Vliegtuiggeluid voorspelbaarder maken : Notifly: verwacht vliegverkeer in jouw omgeving

“Ik zou graag informatie willen ontvangen over welke banen er worden gebruikt.” “Door middel van een app zou ik wel willen weten wanneer een vliegtuig over mijn woonomgeving vliegt.” “Kan ik een melding krijgen als vliegroutes ineens veranderen en ik daardoor meer overlast ervaar?” Het zijn enkele reacties uit een onderzoek dat Schiphol in 2019 startte naar de informatiebehoefte onder omwonenden. Hieruit bleek dat er een grote vraag is naar een verwachting van het vliegverkeer. Schiphol is daarom bezig met de ontwikkeling van de app Notifly.

Wat is Notifly?

Met Notifly op je mobiel of tablet kan je als omwonende van Schiphol het huidige en verwachte aantal overvliegende vliegtuigen checken. Doordat je in de app tot wel 24 uur vooruit kan kijken, is het vliegtuiggeluid dat je ervaart meer voorspelbaar. Per uur zie je een indicatie van het aantal vliegtuigen dat je over jouw locatie kunt verwachten. Ook vind je in Notifly het huidige baangebruik, (gepland) baanonderhoud en een kaart met het live vliegverkeer. Is er onverwacht baanonderhoud of veranderen de weeromstandigheden waardoor er ineens meer vliegtuigen over jouw locatie vliegen? Desgewenst kan je een notificatie ontvangen, zodat je meteen weet waarom je meer vliegverkeer hoort.

Ontwikkeling samen met de buren

Voor de ontwikkeling van Notifly hebben we diverse co-creatiesessies en uitgebreide gebruikerstesten met omwonenden gedaan. We willen uiteraard dat de app zoveel mogelijk voldoet aan hun behoefte. Inmiddels zijn we gestart met de laatste grootschalige test van Notifly met omwonenden. Iedereen die in de omgeving van Schiphol woont, kan zich opgeven om mee testen via deze site. Met de feedback die we tijdens deze test binnenkrijgen, kunnen we de app verder verbeteren waarna straks alle buren van Schiphol de app kunnen downloaden.

Hoe wordt het vliegverkeer voorspeld?

Je kan de vliegverkeersvoorspelling in Notifly vergelijken met een app die de regenverwachting weergeeft. Om deze voorspellingen zo nauwkeurig mogelijk te maken, werkt de Notifly app met een speciaal model. Daarin gaan diverse gegevens zoals radardata over het vliegverkeer, informatie over de wind en andere weersomstandigheden (KNMI). Stel dat het model een verwachting moet geven voor een woensdag om twee uur ’s nachts. Dan kijkt het model naar alle radardata van de woensdagen op dat tijdstip voor de locatie die je hebt ingevoerd. Deze gegevens worden daarna gekoppeld aan het weer. Dikke bewolking, sneeuw of heftige wind heeft invloed op het baangebruik en dus op de hoeveelheid vliegverkeer. Het model moet dus op zoek gaan naar data met gelijksoortige omstandigheden. Hier wordt een gemiddelde uit genomen en dit is de uiteindelijke voorspelling die je ziet in Notifly.

Notifly wordt steeds een beetje beter

Een app die de hoeveelheid regen voorspelt zit er ook wel eens naast. Met Notifly kan dit natuurlijk ook gebeuren. Gelukkig is het model in de app zelflerend. Dat wil zeggen dat het model de voorspelling die het geeft langs de meetlat legt van het daadwerkelijk aantal vliegtuigen dat op dat moment komt overvliegen. Klopt de voorspelling wel of niet? En hoeveel zat het ernaast? Het model verwerkt deze data weer, zodat de voorspelling elke keer een beetje beter wordt.

Momenteel bevindt Notifly zich in de testfase. Ben je buur van Schiphol en wil je de app testen? Geef je dan hier op. Na de test gaan we aan de slag met het verwerken van de laatste verbeteringen in Notifly. Naar verwachting is de app vanaf april te downloaden in alle appstores.

Lees ook de vorige blogs

  • Testen van een Autonoom Bagagevoertuig

    Gepubliceerd op:

    Schiphol en KLM voeren een test uit met de Auto-DollyTug. Dit voertuig scheidt de bagage van passagiers met een lange overstap van die met een korte overstap.

  • APU-gebruik monitoren om emissies te verminderen

    Gepubliceerd op:

    Verschillende sectorpartners op Schiphol zetten zich in om het gebruik van vliegtuig-APU's op Schiphol te verminderen. We doen dat op verschillende manieren.

  • Tap&go met je Digital Travel Credential!

    Gepubliceerd op:

    Kun je met een digitaal reisdocument sneller boarden en de grens passeren? Op verzoek van de EU testen we samen met de overheid en KLM een DTC.