De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft besloten geen maatregelen op te leggen voor het overschrijden van de geluidsgrens bij handhavingspunt 25 afgelopen jaar. Waarom dit besluit is genomen? Je leest het hier.
Rondom Schiphol ligt een netwerk van zogenaamde handhavingspunten. Deze rekenpunten (het zijn dus geen fysieke meetpunten) gebruikt de ILT om te bepalen of we voldoen aan de geluidsgrenzen die zijn vastgelegd in het Luchthavenverkeerbesluit (LVB) van 2008.
Vooruitlopend op een nieuw Luchthavenverkeerbesluit vliegt Schiphol in opdracht van de toenmalige Omgevingsraad Schiphol sinds 2013 volgens het NNHS (het Nieuw Normen- en Handhavingsstelsel Schiphol). Dat betekent dat we zoveel mogelijk gebruikmaken van de start- en landingsbanen die voor de minste hinder in de omgeving zorgen. We noemen dit strikt preferentieel baangebruik.
Omdat dit systeem niet is vastgelegd in de wet, heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, in afwachting van het nieuwe LVB, de ILT de opdracht gegeven ‘anticiperend’ te handhaven. Dat houdt in dat bij het overschrijden van de geluidsgrenzen geen maatregelen worden opgelegd aan de luchtvaartsector als dit het gevolg is van het vliegen volgens die beoogde nieuwe regelgeving.
Eerder werd al bekend dat voor het gebruiksjaar 2023 (dat liep van 1 november 2022 tot 31 oktober 2023) de grenswaarde van handhavingspunt 25 (bij Uithoorn) is overschreden. Inmiddels heeft de ILT geconcludeerd dat dit het gevolg is van het vliegen volgens het NNHS.
Overigens is de Inspectie wel van mening dat de luchtvaartsector eerder had moeten zien aankomen dat de grenswaarde van handhavingspunt 25 zou worden overschreden en daar ook op moeten anticiperen. Door dat niet te doen, hebben we volgens de ILT niet voldaan aan de invulling van onze zorgplicht.
Omdat door het opschorten van de experimenteerregeling de huidige situatie voorlopig niet zal veranderen, en de verwachting dus is dat ook in het nieuwe gebruiksjaar de grenswaarden zouden kunnen worden overschreden, heeft de luchtvaartsector afgesproken voortaan maandelijks te rapporteren aan de ILT. Zo hopen we eventuele overschrijdingen sneller te signaleren en hier eerder op te kunnen acteren.
De ILT geeft overigens aan dat de huidige gedoogsituatie voor de geluidbelasting rond Schiphol onwenselijk is. Ook de rechter concludeerde al dat deze voor omwonenden te weinig rechtsbescherming biedt. Schiphol maakt zich grote zorgen over de onduidelijke regelgeving op het gebied van de geluidbelasting rond de luchthaven. Totdat daarover duidelijkheid komt met een nieuw LVB, houden we ons zo goed mogelijk aan de gemaakte afspraken over het strikt preferentieel baangebruik.