Vrijdag 24 mei maakte minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bekend dat hij het pakket van hinderbeperkende maatregelen aanpast om de geluidshinder rondom Schiphol terug te dringen en de rechtspositie van omwonenden te herstellen. Dit is naar aanleiding van het oordeel van de rechter in de RBV-zaak en gesprekken met de Europese Commissie. De maatregelen zijn nodig in de zogenoemde Balanced Approach-procedure. Deze procedure is volgens Europese regels nodig, waarbij onder andere doelen voor de vermindering van geluidsoverlast worden vastgesteld.
Het pakket van maatregelen bestaat op dit moment uit:
In 2024:
Per november 2024 zal KLM in de nacht lawaaiige toestellen vervangen door stillere exemplaren.
In 2025:
De Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan gaan dicht tussen 13:00 en 15:00 uur. Op die manier krijgen omwonenden een dagelijkse rustperiode.
Schiphol gaat het gebruik van lawaaiige toestellen op de luchthaven duurder maken. Zo stimuleren we luchtvaartmaatschappijen om hun stilste toestellen te gebruiken.
De meest lawaaiige toestellen, zoals de Boeing 747-400, mogen niet meer landen en starten in de nacht (23:00-07:00 uur).
Luchtvaartmaatschappijen vervangen een deel van hun vliegtuigen door nieuwe vliegtuigen die minder geluid maken.
Het maximale aantal vliegbewegingen in de nacht (nu 32.000) gaat verder omlaag. In het eerdere pakket stond het aantal van 28.700, dat wordt aangepast naar 27.000.
In 2026:
Het kabinet overweegt om vanaf november 2026 een (gedeeltelijke) nachtsluiting in te voeren. Eerst moet nog goed gekeken worden naar de impact hiervan op de omgeving en de luchtvaartsector. De uitkomsten van dat onderzoek worden in de zomer van 2024 verwacht. Als de nachtsluiting niet mogelijk blijkt, wil de overheid andere maatregelen in de plaats nemen.
Het ministerie van IenW geeft aan dat met deze aanvullende maatregelen een groot deel van de geluidsdoelen worden behaald (-20% ernstig gehinderden over de hele dag en -15% in de nacht). Hiermee valt het totale aantal vliegbewegingen per jaar hoger uit. Eerder ging het om 452.500 vliegbewegingen per jaar, dat zal nu uitkomen tussen 460.000 en 470.000. “Ik weet dat een hoger aantal vliegbewegingen voor veel omwonenden een teleurstelling is en dat het voor hen aan kan voelen alsof we een andere koers in slaan”, aldus minister Mark Harbers. “Dat is niet zo. Ons doel is ongewijzigd, maar de manier waarop we het willen bereiken passen we op punten aan.”
Uiteindelijk dient het kabinet het voorstel van de maatregelen definitief in waar de Europese Commissie een advies over zal uitbrengen. Daarna moeten deze wijzigingen vastgelegd worden in een nieuw Luchthavenverkeersbesluit (LVB). Daarmee wordt dan ook de rechtspositie van omwonenden hersteld.
Meer informatie hierover kun je lezen op de website van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: www.luchtvaartindetoekomst.nl.
Deze plannen van het kabinet dragen bij aan een stiller Schiphol en dat ondersteunen we vanzelfsprekend. De gekozen maatregelen sluiten grotendeels aan op de acties uit ons eigen 8-puntenplan. Belangrijk is dat Schiphol en het ministerie met omwonenden in gesprek blijven om te horen of ze, ongeacht het aantal vliegbewegingen, daadwerkelijk minder hinder ervaren. Want dat is waar het uiteindelijk om gaat. Een nachtsluiting zou daarin een grote stap zijn. We vinden het positief dat het kabinet overweegt dit per november 2026 in te voeren.