Studenten adviseren Schiphol over duurzame passagiersbeleving:: “Take a ride on the green side!”

Duurzaamheid komt in allerlei aspecten van ons leven terug. Denk bijvoorbeeld aan voedsel, energie, vervoer en materialen. Ook Schiphol wil verantwoord omgaan met grondstoffen en andere materialen, en heeft de ambitie om in 2030 een emissievrije en afvalvrije luchthaven te zijn.

Duurzaam gedrag stimuleren

Naast zelf duurzaam te zijn, zet Schiphol zich ook in voor een duurzame luchtvaartsector en stimuleert de luchthaven duurzaam gedrag bij passagiers. Een voorbeeld is het stimuleren van openbaar vervoer en elektrisch rijden. Wanneer je het gedrag van passagiers wilt beïnvloeden, is het belangrijk te weten welke weg een reiziger aflegt vanaf huis tot aan de vliegtuigstoel. Deze weg heet ook wel de passenger journey.

Maryan Brouwer is hoofd van het Passenger Experience Platform op Schiphol en houdt zich bezig met deze passenger journey: “Als je de journey eenmaal in kaart hebt gebracht, is het makkelijker om te bepalen wat de reiziger doet en wat hij denkt. Ook op het gebied van duurzaamheid.”

Out-of-the-box

Het verbeteren van de passenger journey vraagt om het doorbreken van bestaande patronen. Maryan vervolgt: “Om blinde vlekken in te vullen hebben we een eigen methodiek ontwikkeld, de PX-Way of Working. Toch kan een frisse blik van tijd tot tijd geen kwaad. Daarom hebben we samen met Luchtvaart Community Schiphol de hulp ingeschakeld van Made by 020.” Made by 020 is een talentontwikkelingsprogramma in opdracht van de gemeente Amsterdam voor MBO-studenten van verschillenden opleidingen, leerjaren en niveaus, met verschillende ambities en talenten.

De studenten hebben research gedaan naar duurzame oplossingen voor verschillende plekken in de Schiphol terminals. Daarbij brachten ze tweemaal een bezoek aan Schiphol om hun ideeën te pitchen bij Schiphol experts.

innovatie lab madyby020 zaal

“Take a ride on the green side”

Zo bedachten de studenten het concept “Take a ride on the green side”, waarbij een groen en hip elektrisch karretje passagiers naar de gate rijdt en tegelijkertijd het thema duurzaamheid onder de aandacht brengt. Aandacht vragen voor duurzaamheid kan trouwens ook heel goed wanneer passagiers op Schiphol op het toilet zitten, aldus de studenten. Met een speciale duurzaamheidsquiz. En wat te denken van de “Bottle eater”? Een apparaat dat plastic flesjes op ludieke wijze vermaalt tot recyclebare plastics snippers. Volgens de studenten de perfecte oplossing om duurzaam gedrag te stimuleren.

Op woensdag 18 december 2019 presenteerden de studenten in het Co-Lab in Amsterdam hun adviezen voor een duurzame passagiersbeleving op Schiphol. Dit deden zij in het bijzijn van 150 aanwezigen, waaronder Wethouder Kukenheim van gemeente Amsterdam.

De adviezen van de studenten worden de komende periode nader uitgewerkt door het Passenger Experience Platform. Hierbij worden de adviezen getest bij echte passagiers en wordt onderzoek gedaan naar de haalbaarheid en schaalbaarheid van de adviezen voor geheel Schiphol. Bij een positief resultaat brengt Schiphol de adviezen in de praktijk en kan je ze in de nabije toekomst tegenkomen in de terminal.

Lees ook de vorige blogs

  • Testen van een Autonoom Bagagevoertuig

    Gepubliceerd op:

    Schiphol en KLM voeren een test uit met de Auto-DollyTug. Dit voertuig scheidt de bagage van passagiers met een lange overstap van die met een korte overstap.

  • APU-gebruik monitoren om emissies te verminderen

    Gepubliceerd op:

    Verschillende sectorpartners op Schiphol zetten zich in om het gebruik van vliegtuig-APU's op Schiphol te verminderen. We doen dat op verschillende manieren.

  • Tap&go met je Digital Travel Credential!

    Gepubliceerd op:

    Kun je met een digitaal reisdocument sneller boarden en de grens passeren? Op verzoek van de EU testen we samen met de overheid en KLM een DTC.