Een lager aantal vliegbewegingen op Schiphol per 1 november is waarschijnlijk niet haalbaar. Dat heeft minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) deze week laten weten. Hoe dat precies zit, lees je hier.
In de zomer van 2022 kondigde het ministerie van IenW aan dat het aantal vliegtuigbewegingen van en naar Schiphol omlaag moet. Maar dat kunnen we niet zomaar zelfstandig besluiten. Om het aantal vluchten te laten dalen, moet de Nederlandse overheid Europese regels en internationale verdragen volgen. Dat gebeurt door middel van een zogenaamde Balanced Approach-procedure. Donderdag 24 januari maakte minister Harbers bekend dat het onwaarschijnlijk is dat deze procedure voor 1 november 2024 is afgerond.
In de Balanced Approach-procedure zijn door middel van een pakket met maatregelen doelen vastgesteld die de geluidsoverlast rondom Schiphol moeten verminderen. Belangstellenden konden hierop reageren met alternatieve voorstellen om die doelen te behalen.
Het ministerie heeft op 1 september 2023 het pakket met voorgestelde maatregelen voorgelegd aan de Europese Commissie. Die buigt zich op dit moment over het pakket. In de tussentijd heeft de Commissie een aantal keren verdiepende vragen gesteld aan het ministerie waarop aanvullende uitleg is gegeven. Gezien de huidige stand van de gesprekken acht de minister het onwaarschijnlijk dat de Balanced Approach-procedure op tijd is afgerond om vanaf 1 november 2024 Schiphol te laten krimpen. De minister vindt het belangrijk dat de voorgeschreven processen en procedures nauwkeurig worden gevolg en wil daarom de tijd nemen die nodig is om tot een goede afronding te komen.
Vanuit Schiphol begrijpen we dat de overheid de juiste procedures moet volgen. Maar het is wat ons betreft echt de hoogste tijd dat omwonenden van Schiphol merkbaar minder hinder krijgen. De noodzaak van een nachtsluiting van Schiphol wordt nog groter. Net als die voor de andere maatregelen uit ons 8 puntenplan, zoals het verbod op privevluchten en het weren van de meest lawaaiige vliegtuigen. Meer informatie over deze maatregelen lees je hier.
Verder blijven we pleiten voor een nieuw stelsel met duidelijke geluids- en milieugrenzen, waarbij de luchtvaart bewezen schoner en stiller wordt. Dat biedt perspectief voor omwonenden en de sector. Zelf blijven we ook doorgaan met de uitvoering van ons 8-puntenplan.