Nieuws  ·  10 septemberIenW komt met nieuw maatregelenpakket voor Schiphol

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft een nieuw maatregelenpakket gepresenteerd om de geluidshinder rondom Schiphol terug te dringen. Hoe dat zit? Je leest het hier.

Toenmalig minister Harbers van IenW kwam in 2022 met het plan om geluidsoverlast voor omwonenden van Schiphol terug te dringen door het maximaal aantal vluchten op de luchthaven terug te brengen naar 440.000 per jaar.  

Balanced Approach

Om het aantal vluchten op Schiphol te kunnen verlagen, is goedkeuring nodig vanuit Brussel en daarom startte het kabinet een zogenaamde Balanced Approach-procedure. Hiervoor werd een pakket aan maatregelen samengesteld dat bij de Europese Commissie is ingediend. Om in afwachting van die procedure wel alvast wat voor de omgeving te kunnen betekenen, bedacht de minister de Experimenteerregeling. Deze regeling stuitte op verzet van zowel luchtvaartmaatschappijen als van de Verenigde Staten, Canada en de Europese Commissie. De minister besloot vervolgens de regeling op te schorten.

Aanvullende maatregelen

Toen de rechter eerder dit jaar uitspraak deed in een door de RVB aangespannen rechtszaak koos de minister ervoor het al eerder ingediende maatregelenpakket aan te passen.

Nieuw pakket

Inmiddels is er een nieuw kabinet aangetreden en zit er ook op het ministerie van IenW een nieuwe minister: Barry Madlener (PVV). Die heeft, op basis van de reacties op het door zijn voorganger in juni gepubliceerde pakket, het geheel aan maatregelen nog iets aangepast.  

Voorgestelde maatregelen

Zo komen er bijvoorbeeld voor in de nacht strengere geluidsnormen, heeft KLM toegezegd met stillere toestellen te gaan vliegen en daalt het maximaal aantal toegestane vluchten in de nacht van 32.000 naar 27.000. Daarnaast gaat Schiphol hogere havengelden rekenen aan luchtvaartmaatschappijen die met lawaaiige en vervuilende toestellen vliegen om zo het gebruik van stillere en schonere vliegtuigen te stimuleren en zeggen KLM en Transavia toe sneller hun vlucht te gaan vernieuwen.  

In dit op 4 september bij de Europese Commissie ingediende nieuwe pakket is ruimte voor maximaal 475.000 tot 485.000 vluchten. Hij komt tot dit aantal omdat de verwachting is dat de voorgestelde maatregelen de geluidshinder zoveel verminderen dat er minder krimp nodig is om het uiteindelijke geluidsdoel te halen. Overigens wordt het precieze maximale aantal vluchten nog nagerekend. De uitkomst hiervan volgt in het najaar. Om de beoogde maatregelen in november 2025 in te kunnen voeren, is het pakket nu alvast ingediend bij de Europese Commissie.

Havengelden

Het verminderen van geluidshinder is, zoals ook in ons 8-puntenplan staat, voor ons doorslaggevend. In het maatregelenpakket is voorgesteld dit te doen door middel van differentiatie van de havengelden. Schiphol is hierover al in gesprek met de luchtvaartmaatschappijen. Inzet van deze gesprekken is de havengelden zo aan te passen dat maatschappijen (financieel) worden aangemoedigd om met stillere vliegtuigen te vliegen.

Nachtsluiting en Lelystad

In ons 8-puntenplan en in recente gesprekken met het ministerie hebben wij ook gepleit voor een nachtsluiting, omdat wij denken dat het van grote waarde kan zijn voor de omgeving. Daarnaast hebben we er bij het ministerie voor gepleit vakantievluchten en privéjets te verplaatsen naar Lelystad Airport. Het ministerie heeft besloten deze voorstellen op dit moment niet op te nemen in het maatregelenpakket.

Zekerheid en duidelijkheid

Schiphol hecht groot belang aan zekerheid en duidelijkheid voor omwonenden, luchtvaartmaatschappijen, Schiphol zelf en onze medewerkers. Met dit meest recente maatregelenpakket is een belangrijke stap gezet en dit pakket biedt een solide basis voor verdere wetgeving en daarmee juridische zekerheid voor omwonenden.