Voor een betere hygiënebeleving: PX-Team test Sanitizing Zones

Schiphol werkt er hard aan om de hygiëne van onze luchthaven voortdurend naar een hoger niveau te tillen. Zo heeft Assetmanagement de schoonmaak van de toiletten verbeterd, wat zich vertaalt in een betere hygiëne. Maar feitelijke hygiëne blijkt iets anders te zijn dan hygiënebeleving.

Maryan Brouwer van het PX-Team vertelt: “Veel mensen hebben vanuit hygiëneperspectief moeite met drukbezochte openbare ruimtes, de zogenaamde high traffic zones. Ze voelen zich dan niet schoon, hoewel ze dat misschien wel zijn. Met dat gegeven zijn we aan de slag gegaan.”

Outsmarting germs

Het PX-Team heeft in september 2019 samen met Assetmanagement middels een pilot onderzocht wat Schiphol kan doen om deze hygiënebeleving te verbeteren en passagiers het gevoel te geven dat ze bacteriën te slim af zijn. De pilot kreeg de treffende naam ‘outsmarting germs’. Het team testte zogenaamde Sanitizing Zones met hand sanitizers bij toiletten, touch screens en prullenbakken in een Living Lab op verschillende plaatsen in de terminal.

Feedback van échte passagiers

Het grote voordeel van een Living Lab is dat deze methode direct feedback oplevert van passagiers. En het is juist deze feedback die de concepten nog beter maakt. Passagiers geven aan de toiletten de meest logische plek te vinden voor een Sanitizing Zone. Een ander opvallend inzicht van het Living Lab is dat Nederlanders niet gewend zijn aan hand sanitizers. Ze kennen het uit ziekenhuizen, maar gebruiken het zelf niet of nauwelijks.

Toename van de algehele toilettevredenheid

Het Sanitizing Zone concept bij toiletten, touch screens en prullenbakken krijgt een 8,2 als rapportcijfer van passagiers. Een mooie bijvangst van het concept is dat de algehele toilettevredenheid bij passagiers aanzienlijk stijgt. Maryan: “Passagiers scoren zelfs de oudste toiletgroepen in de terminal met een 8,1 na de toevoeging van de Sanitizing Zones. Dat is een groots effect door een relatief eenvoudige aanvulling.”

Het PX-Team treft momenteel voorbereidingen voor de Schipholbrede uitrol van de Sanitizing Zones, als onderdeel van een bredere aanpak van de hygiënebeleving. Zo wordt ook gekeken naar opfriscabines in de terminal en speciale wasbakken, waar Islamitische passagiers hun rituele gebedswassing (woedoe) kunnen uitvoeren.

Lees ook de vorige blogs

  • Testen van een Autonoom Bagagevoertuig

    Gepubliceerd op:

    Schiphol en KLM voeren een test uit met de Auto-DollyTug. Dit voertuig scheidt de bagage van passagiers met een lange overstap van die met een korte overstap.

  • APU-gebruik monitoren om emissies te verminderen

    Gepubliceerd op:

    Verschillende sectorpartners op Schiphol zetten zich in om het gebruik van vliegtuig-APU's op Schiphol te verminderen. We doen dat op verschillende manieren.

  • Tap&go met je Digital Travel Credential!

    Gepubliceerd op:

    Kun je met een digitaal reisdocument sneller boarden en de grens passeren? Op verzoek van de EU testen we samen met de overheid en KLM een DTC.