We hebben vrij goed in kaart waar we PFAS aantreffen op Schiphol. We doen bijvoorbeeld al sinds 2016 altijd een check op PFAS in de grond bij werkzaamheden en bouwprojecten en we kennen ook de locaties van grotere incidenten (denk aan een vliegtuig naast de baan) en de (voormalige) oefenplaatsen, waar PFAS-houdend blusschuim is gebruikt. Om er echter zeker van te zijn dat we alles in kaart hebben, zijn we deze zomer gestart met aanvullende, diepgaande onderzoeken.
We doen momenteel eerst historisch onderzoek, onder andere naar incidenten die plaats hebben gevonden in het verleden. Zo nodig doen we daarna aanvullend onderzoek in het veld. Daarnaast zijn we bezig met een inventarisatie van alle gebouwen op het Schiphol-terrein. Dat zijn er vele tientallen. Zijn er bijvoorbeeld nog ergens handblussers te vinden waar PFAS in zit? We brengen alles in kaart.
We doen deze onderzoeken omdat we precies willen weten waar we staan met de PFAS-verontreiniging op Schiphol. Dan kunnen we op basis van deze gegevens en aan de hand van de richtlijnen voor PFAS de risico's bepalen en bepalen of we maatregelen moeten nemen.
In het kader van ‘meten is weten’ zijn we ook gestart met watermetingen op het Schipholterrein. De komende maanden zullen we een aantal keren monsters nemen en laten onderzoeken. Als het onderzoek is afgerond, naar verwachting in juni 2025, zullen we over de conclusies ook op deze website berichten.
We constateerden tijdens onze inspecties eind augustus dat er op diverse plekken (kleine) beschadigingen zijn ontstaan aan het afdekfolie van de PFAS-houdende grond. We hebben vervolgens een grondige inventarisatie en herstelronde gedaan over alle opslagplaatsen. Daarbij hebben we geconstateerd dat de beschadigingen zijn veroorzaakt door dieren, zoals vogels en knaagdieren. We repareren de beschadigingen met tape en we brengen nieuw dekzijl met afdekgrond aan waar nodig.