Nieuws  ·  7 december 2023Kaagbaan krijgt in 2024 een flinke onderhoudsbeurt

De Kaagbaan krijgt komend jaar een uitgebreide onderhoudsbeurt. Vanaf maandag 19 februari 2024 gaan we ruim 9 weken keihard aan de slag om de baan weer tiptop in orde te brengen. We leggen je daarom graag uit wat we gaan doen en wat de gevolgen zijn voor het vliegverkeer.

Elk jaar gaat een van onze start- en landingsbanen in groot onderhoud. Dit is nodig om grootschalige werkzaamheden uit te voeren die niet passen binnen de (kleinere) onderhoudsbeurten die we ieder jaar uitvoeren. Dit jaar is de Kaagbaan aan de beurt voor zogenaamd ‘medium’ groot onderhoud. Dat houdt in dat we niet de volledige baan vernieuwen maar dat we bijvoorbeeld werken aan veelgebruikte onderdelen. Tijdens het onderhoud vinden onder meer de volgende werkzaamheden plaats:

  • Het vervangen van het asfalt van de Touch Down Zone (het deel van de baan waar vliegtuigen het eerste contact met de baan maken) en van andere gedeelten van de baan, bijvoorbeeld richting de taxibanen.

  • Het vervangen van delen van het beton aan de kop van de Kaagbaan.

  • Het vervangen van het asfalt van de dienstwegen bij de Kaagbaan.

  • Het vervangen van de armaturen van alle ledlichtsystemen en andere werkzaamheden aan de verlichtingssystemen.

  • Werkzaamheden aan het baanstation.

  • Werkzaamheden aan de hemelwaterafvoerleidingen.

  • Werkzaamheden aan de omliggende (gras-)velden.

Raakvlakprojecten

Naast het onderhoud aan de Kaagbaan zelf, pakken we ook een aantal projecten op die in de zogenaamde invloedsfeer van de baan liggen. We noemen dit raakvlakprojecten. We werken bijvoorbeeld aan de verdubbeling van rijbaan Quebec, maken een nieuwe oversteek en voeren werkzaamheden uit aan de Kaagbaantunnel, die onder de Kaagbaan ligt. Daarnaast leggen we nieuwe elektriciteitskabels neer. Dit is nodig om processen aan airside te elektrificeren en dat draagt weer bij aan onze duurzaamheidsambitie.

Door deze projecten tegelijkertijd met het onderhoud aan de Kaagbaan uit te voeren, is de periode met aangepast baangebruik uiteindelijk het kortst. We hoeven dan namelijk de baan op een later tijdstip niet opnieuw en voor een langere tijd dan nodig buiten gebruik te stellen. Uiteindelijk voorkomen we op deze manier dus onnodige extra hinder.

In de nacht en in het weekend

In totaal werken we 9 weken en 4 dagen met man en macht om alle werkzaamheden uit te voeren. We gaan uiteraard zo efficiënt mogelijk om met de tijd en als het werk en de omstandigheden het toelaten, werken we ook in de nacht en in het weekend. Maar we houden ook momenten vrij om eventuele vertraging in te lopen.

Welke banen zetten we in?

Tijdens de werkzaamheden is de Kaagbaan niet inzetbaar. Dat betekent dat het vliegverkeer gebruikmaakt van andere start- en landingsbanen. Omdat we ook banen inzetten die we normaal niet gebruiken, hebben we bij het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat een ontheffing aangevraagd. Afhankelijk van de weersomstandigheden kunnen de volgende banen ingezet worden.

Voor startend verkeer:

  • Polderbaan richting het noorden (baanrichting 36L);

  • Zwanenburgbaan richting het noorden (baanrichting 36C) en richting het zuiden (baanrichting 18C);

  • Aalsmeerbaan richting het zuiden (baanrichting 18L);

  • Buitenveldertbaan richting het oosten (baanrichting 09) en richting het westen (baanrichting 27).

Voor landend verkeer:

  • Aalsmeerbaan vanuit het zuiden (baanrichting 36R);

  • Zwanenburgbaan vanuit het zuiden (baanrichting 36C) en vanuit het noorden (baanrichting 18C);

  • Polderbaan vanuit het noorden (baanrichting 18R);

  • Buitenveldertbaan vanuit het oosten (baanrichting 27)

In uitzonderlijke gevallen kan ‘s nachts de Schiphol-Oostbaan ingezet worden voor landend verkeer vanuit het noordoosten (baanrichting 22).

Meer informatie

We realiseren ons dat dit onderhoud voor extra hinder in de omgeving kan zorgen. De komende maanden houden we je daarom uitgebreid op de hoogte over alles rondom de werkzaamheden, de impact op het vliegverkeer en onze omgeving. Houd schiphol.nl/kaagbaan en de burennieuwsbrief dus goed in de gaten.