Er werken 65.000 mensen op Schiphol. Dat is even veel als vier keer een grote concertzaal vol! Je ziet op onze luchthaven allerlei soorten beroepen: medewerkers in de winkels, schoonmakers, stewardessen, piloten en ga zo maar door. Er zijn nog veel meer verschillende banen op Schiphol. Van sommigen heb je misschien nog nooit gehoord. Of je verwacht ze niet op een luchthaven.
Brandweerman of –vrouw op Schiphol, dat is echt een hele coole baan toch? Onze luchthaven heeft een eigen brandweerkorps met drie gebouwen, ook wel kazernes genoemd. Misschien denk je: drie, is dat niet wat veel? Zeker niet! De brandweer moet namelijk binnen drie minuten aan het begin van elke start- en landingsbaan kunnen zijn. De banen waar de vliegtuigen overheen gaan, liggen bij ons behoorlijk uit elkaar. Daarom hebben we drie kazernes op verschillende plekken op Schiphol. Er werken zo’n 140 brandweermannen en –vrouwen op de luchthaven. En ze oefenen elke dag. Misschien heb je onze FireFly wel eens in de brand zien staan?
Alle vliegtuigen die op Schiphol aankomen moeten naar de juiste plek om te parkeren. De meeste parkeerplekken op onze luchthaven hebben een automatisch systeem waarmee de piloot gemakkelijk zijn of haar vliegtuig kan parkeren. Als dat niet het geval is helpt een marshaller. Zij begeleiden het vliegtuig dan naar de toegewezen parkeerplek. Met twee oranje bordjes of lichtgevende sticks geven ze signalen aan de piloot. Een marshaller kan dan bijvoorbeeld laten weten of het vliegtuig iets meer naar links of naar rechts moet. Of wanneer het vliegtuig tot stilstand moet komen. Deze signalen zijn internationaal afgesproken. Dus of het nou een Franse, Russische of Amerikaanse piloot is maakt niet uit. Ze snappen allemaal wat de marshaller bedoelt.
Vogels zijn gevaarlijk in de buurt van vliegtuigen. Want ze kunnen in de vliegtuigmotoren terecht komen. Dan moet het vliegtuig weer landen en helemaal onderzocht worden. Want met een kapotte motor kan je natuurlijk niet vliegen! Voor vliegveiligheid hebben we birdcontrollers op Schiphol. Zij verjagen de vogels op onze luchthaven. Je kan ze herkennen aan de knalgele auto’s met speakers op het dak en een vogel op de motorkap geschilderd. Voor het wegjagen van vogels gebruiken birdcontrollers verschillende methodes. Bijvoorbeeld het afspelen van angstkreten van vogelgeluiden, zodat de vogels denken dat er gevaar is. Of een schot met een seinpistool. Van het geluid schrikken de vogels en vliegen ze weg. Onze birdcontrollers zorgen er dus voor dat jij veilig kan vliegen!
Op Schiphol hebben we floor managers. Zij lopen in de terminal. Zo noemen wij het gebouw op Schiphol waar je vertrekt en aankomt op de luchthaven. Floor managers helpen jou als reiziger op weg. Ze zijn er voor al je vragen. Bijvoorbeeld als je de weg niet kan vinden op Schiphol. Verder letten floor managers op de veiligheid als het ergens te druk wordt in de terminal. Zo is het belangrijk dat er geen grote groepen reizigers voor onze deuren staan. Dan kan je er niet makkelijk uit als er wat gebeurt. Als floor manager word je soms ook opgeroepen voor eerste hulpverlening, ook wel BHV genoemd, bij passagiers. Wat er dus ook is, onze floor managers zijn er voor je in de terminal van Schiphol.
Mensen vergeten of verliezen nog wel eens wat op Schiphol, soms zelfs hun hele koffer! Waar komen al die spullen terecht? En wat gebeurt ermee?
Je zou het misschien niet verwachten, maar er leven ongeveer zeventig soorten vogels en tien soorten zoogdieren op Schiphol. Net een dierentuin!
Het hele jaar door landen en vertrekken hier vliegtuigen. Heeft het gesneeuwd of gevroren? Dan halen we alles uit de kast voor de veiligheid.