Blog  ·  8 oktoberTesten van een Autonoom Bagagevoertuig

Doordat Schiphol als luchthaven een centrale hub-functie vervult arriveert en vertrekt er dagelijks een groot aantal passagiers. Veel van deze passagiers reizen met ingecheckte bagage. Het verwerken van al deze bagage is een complexe logistieke uitdaging, vooral in de vroege ochtend wanneer reizigers overstappen. Sommige reizigers hebben een overstaptijd van slechts 40 minuten, terwijl andere passagiers meerdere uren hebben om hun volgende vlucht te halen. Deze ochtendpiek legt druk op zowel de bagageafhandelaars, alle apparatuur en het bagagesysteem. Daarom voeren Schiphol en KLM een proof of concept (PoC) uit met een elektrisch zelfrijdend bagagevoertuig van leverancier Aurrigo, de Auto-DollyTug. Dit voertuig scheidt de bagage van passagiers met lange overstaptijden van die met korte overstaptijden. Met deze PoC verkennen zowel Schiphol als KLM de mogelijkheden om een proces op te zetten dat meer efficiëntie waarborgt, evenals het verkennen van de potentie van autonome technologieën voor het vervoeren van bagagecontainers.

Autonoom Bagagevoertuig

Warm-koud scheiding

Stukken bagage van overstappassagiers worden geclassificeerd als ‘warm’ (korte overstaptijd) en ‘koud’ (lange overstaptijd). Het concept van warm-koud scheiding draait om het scheiden van warme (korte overstaptijd) van koude bagage (lange overstaptijd). Deze scheiding gebeurt bij het vliegtuig, waar vooraf gebatchte containers, gevuld met koude bagage, worden gescheiden van de stroom van de ‘gewone’ bagagecontainers. Het vooraf batchen van deze containers is al gedaan op de vertrekkende luchthaven. Op Schiphol worden deze ‘koude’ containers opgehaald door de autonome bagagetrekker en getransporteerd naar een specifieke buffer op locatie. Deze buffer is geplaatst op een locatie die de het minimaliseren van transporttijden en voertuigbewegingen faciliteert. Na het bufferen van deze containers voor een bepaalde periode, worden ze opgehaald en naar de bagagehal gebracht, opnieuw door de autonome bagagetrekker.

De proof of concept heeft tot doel inzicht te geven in de haalbaarheid van het warm-koud scheiden proces en eventuele complexiteiten te onthullen.

Autonoom Bagagevervoer en Bufferen

Een proces zoals warm-koud scheiding zou ook handmatig kunnen worden uitgevoerd. Echter, gezien de aard van dit proces, zou dit een aanzienlijke hoeveelheid extra apparatuur en personeel vereisen. Daarom zien zowel KLM als Schiphol waarde in het verkennen van autonome voertuigen om dit proces te faciliteren. Het doel van het testen van het voertuig van Aurrigo is om te beoordelen of het voertuig autonoom een bagagecontainer op een veilige en efficiënte manier kan ophalen, vervoeren en afzetten.

Het voertuig is uitgerust met tal van veiligheidsmaatregelen zoals Lidar en camera's om veilig te kunnen opereren. Tijdens de testperiode zullen er altijd twee veiligheidsoperators in het voertuig aanwezig zijn tijdens het rijden, enkel voor noodgevallen.

Om de hypotheses te valideren, zijn Schiphol, KLM en Aurrigo een samenwerking van een jaar overeengekomen waarin het voertuig op de airside van Schiphol zal worden ingezet. Dit jaar van testen is opgedeeld in fasen die de complexiteit van de toepassing opbouwen. Te beginnen met het rijden van een beperkte route zowel buiten als in de bagagehal, waarbij geleidelijk het aantal routes wordt verhoogd en uiteindelijk ook getest wordt op de vliegtuigopstelplaats.