Reizigers verwachten steeds meer en snellere service. Uit onderzoek is gebleken dat veel reizigers het liefst digitaal met Schiphol willen communiceren, onafhankelijk van hun locatie. Iedere reiziger heeft zo zijn eigen communicatievoorkeur. Waar de één liever zelf zijn informatie opzoekt, kiest de ander direct voor persoonlijk contact. Schiphol wil reizigers in de terminal 24/7, 365 dagen per jaar en in de eigen voorkeurstaal helpen bij vragen of problemen. Daarom hebben we nieuwe informatiezones met vluchtinformatieschermen en Self Service Units (SSU) geïntroduceerd. Informatiebalies hebben plaatsgemaakt voor zo’n nieuwe informatiezone. De informatie is beschikbaar in 17 verschillende talen.
Self Service Units zijn schermen waar reizigers zelf heel makkelijk informatie op kunnen vinden. Scannen ze hun boardingpass, dan wordt in één oogopslag alle vluchtinformatie getoond. Ook kunnen reizigers veelgestelde vragen en antwoorden bekijken, plattegronden raadplegen en restaurants en winkels in de terminal opzoeken. Bij complexe vragen of problemen kan de reiziger direct videobellen met een Schipholmedewerker. Indien nodig komt er een mobiele assistent naar de reiziger toe om te helpen.
Met dit omnichannel informatievoorzieningsconcept zijn menselijke, fysieke en digitale kanalen optimaal op elkaar afgestemd. Zo wordt de reiziger snel, correct en vriendelijk bediend en is hij/zij in control en zelfredzaam. Op deze manier wil Schiphol de reizigers ontzorgen en het reizen makkelijk maken. Onderzoek onder de gebruikers heeft uitgewezen dat bijna iedereen tevreden is over de nieuwe selfservicepunten op verschillende locaties in de terminal.
Vluchtinformatie checken door hun boardingpass te scannen
Locaties van gates vinden via plattegronden en FAQ’s
Restaurants, winkels en voorzieningen opzoeken via plattegronden en FAQ’s
Chatten of videobellen met een Schipholmedewerker
Een mobiele persoonlijke assistent (MPA) laten oproepen door een Schipholmedewerker via alle beschikbare Schipholkanalen
Contactgegevens van Schiphol vinden om in contact te komen via telefoon, Facebook Messenger of WhatsApp. En de gegevens snel overnemen op hun telefoon door een QR-code te scannen.