Nieuws: ILT beboet luchtvaartmaatschappijen voor vliegen in de nacht zonder nachtslot

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft boetes opgelegd aan vier luchtvaartmaatschappijen omdat ze in 2022 ‘s nachts zijn geland op of opgestegen van Schiphol zonder daarvoor een slot te hebben. Hoe dit precies zit? Dat lees je hier.

Gepubliceerd op: 30 juli 2024

Om geluidsoverlast voor omwonenden te beperken, mogen op Schiphol tussen 23:00 en 07:00 uur alleen vluchten landen of vertrekken als die beschikken over een door de slotcoördinator toegewezen nachtslot. Van deze regel mogen maatschappijen alleen afwijken als er sprake is van overmacht. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan onvoorziene weersomstandigheden of een technisch mankement.

Nieuwe beleidsregels

In november 2021 werd een nieuwe beleidsregel van kracht die het veel moeilijker maakt voor luchtvaartmaatschappijen om zich te beroepen op overmacht. Sindsdien kan de ILT ook boetes opleggen voor het overtreden van de slotregels. Dit leidde tot een flinke stijging van het aantal overtredingen in 2022. Overigens merkt de ILT ook op dat de regels sinds 2023 beter worden nageleefd.

Acht boetes

Er zijn door de ILT over 2022 in totaal acht boetes opgelegd voor een totaalbedrag van € 1.065.000. Het grootste deel daarvan komt voor rekening van easyJet. Deze luchtvaartmaatschappij ontving vier boetes voor het uitvoeren van nachtvluchten op dagslots en andere overtredingen van de slotregels. Daarnaast werden ook British Airways, TUI Airlines en Vueling Airlines op de vingers getikt door de ILT.

Nachtsluiting

Schiphol wil de geluidshinder in de nacht terugdringen. Daarom pleiten we voor een nachtsluiting als onderdeel van ons vorig jaar gelanceerde 8-puntenplan. Wil je daar meer over lezen? Kijk dan hier.