Digitale ontwikkelingen voor het Schiphol regie centrum: Wilbur: passagiersstromen en ‘hot transfer pax’
Schiphol bestaat uit een groot aantal verschillende processen die allemaal naadloos in elkaar moeten grijpen om een soepele luchthaven operatie te draaien. Tot een paar jaar geleden werden al deze processen los van elkaar gemonitord. Dat maakte het voor de dagelijkse aansturing van de luchthaven operatie lastig om een goed overzicht te krijgen en mogelijke knelpunten vooraf in te schatten. Daarom zijn we in 2017 begonnen met het ontwikkelen van een oplossing hiervoor: Wilbur.
Eén gezamenlijke datawaarheid
Bas Kiers werkt als developer voor Wilbur: “Wilbur is een real-time dashboard waarmee we centraal regievoeren op alle luchthaven processen op basis van data. Het biedt overzicht van de huidige situatie maar kijkt ook 4 tot 8 uur vooruit en constateert welke knelpunten mogelijk kunnen ontstaan. En daarnaast levert Wilbur suggesties (mede op basis van machine learning) om die geconstateerde knelpunten op te lossen. Het meet bijvoorbeeld hoe druk het in de terminal is, welke werkzaamheden waar plaatsvinden en adviseert bijvoorbeeld dat het goed zou zijn om een bepaalde groep passagiers naar een andere aankomstfilter te leiden. We kunnen de passagiersstroom zo veel efficiënter aansturen en er is een betere flow. Ikzelf heb gebouwd aan de overzichten hoe passagiersstromen door de terminal bewegen, inclusief de drukte en wachttijden van security en grenscontrole.”
Wij willen één datawaarheid creëren op basis waarvan we samen met luchtvaartmaatschappijen, afhandelaren, Koninklijke Marechaussee en luchtverkeersleiding beslissingen gaan nemen. Lees meer over wat Wilbur nu al kan en doet.
Bas: “Wilbur is nu al een mooi systeem, maar het kan altijd beter. Een van de dingen waar ik aan gewerkt heb, is het overzichtelijk in kaart brengen van transferpassagiers.”
Real time inzicht in transfer passagiers
Schiphol is een grote transferhub. In 2019 reisden bijna 72 miljoen mensen via Schiphol, meer dan 1/3 van hen was op doorreis. Een van onze beloftes aan reizigers en luchtvaartmaatschappijen is dat we een overstaptijd van minder dan een uur garanderen. Zelfs 40 minuten voor Europese vluchten. Luchtvaartmaatschappijen richten hun netwerk en vluchtschema (mede) hierop in. Voor ons regiecentrum is het dus superbelangrijk om hier goed op te sturen.
Bas: “Daarom hebben we hard gewerkt om meer informatie over transferpassagiers in het dashboard te krijgen. Wilbur geeft binnenkort per vlucht aan hoeveel passagiers hun vervolgvlucht niet makkelijk halen; de zogenaamde ‘hot pax’. Als een passagier minder dan 15 minuten speling heeft (rekening houdend met looptijden van gate naar gate, actuele wachttijden bij security of grenscontrole, etc), komt deze in het systeem naar boven. Concreet: stel dat door een heftige storm 4 intercontinentale vluchten erg vertraagd binnenkomen, dan kunnen we zien hoeveel passagiers hun vervolgvlucht met moeite gaan halen en misschien in de knel komen.
Wilbur geeft ons goed inzicht in onze eigen processen. Maar de toegevoegde waarde zit juist in het delen van deze data met partners zoals Luchtvaartmaatschappijen, afhandelaren, de Koninklijke Marechaussee en de luchtverkeersleiding. Op basis van de weergegeven situatie in Wilbur, kunnen we op de vloer gezamenlijk knelpunten oplossen.”
Proof of Concept: Save the (hot) pax
Bas: “Het is heel vervelend als een passagier zijn vervolgvlucht niet haalt. Dat bezorgt mensen een hoop stress en gedoe. En stel dat je in een lange rij bij de security of grenscontrole terecht komt en je vlucht mist, dan straalt jouw negatieve ervaring af op Schiphol en de luchtvaartmaatschappij. Daarnaast kosten transferpassagiers die hun vervolgvlucht missen een luchtvaartmaatschappij veel geld. Zeker als het om grote groepen gaat. Denk aan al die extra handelingen of zelfs hotelkosten die zij moet betalen. Dat willen we natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen.
Luchtvaartmaatschappijen weten hoeveel van hun passagiers op welke vertraagde vlucht zitten, maar kennen de Schiphol situatie ter plekke dan weer niet zo goed. Wij hebben bijvoorbeeld inzicht in looptijden van gate naar gate en wachttijden bij de security en grensdoorgangen. Met het inzicht in welke (grote) groepen passagiers hun doorvlucht dreigen te missen, kunnen we met desbetreffende luchtvaartmaatschappij in gesprek gaan. Misschien willen ze nog wel 10 minuten wachten met vertrekken?
De volgende stap is een Proof of Concept waarmee we samen met de luchtvaartmaatschappijen willen testen hoe we dit slimmer kunnen organiseren. Een simpel voorbeeld: als een airline bereid is om te wachten, kunnen wij een groep passagiers met voorrang door de securitycheck laten gaan. Of kunnen we misschien samen met gateplanning, de vervolgvlucht van een dichterbij gelegen pier laten vertrekken.”
Van datagedreven besluiten naar geautomatiseerde acties
Bas: “Zoals eerder gezegd is Wilbur in 1e instantie een realtime dashboard en in 2e instantie geeft het suggesties om knelpunten op te lossen. Een regiemedewerker kiest vervolgens een suggestie op basis van zijn kennis en ervaring en zet acties uit om het knelpunt op te lossen. Waar we naartoe willen is dat er een knop komt waarmee de gekozen suggestie in werking wordt gezet. Een regiemedewerker bepaalt nog steeds wat er gaat gebeuren maar de acties worden geautomatiseerd.”
Continu in ontwikkeling
We zijn heel trots dat Wilbur genomineerd is voor een Computable Award in de categorie Digitale Transformatie. Wat zeker niet betekent dat Wilbur nu ‘af’ is. Processen kunnen altijd beter worden. Bas: “Het uiteindelijke doel is dat alle data van de hele operatie, zowel in de terminal als op airside, in een oogopslag beschikbaar is in Wilbur. En dat we gezamenlijk met het hele eco-systeem op de luchthaven één datawaarheid aanhouden.”
Geïnteresseerd of wil je meer weten?
Wil je meer transfer data in Wilbur of over deze Proof of Concept weten? Of werk je bij een van onze sectorpartners en zou je op dit vlak met onze willen samenwerken, laat het ons dan weten via een e-mail aan digital@schiphol.nl
Lees ook de vorige blogs
-
Testen van een Autonoom Bagagevoertuig
Gepubliceerd op:Schiphol en KLM voeren een test uit met de Auto-DollyTug. Dit voertuig scheidt de bagage van passagiers met een lange overstap van die met een korte overstap.
-
APU-gebruik monitoren om emissies te verminderen
Gepubliceerd op:Verschillende sectorpartners op Schiphol zetten zich in om het gebruik van vliegtuig-APU's op Schiphol te verminderen. We doen dat op verschillende manieren.
-
Tap&go met je Digital Travel Credential!
Gepubliceerd op:Kun je met een digitaal reisdocument sneller boarden en de grens passeren? Op verzoek van de EU testen we samen met de overheid en KLM een DTC.