periode niet inzetbaar is voor het vliegverkeer wordt in plaats daarvan, wanneer mogelijk, de Zwanenburgbaan ingezet. Tijdens pieken overdag kan de Buitenveldertbaan als tweede start- of landingsbaan worden ingezet. Dat is afhankelijk van de windrichting op dat moment. In situaties met slecht zicht of harde wind uit het zuiden kan de Schiphol-Oostbaan ook ingezet worden om te landen. In de nacht kan – afhankelijk van de wind - worden geland op de Zwanenburgbaan (in beide richtingen) en gestart in zuidelijke richting (baan 18C, bij zuidenwind). Bij noordenwind wordt in de nacht gestart vanaf de Kaagbaan in noordoostelijke richting (baan 06).

Gepubliceerd op: 17 mei 2024

Wat gaan we precies doen?

De baanmarkeringen op de Polderbaan zijn in een slechte staat. Je kunt je vast voorstellen dat het in het kader van de veiligheid belangrijk is dat deze markeringen goed te zien zijn. We gaan daarom de oude markeringen verwijderen en nieuwe markeringen aanbrengen zodat we er zeker van zijn dat we de baan kunnen blijven gebruiken.

Waarom doen we dat niet tijdens regulier onderhoud?

Omdat de Polderbaan een preferente baan is, proberen we werkzaamheden aan zoveel mogelijk in één keer uit te voeren, om de impact op de omgeving zoveel mogelijk te beperken. Dit noemen we clusteren. Zo zorgen we ervoor dat onze banen zo kort mogelijk in onderhoud zijn en dit onderhoud zo min mogelijk aangepast baangebruik en de daarbij behorende geluidshinder veroorzaakt. We hebben dit streven vastgelegd in onze baanonderhoudstrategie.

Helaas is het in dit specifieke geval niet mogelijk om de werkzaamheden nog langer uit te stellen omdat de kans op storingen dan sterk toeneemt. De markeringen zouden eigenlijk al tijdens het reguliere onderhoud in het najaar van 2023 (week 45) worden vervangen maar dat kon toen niet vanwege de regen en het vochtige weer.

En waarom doen we het niet alleen 's nachts of op een rustiger moment?

Omdat de Polderbaan een preferente baan is wordt bij werkzaamheden gekozen voor een zo kort en stabiel mogelijke planning. Alleen in de nacht werken zorgt voor een langere en onstabiele planning omdat het dan te vochtig (en mogelijk te koud = < 10graden) is. Het demarkeren van alle markering kan wel onder alle omstandigheden dus hiermee wordt maandagnacht om 23:00u gestart. Dinsdag van 06:00-23:00 uur wordt alle nieuwe markering aangebracht, waarna van 23:00-06:00 uur nodig is om de aangebrachte nieuwe markering te laten drogen.

Meer informatie

Wil je weten welke start- en landingsbanen in gebruik zijn? Kijk dan in de Notifly app. Als je vragen hebt over het baanonderhoud of het vliegverkeer kun je contact opnemen met het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) via 020 601 55 55 of info@mailbas.nl. Zij publiceren ook iedere dag het verwachte baangebruik.