Minder vliegtuigen die ‘s nachts over woonwijken in Uitgeest vliegen en daardoor minder geluidshinder in Uitgeest, Castricum, Heemskerk en Beverwijk. Maar tegelijkertijd vliegtuigen die iets dichter langs onder meer Krommenie en Assendelft vliegen. Dat is de uitkomst van de evaluatie van de zogenaamde ‘bocht bij Uitgeest’. Hoe dat precies zit? Je leest het hier.
De bocht bij Uitgeest, één van de maatregelen uit het Minder Hinder-programma, is de afgelopen jaren op verzoek van en in samenspraak met betrokken omwonenden, bestuurders uit de Bestuurlijke Regio Schiphol (BRS), het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, KLM en Schiphol ontwikkeld door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De maatregel, die in juli 2022 in gebruik is genomen, houdt in dat toestellen die 's nachts landen op de Polderbaan een speciale bocht vliegen. Zo ontwijken ze zoveel mogelijk de woonwijken van Uitgeest en vermindert de geluidsoverlast.
Om zeker te weten dat het invoeren van de maatregel ook echt leidt tot minder hinder, hebben we een evaluatie uitgevoerd bij vier meetposten in het gebied. Deze meetposten registreren een passerend toestel alleen als dat boven een bepaald geluidsniveau uitkomt. De meetpost in Uitgeest registreerde ruim 11 procent minder overvliegende vliegtuigen en die in Castricum zo'n 3 procent. Dit betekent dus niet dat er minder is gevlogen maar wel dat vliegtuigen die passeren vaker een lager geluidsniveau produceren en dus niet meer geregistreerd worden door de meetpost.
In Assendelft werd bij de ene meetpost een daling van 2,8 procent genoteerd en bij de andere een stijging van ruim 6 procent. Tegelijkertijd zagen we bij die laatste meetpost, net als bij de andere meetposten, wel een lagere piekbelasting per vlucht. Samen met de in 2021 gerealiseerde vaste nachtnaderingsroute naar de Zwanenburgbaan (waarbij vliegtuigen om Assendelft en Krommenie heen vliegen) en het hoger aanvliegen vanaf de Noordzee (sinds mei 2020) draagt de bocht bij Uitgeest zo dus bij aan het verminderen van de hinder in de hele regio.
Bij het in gebruik nemen van de bocht was het streven om tussen de 45 en 75 procent van de betreffende nachtvluchten deze zogenaamde gekromde nadering te laten volgen. Uit de evaluatie is gebleken dat we dit beoogde resultaat met 77 procent ruim hebben behaald. Overigens kunnen we niet alle toestellen de bocht laten vliegen omdat niet ieder vliegtuig beschikt over de systemen die nodig zijn om deze route te volgen. Daarnaast hebben ook de weersomstandigheden invloed op de naderingsroute.
Met het in gebruik nemen van de bocht bij Uitgeest is er opnieuw een maatregel van het programma Minder Hinder uitgevoerd. In dit programma zetten Schiphol en LVNL zich met steun van de luchtvaartmaatschappijen in om de geluidshinder door het vliegverkeer in de omgeving van de luchthaven te beperken en zo het woon- en leefklimaat voor omwonenden te verbeteren. Wil je meer weten over het programma? Kijk dan hier.